Fie ca e vorba de mai multa libertate creativa sau de independenta financiara, din ce in ce mai multi creativi se orienteaza catre freelancing. Printr-o serie de materiale adresate ilustratorilor si graphic designerilor, incercam sa vedem care sunt provocarile si avantanjele acestui tip de job. Andrei Robu, brand designer ce a lucrat atat in agentii de publicitate cat si freelance, ne spune cum a inceput, ce lectii a invatat pe parcurs si de unde isi gaseste proiectele.
Short Bio: Ma numesc Andrei Robu si sunt brand designer. Am peste 10 ani de experienta. Imi place sa desenez identitati grafice si sa coordonez alti designeri in proiecte ample.
Cand ai decis sa te apuci de freelancing si de ce
Acum 15 ani faceam street art. Incepusem cu graffiti, apoi o vreme am fost tattoo artist.
Cand am descoperit computerul a fost o revelatie. Nu mai trebuia sa respir vaporii de vopsea sau sa amortesc cateva ore pentru un tatuaj.
Mi-a placut sa desenez din totdeauna si totul a evoluat in graphic design.
Prin 2001 am invatat sa ilustrez in Flash si impreuna cu un prieten am fondat un mic studio. Eram norocosi ca in Romania nu erau multi ilustratori care sa stie cu vectorii si uite asa am reusit ca la 21 de ani sa lucram pentru Burn, Sprite si alte proiecte Coca-Cola.
Eram freelanceri.
A durat vreo 4 ani, apoi am trecut si prin agentii (2 ani), apoi am fost partener intr-un studio (3.5 ani), iar de 2 ani sunt din nou singur… si ma simt cel mai bine.
Cum si unde gasesti proiectele pentru care lucrezi
In general proiectele ma gasesc pe mine, prin portofoliul online sau prin recomandari.
Evolutia ca freelancer si lectii invatate pe parcurs
E o discutie lunga, insa iata cateva idei:
Cu clientii noi lucrez doar cu avans 50% sau chiar 100%. Daca nu mi se plateste avansul refuz proiectul.
Orice "prieten" poate sa iti dea "teapa".
In Romania, in procent de 90% din cazuri conteaza doar pretul. Foarte putini clienti apreciaza calitatea sau experienta pe care un designer o poate oferi. Fie nu le pasa, fie se cred mai destepti si considera ca designerul nu face mare lucru.
Merg mult pe instinct. Daca omul nu imi inspira incredere si nu suntem pe aceeasi lungime de unda, cel mai probabil se va sfarsi urat.
Cat se castiga acum in Romania din freelance design
Daca ai noroc, poti trai ok. Insa piata e la pamant.
Cunosc doar o mana de oameni care reusesc sa se mentina pe linia de plutire.
Cine apeleaza la serviciile tale si in ce situatii
La mine apeleaza 80% agentii si 20% beneficiari directi, din toate industriile.
Eu sunt specializat pe design de litera, deci clientii mei vin in principal pentru logo-uri sau custom lettering imbinate cu strategie de brand. In ultimul an am ilustrat foarte multe spoturi, motion infographics.
Tipuri de proiecte
Creative Direction, Branding, Lettering, Web Interfaces, Collaterals... cam tot.
Cele mai importante proiecte din cariera de freelancer
Nike, Bloomberg, Golden Globes, Wired, Nickelodeon, etc. Mai multe aici.
Freelancer vs. art director in agentie
Cand esti freelancer, esti unicul responsabil de succesul unui job. Trebuie sa stii sa iti vinzi marfa. Nu mai exista client service, care sa nu stie cum sa argumenteze clientului fiecare detaliu in parte.
Pe vremea cand lucram in agentie eram mult prea stresat si obosit in fiecare zi. Salariile din Romania sunt o gluma proasta. Esti platit cat un flyer, dar le produci cat sa cumperi o masina buna in fiecare luna. Fiecare are motivele lui pentru care ramane sau pleaca.
Cum te promovezi ca freelancer
Regula numarul 1 este sa faci treaba buna si sa o pui online.
Am lansat si niste bloguri care au devenit foarte populare in timp (typeverything.com, designersgotoheaven.com si calligraphi.ca).
Sunt prezent pe toate platformele (Facebook, Tumblr, Behance, Twitter, Instagram etc.).
Proiectul care a necesitat cea mai multa munka/skills/creativitate + bani la sfarsit?
La un moment dat am facut o hartie de ambalaj pentru Nike Jordan, unde trebuia sa scriu acelasi cuvant (Flight) in 28 de limbi diferite. Toata compozitia trebuia sa functioneze ca un pattern. A fost destul de challenging, dar si rewarding la final.
Cum va evolua sectorul de freelancing creativ din Romania in urmatorii ani
La fel de prost. Oamenii sunt aceiasi. Se plimba de la client la agentie. Agentiile externalizeaza foarte rar iar conditiile de colaborare sunt penibile. Se plateste tarziu si prost.
Iar Romania nu cred ca va avea un boom economic in urmatorii ani, cat sa ne putem baza pe clienti directi.