Film de (te-apuca) groaza
Sfintele scripturi ne arata ca la inceput a fost Cuvintul si Cuvintul era Dumnezeu. Si Dumnezeu a facut omul, dupa chipul si asemanarea Lui. Iar din om, pre nume stiintific, homo sapiens, a aparut subspecia homo copywriterus flascus, numit popular copywriter. Acesta, suparat parca pe Dumnezeu, a luat Cuvintul si s-a pus pe grozavii; l-a supus la perversiuni lingvistice greu de imaginat, l-a fortat sa se asocieze in vederea comiterii de infractiuni sintactice si stilistice, l-a torturat in expresii fara noima, l-a crucificat intru glorificarea mintii lui strimbe si inguste.
Asa am fost martori nasterii unor texte la care nici cu gindul nu gindeam.
"Rejuvaniseaza-te !", trimbita un sticker lipit pe autobuzele din Bucuresti, indemnindu-ne sa ne spalam pe cap. Se sparie gindul! Rejuva... ce ? Lasind la o parte faptul ca suna total neromaneste, gindul te duce la verbul "a juisa" care, asociat cu (probabil) aspectul samponului, da o senzatie de "catifelare" de te ia greata.
Tot cu greata te ia si cind auzi sloganul la Almette: "gustul pufos al naturii", timp in care ni se arata o... papadie. Faptul ca, de multe ori, natura e de-a dreptul colturoasa nu mai conteaza in colturile mintii celui care a scornit sloganul. Trecind peste asta, oricine a bagat ceva pufos in gura a constatat ca senzatia nu prea e de bine (mie mi se strepezesc dintii numai cind scriu despre asta).
Dar daca vrei sa bagi in gura altceva, iti sta la dispozitie Chocotoff. Off... Smirnoff... facuta din cartoff... (multumesc Razvan Exarhu!). Ei bine, pe
linga numele rusificat cu forcepsul, de parca cei de la Kraft sunt kamarazi cu Putin, din spot aflam ca Chocotoff nu e delicios, nu e bun, e doar NOU. Da, iata ce calitate unica are Chocotoff !
Dar chiar e unica ? Nu prea ,pentru ca aproape toate produsele sunt "noi". Noul detergent, noua periuta de dinti
. noul-noua-noul-noua, de ti se face dor de vechile vremuri.
Si daca tot am pomenit de ele, sa ne aducem aminte de primele onomatopee din protoistoria publicitatii de pe la noi: "pst-pst, cichi-cichi
". O tempora
Dar lucrurile au evoluat si au mers chiar in pas cu SF-ul. Ne-au invadat astfel "nanozomii de proretinol" de rit L'Oreal, "provitaminele" ot Pantene sau "nanotehnologia" lichidului de spalat geamuri Clin.
Totul e cit mai inedit, totul e "super". Hochland e "super" (super... ce ? super
cum ?).Iar Timisoreana "e si mai buna". (da, punct !)
Mi se-ntreaba gramatica-n cap: si mai buna ca ce, si mai buna ca cind (sic!) ?
Raspunsurile le vom gasi, vai, ce vaca sunt, poate in laptele Fulga sau in Lieidi Milc, cu plus (sau gust ?) de calciu.
Si pentru ca subiectul e departe de a fi epuizat (dar eu sunt, putin), trag deocamdata linie aici si va dau o tema de casa din spotul la "noul" Ace:
"Alearga incontinuu, ce rezistenta! La fel ca si acest cearsaf."
Intrebare: Cit de mult poate sa alerge un cearsaf ?
Articol de Catalin Rosioru