Bucuriile si tristetile job-ului de account, tensiunea care face parte din pachetul de baza si momentele memorabile care fac totul sa merite la final. Un articol despre ce presupune lucrul in departamentul de Client Service, semnat de Ioana Teodorescu (Client Service Director, FRIENDS Advertising).
Satisfactiile job-ului de account
Simti ca tii lucrurile "in mana", ca ai situatia sub control, ca poti sa rezolvi orice problema.
Momentele grele din viata unui account
Daca mai sus spuneam ca simti ca esti intotdeauna sub control, este foarte greu atunci cand constientizezi ca nu e, de fapt, chiar asa si ca nu poti rezolva orice problema. E foarte greu sa inveti sa-ti "alegi bataliile" si sa intelegi ca daca ai dreptate nu inseamna neaparat si ca o sa ai castig de cauza.
Momentele frumoase din viata unui account
Cand se bucura toata agentia: cand un proiect iese bine, cand vezi rezultatele muncii tale (si a colegilor) - un ambalaj pe raft, un spot la TV, un eveniment, cand totul se termina cu bine.
Cel mai frumos compliment primit de la un creativ sau de la client
Pai, de la creatie, "esti super" :)
Ca account, e foarte frumos ca primesti "la prima mana" complimentele de la client pentru munca agentiei, asa ca astea imi vin primele in minte, si n-au fost putine. Dar personal, cred ca cel mai bine m-am simtit cand mi-a spus un client ca nu credea ca se putea implementa un anume proiect daca n-as fi fost eu "on the case".
Cea mai aglomerata zi de cand lucrez ca account
Nu mai stiu, cred ca a fost prea aglomerata ca sa retin detalii si m-am bucurat doar ca s-a terminat cu bine :) Probabil a avut toate ingredientele unei zile aglomerate: prezentari, briefing-uri, vreun PPM de 3-4 ore, eveniment, filmare.
Job-ul de account, la noi si in alte tari
Depinde de la agentie la agentie si de la cultura organizationala la cultura organizationala. E inteles diferit jobul si de la om la om, cu atat mai mult in culturi cu nivele diferite de dezvoltare a pietei.
Junior account executives – background si atitudini intalnite
Din experienta mea de recrutare, pana acum am intalnit 2 tipuri de juniori.
In primul rand sunt cei care fie sunt inca studenti, fie au absolvit de curand si vor sa acumuleze cat mai multa experienta, si sa o "ia de la zero". Au in general studii de comunicare sau marketing, vor sa invete si nu si-au format neaparat asteptari, desi probabil sunt atrasi de mirajul (inca) glam al publicitatii. Nu ai cum sa astepti sa fie pregatiti pentru job, dar de multe ori au o idee, cat de vaga, despre cum ar trebui sa arate agentia.
Apoi ar mai fi cei care vor sa schimbe domeniul si au altfel de experienta si studii, dar sunt atrasi de publicitate dintr-un motiv sau altul, nu stiu exact ce vor, dar au asteptari mai ridicate legate de job si de aspectele financiare.
Calitatile unui account bun
Despre calitatile si caracteristicile unui account bun am scris mai mult aici.
Ca sa sumarizez, trebuie sa fie foarte foarte harnic, foarte istet, sociabil si prompt, dar si strict "ca un sergent major". La interviurile de angajare eu intreb oamenii ce le place cel mai mult la jobul asta, pentru ca de aici cred ca pleaca totul.
Cum invata un account sa fie mai bun
Cei din jur sunt cele mai bune surse de know-how. Cel mai mult inveti de la colegi, clienti si colaboratori - de la directorul de creatie, de la oamenii de strategi si cei de productie, de la brand manageri si oamenii de PR, de la DTP, de la copywriteri si de la programatori.
Cartile de referinta pentru oamenii de la CS
Cateva carti utile, care se gasesc la Biblioteca Fundatiei Friends for Friends ar fi: The Art of Project Management (Scott Berkun), Make Meetings Work (Julie Ann Amos), The Strategy Process (Henry Mintzberg, Joseph Lampel, James Brian Quinn, Sumantra Ghoshal). Si mai gasiti prin Biblioteca FFFF multe, multe altele...
Bloguri, in afara de Fishingtonpost si cam tot din/despre piata din Romania, o sa va dau doar doua exemple interesante: Adventures in Client Service si Welcome to Optimism.
Cat de greu se trece la o pozitie la alta in CS
Cred ca e in functie de agentie si de structura organizationala. Cat de greu nu stiu sa spun, dar as putea sa spun de ce cred ca depinde, cel putin in Friends: independenta, initiativa si interes.
True or false: account-ul ucide idei bune
Si true si false.
True pentru ca oricine poate ucide idei bune - de frica, din comoditate, din lipsa de viziune. Asa ca da, si account-ul o poate face, ca oricine altcineva care participa la procesul de aprobare si evaluare a unei idei.
False pentru ca un account care are macar sanse sa devina bun stie ca trebuie sa aiba incredere in colegi si in ideile lor.
True or false: account-ul e prietenul clientului
Si true si false.
True pentru ca accountul trebuie sa fie prieten cu toti cei care lucreaza, sa ii ajute si sa le ofere sprijin.
False pentru ca nu este doar prietenul clientului, cum spuneam e vorba de un parteneriat care trebuie stabilit intre toti cei care lucreaza la un proiect.
True or false: account-ul n-are voie in brainstorming
False. Dar depinde ce tip de brainstorming, cum poate sa ajute si care e flow-ul de lucru in agentie. Oricum, interdictiile nu prea au ce cauta cand toata lumea isi doreste sa coopereze :)
True or false: accountul e (oficial) de vina cand ceva nu iese bine
True. Sau, mai bine spus, accountul e persoana care isi asuma responsabilitatea, trebuie sa stie ca "vina" conteaza prea putin si ca important e sa gasesti o modalitate de a rezolva situatia.