[Design Freelancers] Saddo: Am invatat sa accept challenge-uri cat mai solicitante si sa-mi diversific skill-urile si viziunea

[Design Freelancers] Saddo: Am invatat sa accept challenge-uri cat mai solicitante si sa-mi diversific skill-urile si viziunea

Fie ca e vorba de mai multa libertate creativa sau de independenta financiara, din ce in ce mai multi creativi se orienteaza catre freelancing. Printr-o serie de materiale adresate ilustratorilor si graphic designerilor, incercam sa vedem care sunt provocarile si avantanjele acestui tip de job. Raul Oprea (a.k.a. Saddo), unul din cei mai cunoscuti ilustratori freelance din Romania, ne spune cum a inceput, ce lectii a invatat pe parcurs si cum se impaca arta cu proiectele comerciale. 

Short Bio: Sunt Raul Oprea a.k.a. Saddo. Sunt artist, muralist, cateodata street artist si ilustrator.

Cand ai decis sa te apuci de freelancing si de ce 

Nu cred ca a fost o decizie clara pe care am luat-o la un moment dat. A inceput slow, acum vreo 5-6 ani, initial lucram ca designer in studiouri mici, iar in paralel desenam chestiile mele, faceam street art. Treptat am inceput sa primesc proiecte de ilustratie pe cont propriu si, cu timpul, au inceput sa apara tot mai multe, pana ce acum vreo 5 ani am renuntat la job-ul permanent, pentru a avea mai mult timp pentru arta mea si am incercat sa combin proiectele independente cu cele comerciale. Ceea ce m-a determinat a fost faptul ca puteam sa ma descurc ok cu proiectele mele de freelancing si cu arta mea, fara sa ma mai stresez in plus si cu un job in care raportul intre cantitatea de munca si castig nu este foarte satisfacator.

Cum si unde gasesti proiectele pentru care lucrezi

De obicei ma gasesc ele pe mine.

Evolutia ca freelancer si lectii invatate pe parcurs

Am invatat sa diversific cat mai mult ceea ce pot face ca si ilustrator, iar atitudinile si cerintele cateodata ciudate sau absurde ale clientilor, m-au invatat sa pot accepta mai usor challenge-uri pe care in mod normal le-as refuza si sa pot sa ma adaptez la diferite genuri, stiluri, feeling-uri, etc. De obicei nu-mi prea place sa refuz un proiect decat daca chiar nu am timp sau imi este atat de strain si imposibil incat nu as putea sa-l fac.

Cat se castiga acum in Romania din freelance design

Nu stiu cat se castiga. Mie personal cateodata imi ajunge, cateodata nu, depinde de perioade. Sunt perioade in care am multe proiecte, si perioade in care nu am nici unul. Dar perioadele cu multe proiecte compenseaza pentru cele fara nici unul, plus ca mixez veniturile din freelancing cu cele care provin din vandut lucrarile mele de arta.

Cine apeleaza la serviciile tale si in ce situatii

De obicei agentii nationale/internationale de advertising sau studiouri mai mici de design care au nevoie de ilustratii pentru diferite vizualuri, printuri etc. sau pentru partea de muralism, tot felul de companii sau studiouri mai mari sau mai mici, care ar vrea un perete sau mai multi pictati.

Tipuri de proiecte 

Am lucrat ilustratie pentru printuri, postere, ilustratii pentru articole de revista, pentru coperti de CD-uri, coperti de carti, ilustratii pentru web, tot felul de customizari de obiecte - de la becurile Enel care au fost expuse prin Bucuresti, pana la memory stick-uri pentru Vodafone, picturi pe pereti, desene pe vitrine de magazine etc.

Freelancer vs. Art Director in agentie

Nu am lucrat niciodata ca Art Director.

Cum te promovezi ca freelancer

Am fost activ in diverse domenii, atat pe proiecte de ilustratie comerciala, cat si pe street art / muralism, si pe scena de arta in diferite expozitii de grup internationale, in diferite reviste din Romania si din alte tari si am invatat sa accept challenge-uri cat mai solicitante atat creativ, cat si fizic, si sa incerc sa-mi imbunatatesc si sa-mi diversific skill-urile si viziunea, cu fiecare proiect nou.

Cele mai importante proiecte pe care le-ai facut ca freelancer

Nu stiu, de obicei proiectele care sunt cele mai satisfacatoare din punct de vedere creativ nu sunt atat de bine platite, iar cele care sunt foarte bine platite sunt un pic mai seci, nu sunt proiecte pe care le-as pune in primele pagini ale portofoliului. Totusi cele mai importante cred ca au fost colaborarile cu Graffiti BBDO pentru o serie de vizualuri pentru niste evenimente organizate de Mountain Dew, acum cativa ani. Au fost foarte importante pentru mine pentru ca au fost printre primele proiecte ca ilustrator independent si m-au ajutat sa-mi dau seama de ceea ce pot si de faptul ca pot sa castig din ilustratie. Alte proiecte foarte frumoase si importante au fost seria de postere pentru Eastpak, facuta pentru Grey (care cred ca a primit cateva premii ADOR si a fost shortlistat la Cannes, daca nu ma-nsel), colaborarea cu Burn pentru o serie de postere, printuri, murale, decorarea skate-park-ului din Herastrau (impreuna cu Sinboy si Kero), colaborarile cu CAP pentru ING Bank, colaborarile cu McCann pentru tot felul de clienti ca Enel, McDonald's, Coca Cola, etc.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related