Lorand Balint si Razvan Mihai (Publicis) despre folosirea stereotipurilor de gen in publicitate

Lorand Balint si Razvan Mihai (Publicis) despre folosirea stereotipurilor de gen in publicitate

Stereotipurile de gen din reclame au la baza insight-uri despre consumator si, ca atare, e normal sa fie folosite in comunicare, sau sunt solutii facile pentru rezolvarea brief-ului? Vor consumatorii sa li se serveasca stereotipuri sau nu au cum sa ceara altceva cat timp sunt constant expusi unor clisee? Creativi si strategi din agentii raspund catorva intrebari despre publicitatea care foloseste stereotipuri de gen. Mai jos, iata raspunsurile lui Lorand (Boti) Balint (Strategy Director, Publicis) si ale lui Razvan Mihai (Strategic Planner, Publicis).

Motive pentru care se folosesc stereotipuri de gen in reclame
Stereotipurile mult hulite exista pentru ca, de foarte multe, ele ori rezolva eficient o problema a clientilor.

Diferentele intre tarile din Europa in ce priveste stereotipurile de gen din reclame
Nu am simtit sa existe diferente intre tari. Poate difera unghiurile folosite, dar putine lucruri sunt foarte originale. Socul mare l-am avut cand am stat o luna in Brazilia si, la TV, majoritatea spoturilor era din zona cliseu / stereotipuri. Ma asteptam sa fie mai diferite.

Existenta unor date care sa demonstreze ca folosirea stereotipurilor conduce la rezultate mai bune
Exista multe date care demonstreaza ca functioneaza stereotipurile.

Stereotipurile de gen care predomina in reclamele romanesti
Este un exercitiu interesant sa vinzi unui client ceva ce nu s-a mai facut pana acum. Vorbim despre investitii, despre afaceri; oamenii cauta solutii dovedite ca functionand.

True or false: Stereotipurile din reclame incurajeaza perpetuarea lor in societate
Este foarte probabil; stim cu totii, reclamele sunt extrem de prezente in viata oamenilor.

Razvan Mihai
Stereotipurile de gen care predomina in reclamele romanesti
Asta poate fi o discutie destul de tehnica si de subtila, pentru ca aproape intotdeauna stereotipul care functioneaza nu este cel care iti sare primul in ochi. Dar, la o privire din avion, cred ca cele legate de relatiile si atributiile din familie. FMCG-ul, dar nu numai, exploateaza destul de mult rolurile mamei vs. ale tatei sau ale sotiei vs. ale sotului, dar nu pentru ca acestea ar functiona mai bine decat altele, ci pentru ca brand-urile cam pun egal intre "a fi mai aproape de consumator" si integrarea ocaziei de consum in comunicare.

Atitudinea romanilor vizavi de reclamele care folosesc stereotipuri de gen
Cred ca nici macar omul educat nu evalueaza reclamele asa tehnic cum o facem noi, daca nu are vreo conexiune cu domeniul comunicarii. Nu cred nici ca ajuta, nici ca deranjeaza, ci se pune problema doar daca reclama respectiva a ajuns cumva la el sau nu. Iar, ca sa se intample asta, poate ca este mai usor sa folosesti sptereotipuri, pentru ca este "demonstrat stiintific" ca "mentalul" omului este construit din si lucreaza cu stereotipuri. Cu "emotionalul" este mult mai dificil de lucrat decat s-ar crede privind la industrie.

Categorii de produs/segmente de pret care sunt mai "predispuse" la stereotipuri de gen
Luate pe rand, toate categoriile au felul lor interesant de a folosi stereotipurile de gen - food-ul, bancile, auto samd. "Berea" insa ar fi o categorie care se evidentiaza prin bogatia in clisee de gen, ca sa nu spun "abuz" pentru ca implica ceva rau si nu este cazul; stereotipurile au rolul lor si pot fi folosite oricand intr-un mod surprinzator sau chiar inovator. Prezenta stereotipului nu exclude prezenta creativitatii, ba dimpotriva, ai nevoie de amandoua pentru o comunicare reusita.

Lasand la o parte artistii si profesionistii, toti suntem construiti la fel. Deci cred ca da, functioneaza in toate cazurile, cu conditia sa stii ce faci cand te joci cu ele (sau sa ai controlul procesului, ceea ce este destul de dificil, aproape intotdeauna fiind implicat un "consiliu").

True or false: Publicitatea are un rol in educarea publicului in directia eliminarii stereotipurilor
Nu, si de ce ar avea? Publicitatea poate sa educe in multe feluri, dar stereotipul este in natura umana. Desi sunt categorii care creeaza chiar tipare de gandire noi, precum detergentii (surprinzator pentru una dintre cele mai stereotipice categorii, nu? :)), publicitatea nu cred ca are puterea nici sa favorizeze, nici sa afecteze faptul ca gandim in stereotipuri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related