Fie ca e vorba de mai multa libertate creativa sau de independenta financiara, din ce in ce mai multi creativi se orienteaza catre freelancing. Printr-o serie de materiale adresate ilustratorilor si graphic designerilor, incercam sa vedem care sunt provocarile si avantajele acestui tip de job. Dupa 7 ani de art direction in agentie, Cristi Singiorzan (Koma) a hotarat sa se concentreze exclusiv pe freelancing. Acum lucreaza pentru clienti locali, dar si internationali si a descoperit cum e sa gestionezi relatia directa cu clientul, fara sa uite de bucuria pe care o simte la fiecare final de proiect.
Short Bio: Salut. Eu sunt Koma (sau Cristi Singiorzan - numele de civil), Art Director / multimedia designer. Tag-urile mele ar fi: graphic, logo & identity design, apparel, typography, ilustratie & web design.
Cand ai decis sa te apuci de freelancing si de ce
Freelancer cu acte in regula sunt din 2009, iar full-time din 2011. Pentru mine a fost o miscare destul de naturala, avand in vedere ca inainte de a lua aceasta decizie am lucrat in agentie vreme de 7 ani. In tot acest timp am acumulat destula experienta in ceea ce priveste lucrul cu clientii. Insa freelancing-ul l-am practicat inainte sa ma angajez si am mers tot timpul cu el in paralel.
Cum si unde gasesti proiectele pentru care lucrezi
Consider ca daca te numesti freelancer, clientii trebuie sa te gaseasca pe tine, si nu invers. Din acest punct de vedere pot spune ca nu ma plang deloc, avand in vedere ca singurul cont online unde imi urc proiecte este cel de pe dribbble.com. In general un networking bun (atat online, cat si offline) ajuta mult.
Si, bineinteles, proiectele care ies bine aduc cu sine alte proiecte. Si acesta este un motiv foarte bun sa fii cat se poate de serios in tot ceea ce faci.
Frumusetea acestui job este ca pe langa clientii romani, am lucrat cu oameni de prin toate colturile lumii (SUA, Australia, UK, Danemarca, Maroc si altele).
Evolutia ca freelancer si lectii invatate pe parcurs
Personal nu prea imi place sa-l iau pe "Nu" in brate si incerc sa gasesc solutii atunci cand ma confrunt cu clienti ceva mai dificili sau deadline-uri foarte scurte. Insa, bineinteles, au fost si cazuri absurde de tipul "am nevoie de el saptamana trecuta", unde cel mai bun lucru pe care poti sa-l faci este sa nu te implici.
De asemenea, refuz anumiti clienti cand mai apare vreunul cu o oferta financiara mult sub pretul pietei. Asemenea clienti ori vor sa te "tepuiasca", ori nu sunt deloc ancorati in realitate. Prefer sa nu ma complic.
Dar sunt si cazuri cand iau proiecte pro-bono in functie de timp. Asta se intampla mai ales in zona muzicala (diversi artisti care imi plac, dar care nu stau deloc bine din punct de vedere al comunicarii vizuale).
Am invatat ca sunt multe diferente intre clientii romani si cei de peste hotare. Ca sa sintetizez totul intr-o singura fraza, cei straini nu au probleme sa plateasca un avans (intre 30-50%) sau chiar full upfront (in cazul in care deja ne cunosteam si am mai lucrat cu acel client). Marea majoritate a clientilor mari din Romania, agentii sau multinationale, nu sunt deloc obisnuiti cu aceasta procedura. In plus, esti platit la termen de 30, 60 sau 90 de zile, ceea ce mi se pare cea mai mare absurditate. Sistemul este prost si depinde de fiecare individ cum reuseste sa negocieze.
Lipsa unui client service te obliga sa incepi sa misti si in domeniul acesta. De la discutii la telefon, zeci de mailuri per proiect si pana la intalniri si prezentari - toate astea fac parte dintr-un arsenal ce nu trebuie sa lipseasca niciunui freelancer.
Ce nu o sa-mi placa niciodata insa este hartogaria aferenta unui business de genul asta: contracte, clauze, facturi, cesiuni s.a.m.d. Si cum nu este mereu lapte si miere, mai trebuie sa tragi anumiti clienti de maneca pentru diverse plati.
De toate aceste lucruri - creativ fiind - esti ferit intr-o agentie. Ca freelancer trebuie sa iei taurul de coarne, dar si satisfactia este mai mare atunci cand pui punct unui proiect si este totul bine.
Cat se castiga acum in Romania din freelance design
Asta este o intrebare clasica pe care si-o pun toti angajatii ce vor sa faca pasul spre full-time freelance.
Se poate castiga foarte bine daca ai continuitate, dar la fel de bine poti sa stai pe bara, depinde doar de calitatea serviciilor prestate de catre freelancer si de aptitudinile lui in a-si vinde munca.
Mie personal, evident ca-mi ajunge sa traiesc numai din asta. Ca sa citez niste grei din hip-hop-ul romanesc si in acelasi timp clienti de-ai mei, "am ales sa fac asta, fiindca altceva n-a fost, si vreau sa fac bani din asta, pentru ca altfel n-are rost" :).
Cine apeleaza la serviciile tale si in ce situatii
Industrii destul de variate: organizatori de evenimente, artisti (in special din zona urbana), agentii (publicitate / marketing / publishing), cluburi, diverse proiecte online.
Tipuri de proiecte
Identitate si branding vizual, print-uri, design de tricouri, colaterale, music packaging, webdesign, mai nou design de aplicatii mobile.
Freelancer vs. Art Director
Ca freelancer ai contact direct cu clientul. Ca freelancer, in primul rand esti sigur pe tine ca prezentarea propunerilor catre client respecta tot ce ti-ai propus. Asta pentru ca tu esti responsabil de la rational si pana la fontul ales pentru prezentare. Tu esti orchestra, tu esti dirijorul. Nu mai exista niciun paravan (asta in cazul in care lucrezi direct cu clienti si nu esti subcontractat de alta agentie). Relatia mea cu clientii este mult mai amicala decat atunci cand eram Art in agentie. Incerc sa nu intru in masinaria corporatista cu limba de lemn care iti toaca nervii si resursele.
Ce te-a determinat sa renunti la job-ul de zi pentru a te concentra numai pe freelancing
Rutina. Si remuneratia care nu era direct proportionala cu munca depusa in agentie.
Ce ai facut ca sa te promovezi ca freelancer
Sincer, nimic special. Cum spuneam mai sus, dribbble.com/komasinistro este singurul cont pe care am urcat cateva snapshot-uri din diverse lucrari (indeosebi logo design), insa dribbble este o platforma de unde mi-au venit numai clienti straini. Ar mai fi pagina de artist pe Facebook, unde pun doar diverse teasere de "work in progress". De curand am fost contactat de un client din State dupa ce am postat o imagine pe Instagram. Internetul in ziua de azi rezolva multe neajunsuri, daca stii sa-l folosesti.
Cele mai importante proiecte din cariera de freelancer
Inca din 2007, de la primul B'Estfest, am lucrat cu Emagic pentru acest festival romanesc anual. Este o desfasurare de forte impresionanta. Si cand sunt atati artisti cu renume ca Wu-Tang Clan, Cypress Hill, Marilyn Manson, Faithless, Manu Chao, Moby care canta pe o scena cu logo-ul creat de mine in spate, este o satisfactie destul de mare.
B.U.G. Mafia - Apparel design & print
Alte proiecte: Yahoo! Romania, Clandestino FM, B.U.G. Mafia, Charge Ads, ProFM, Conversion, Global Street Art, Goblin Club, mTaxi, Banca Carpatica.
Proiectul care a necesitat cea mai multa munca/skills/creativitate + bani la sfarsit
Nu neaparat cele mai creative proiecte sunt si cele mai banoase.
Multa munca este in jurul fiecarui festival muzical cu care am lucrat (B'Estfest, Summer Jam, Subsonic) pentru ca munca se intinde pe mai multe luni, pentru ca trebuie facut tot, pornind cu identitatea si continuand cu site, flyere, postere, signalistica etc.
Creativ vorbind, mai multe music artworks si postere, unde pe langa layout si typography a fost nevoie sa realizez si fotografiile, sau un packaging mai special.
Logos
Lettering, The Type Collective
Asteptari de la sectorul de freelancing creativ din Romania pentru urmatorii ani
Nu stiu daca va evolua sau daca va involua, insa cred ca tot mai multi creativi vor incerca sa intre pe freelance. Si sper sa reuseasca cat mai multi sa se mentina. Trebuie doar sa fie pregatiti si sa nu se astepte sa arunce clientii cu bani in ei. E mult de munca.
In Romania insa, pentru unii clienti conteaza prea mult lucrurile neimportante (sediu, numarul de angajati, numele agentiei) si se orienteza prea putin spre zona de freelance, desi know-how-ul si aptitudinile unui freelancer experimentat sunt de multe ori mai ok decat cele ale unui junior/senior din agentiile mari.