Stereotipurile de gen din reclame au la baza insight-uri despre consumator si, ca atare, e normal sa fie folosite in comunicare, sau sunt solutii facile pentru rezolvarea brief-ului? Vor consumatorii sa li serveasca stereotipuri sau nu au cum sa ceara altceva cat timp sunt constant expusi unor clisee? Creativi si strategi din agentii raspund catorva intrebari despre publicitatea care foloseste stereotipuri de gen. Mai jos, iata raspunsurile lui Eugen Suman (Associate Creative Director, Jandl, Bratislava).
Motive pentru care se folosesc stereotipuri de gen in reclame
Nu exista fum fara foc, se zice. Stereotipurile de gen au ajuns stereotipuri tocmai pentru ca au la baza niste adevaruri facile si destul de frecvente. Ceea ce e problematic in reclame e ca aceste stereotipuri sunt ingrosate pana la grotesc, fiind transformate din ceva relativ useful, pentru ca ar fi niste shortcut-uri bune catre "mentalul colectiv", in de-a dreptul jigniri pentru oamenii care le privesc, indiferent de gen.
Diferentele intre tarile din Europa in ce priveste stereotipurile de gen din reclame
Nu cred ca exista diferente majore intre noi si alte zone ale Europei. Reclamele care ies pe aer la ora actuala sunt mizerabile in 90% din cazuri, indiferent de tara care le produce. Poti sa gasesti eventual nuante ale stereotipurilor, dar nimic in plus sau in minus.
Existenta unor date care sa demonstreze ca folosirea stereotipurilor conduce la rezultate mai bune
Habar n-am. Eu n-am dat peste. Stii ce functioneaza? Bunul-simt si sa nu consideri ca oamenii care te cumpara sunt niste cretini. Indiferent ca esti de la agentie sau de la client. Chestia asta cu "functioneaza" e foarte, foarte relativa, si uzul stereotipurilor (sau nu) e o particica minuscula din ce ar putea face o reclama sa functioneze.
Atitudinea romanilor vizavi de reclamele care folosesc stereotipuri de gen
Nu stiu, depinde de reclama, nu? Sunt reclame bune si sunt reclame proaste, indiferent de ce mecanisme, stiluri etc folosesc. Daca sunt bune, oamenii se mai uita si a doua oara, daca sunt proaste, schimba postul.
Categorii de produs/segmente de pret care sunt mai "predispuse" la stereotipuri de gen
Din observatii pe care le putem face cu totii, de pe canapea, stereotipurile sunt cel mai adesea folosite la execrabilele campanii pentru produse de curatat (bucataria, baia si ce alte oratanii mai are omul prin gradina). Si la fel si la campaniile globale (aia n-au de ales, saracii, le-a cerut clientul sa faca o ciorbita super chioara, care sa nu supere pe nimeni, si-atunci normal ca se ajunge la abominatii cum ar fi... stai, ca nu dau nume).
True or false: Focus group-urile arata ca oamenii cer stereotipuri, asa ca asta trebuie sa li se ofere
Focus-group-urile nu sunt lumea reala. In general, lumea vrea ce i se da si cu ce s-a obisnuit, oamenilor le e frica de nou, de schimbare. Asa ca hai sa nu mai vorbim despre focus-group-uri.
True or false: Folosirea stereotipurilor in reclame e o necesitate
Depinde de reclame, depinde de deadline-uri, depinde de agentii, depinde de bugete, depinde de clienti. Pentru mine nu exista nimic care sa poata fi considerat "o necesitate", cand e vorba de facut reclame. Cu cat o iei mai mult pe langa carare, cu atat ai mai multe sanse sa gasesti ceva care sa rupa tot.
True or false: Stereotipurile din reclame incurajeaza perpetuarea lor in societate
Da, evident. "We don't listen to what people want, we tell people what to want", ca sa parafrazez. Daca ti se baga pe gat stereotipuri de gen 24/7, n-ai cum sa nu te lasi infectat de ele, macar un pic.
True or false: Publicitatea are un rol in educarea publicului in directia eliminarii stereotipurilor
Are in masura in care are puterea sa o faca. Dar sa nu punem un cal alb sub ea, publicitatea nu e aici sa educe publicul, publicitatea e aici sa vanda produsul clientului, cu orice mijloace (etice si legale).