Bucuriile si tristetile job-ului de account, tensiunea care face parte din pachetul de baza si momentele memorabile care fac totul sa merite la final. Un articol despre ce presupune lucrul in departamentul de Client Service, semnat de Ana Smultea (Account Manager, Lowe&Partners).
Satisfactiile jobului de account
Cele mai mari satisfactii sunt atunci cand iti dai seama ca poti realiza ceva aparent imposibil, dupa ce ai primit multe fete incruntate si suficiente de "esti nebuna!", cand realizezi ca uneori sta in puterea ta ca acel lucru sa se intample si se intampla.
Momentele grele din viata unui account
Exista mai degraba riscuri care fac zilele mai grele. Ideile, implementarea lor, timpul si banii sunt duse de account intr-un punct care cumva trebuie sa intalneasca, ba chiar sa depaseasca asteptarile tuturor (colegi , clienti, consumatori…). Uneori cele mai riscante momente sunt atunci cand apare greseala umana, fie ca vorbim de accounti, furnizori, colegi, lucruri pe care le poti anticipa mai mult sau mai putin si trebuie sa gasesti solutii pe loc pentru a indrepta situatia. Insa daca schimbi perspectiva, greul este constructiv. Din momentele grele invatam cel mai mult.
Momentele frumoase din viata unui account
Cand reusesc sa "strecor" printre campaniile clientilor si o componenta umanitara, sociala, educationala, cand ii conving sa faca o sponsorizare care-i ajuta cumva pe altii sa fie mai educati, mai sanatosi, mai cititi, mai creativi, mai deschisi, cand simti ca schimbi ceva in bine.
Cel mai frumos compliment primit de la un creativ sau de la client
"Imi place sa lucrez cu tine."
Cea mai aglomerata zi de cand lucrez ca account
Nu conteaza cat de aglomerate sunt zilele, important este sa-ti gasesti motivatia si inspiratia astfel incat sa le poti face pe toate.
Job-ul de account, la noi si in alte tari
Nu cred ca sunt diferente cand vorbim de task-uri, dar lucrurile se schimba cand vorbim despre modalitatea de alocare a resurselor. De exemplu, acelasi job realizat de un account in Romania era impartit catre mai multe resurse (de accounti) in agentii din alte tari.
Junior account executives – background si atitudini
Background-ul conteaza mai putin. Am intalnit accounti medici, ingineri, avocati, dar si absolventi de marketing, jurnalism sau relatii publice. Din punctul meu de vedere cel mai important aspect este atitudinea, pentru ca omul are mult mai multe de spus decat natura studiilor lui. Am cunoscut juniori foarte "scoliti" care au pierdut foarte mult cu atitudinea. Apreciez la un junior curiozitatea, proactivitatea si organizarea. Din fericire am vazut din ce in ce mai multi juniori care nu se limiteaza doar la ceea ce li se da de facut.
Calitatile unui account bun
Pare banal, dar cred ca un account bun trebuie sa fie harnic si responsabil si cu siguranta nu poate fi un lenes. El este furnicuta care le anticipeaza si le pregateste pe toate. In acelasi timp este o persoana energica, multi-tasking, un om cu viziune, care actioneaza pentru a duce la capat tot ce si-a propus impreuna cu echipa. Apoi este bine sa cunoasca si sa inteleaga psihologia umana pentru a putea comunica si motiva echipele si, nu in ultimul rand, i-ar prinde bine ceva diplomatie.
Cum invata un account sa fie mai bun
Deschide bine ochii, ciuleste urechile si "stoarce" cat mai multe informatii de la cei din jur atat intern cat si de la partneri. Parerea mea este ca trebuie sa ramanem la fel de curiosi precum in prima zi de job.
Cartile de referinta pentru oamenii de la CS
Nu trebuie sa fie musai carti despre project management. Probabil multi am inceput cu Kotler, Ogilvy, Al Ries, Jack Trout, Jon Steel. Am lucrat intr-o agentie unde erau foarte apreciate cartile lui Wally Olins, m-a prins si pe mine "microbul" - recomand orice carte scrisa de el. La acestea as adauga "The tipping point" de Malcolm Gladwell si "What would Google do".
Cat de greu se trece de la o pozitie la alta in CS
Nu sunt un mare fan la functiilor, ci mai degraba al responsabilitatilor. Iti asumi mai multe responsabilitati, le duci la capat cat mai bine cu sau fara ghidare, absorbi cat mai multa experienta din tot procesul de greseli, emotii, reusite, sfaturi si folosesti mai departe tot ce ai invatat. Asa cresti.
True or false: Account-ul ucide idei bune
False, in cazul in care ideile sunt bune dar nu ajuta in acel moment brandul respectiv, un account bun le va pune la sertar, nu le va ucide.
True or false: Account-ul e prietenul clientului
True, daca accountul intelege ce presiuni are clientul la nivel intern, organizational. Cu toate acestea, prieten in adevaratul sens al cuvantului este mult spus.
True or false: Account-ul n-are voie in brainstorming
True si false. Cred ca intodeauna este bine sa existe o persoana din exterior care sa analizeze ideile creative. Daca in urma brainstorming-ului Accountul reuseste sa priveasca ideile din exterior si sa uite putin ca a facut parte din procesul creativ, atunci poate sa participle la brainstorming-uri. Altfel, cred ca se poate indragosti prea mult de acele idei si risca sa piarda esentialul.
True or false: Accountul e (oficial) de vina cand ceva nu iese bine
True daca este vina agentiei. Account-ul raspunde pentru ce "iese" din agentie.