[IQads Kadett] Stefana Popa a vrut sa schimbe lumea, asa ca a construit o comunitate la Incubator107

[IQads Kadett] Stefana Popa a vrut sa schimbe lumea, asa ca a construit o comunitate la Incubator107

Acum 2 ani Stefana Popa lucra la ICR si se plictisea. Terminase UNATC-ul si cauta locul in care sa se simta bine si din care sa poata schimba lumea. L-a gasit chiar in mansarda casei ei, pe care a transformat-o in Incubator107, un proiect prin care voia sa exprime o valoare ce lipsea in lumea teatrului – generozitatea. La 2 ani de la infiintare Incubatorul a strans in jurul sau o gramada de schimburi profitabile de pasiuni si s-a extins si in Cluj, Iasi, Timisoara si Brasov.

Dintr-un proiect pornit initial pentru ca ea sa se simta mai bine, Stefana a transformat Incubatorul intr-o comunitate din care au beneficiat si altii si tocmai despre asta am invitat-o sa vorbim la IQads Kadett. Astazi Incubator107 a tinut peste 500 de ateliere in toate cele 5 orase din tara, la care au participat peste 2000 de invatacei, au peste 9.000 de like-uri pe Facebook si cam 800 de vizitatori zilnici ai site-ului. Orice om din marcomm viseaza ca brand-ul pe care lucreaza sa dezvolte o comunitate adevarata, nu doar un cerc de like-isti si concursomani si, dincolo de comunitatea de la Incubator, Stefana e si Community Connector pentru Grolsch la Arsenoaiei & Matasel.

Incubator 107 pune in legatura oamenii care au pasiune cu cei care vor sa-si descopere una sau sa invete mai multe despre cea existenta, iar asta sustine primul lucru important din ce ne-a spus Stefana despre construirea unei comunitati – totul trebuie sa porneasca de la o nevoie reala.
Asa ca odata ce a rasarit ideea, mansarda casei Stefanei s-a umplut de "mesteri" gata sa isi impartaseasca pasiunile – de la telepatie si handmade pana la gatit sau sport. Mesterii sunt cei care tin atelierele si nu sunt desemnati de organizatori. De altfel, conceptul proiectului dicteaza ca pasiunea si puterea se afla in fiecare dintre noi si noi trebuie sa decidem ca merita sa ne ridicam si sa o impartasim. Iar daca nu avem una, poate e cazul sa ne intrebam de ce si sa incercam sa o descoperim.

Nu-i treaba usoara sa construiesti o comunitate si nici nu prea exista carti sau profesori care sa te invete, asa ca Stefana a pornit la drum facand mai totul intuitiv si testand idei.

Principala valoare pe care si-o dorea expusa in acest proiect a fost generozitatea si dorinta de a da mai departe, asa ca s-a gandit sa decline asta in toate etapele proiectului. De exemplu, prima camera din casa Incubatorului e una in care oamenii pot lasa si lua obiecte fara ca cineva sa tina evidenta.

Generozitatea se vede si in faptul ca oamenii care se implica in proiect fac voluntariat si isi daruiesc din timpul lor sau in sistemul de donatii care sta la baza proiectului. "E o incredere oarba si faptul ca exista atata genereozitate ii face pe oameni sa se simta ca acasa". Dincolo de asta, proiectul se bazeaza pe diversitate, pasiune, invatare non-formala.

Odata ce lucrurile au inceput sa devina mai serioase, Stefana s-a gandit ca trebuie sa ataseze proiectului o misiune, un lucru pentru care oamenii sa lupte. Pornind de la faptul ca toti mesterii simteau o frustrare legata de faptul ca nu pot sa-si urmeze pasiunea din cauza job-ului, misiunea aleasa a fost "Da-ti demisia!". Au organizat o luna tematica la care au adus oameni care si-au urmat pasiunea, nu neaparat in sensul hipiot de retras in natura, ci de rupere de un mediu care nu iti mai place si in care nu te simti bine. Asta pentru ca oamenii sa constientizeze ca nimanui dintre cei care par a avea povesti de succes nu i-a fost usor, ca au avut parte si de esecuri si ca important e sa-ti dai seama in ce directie vrei sa mergi.

Decizia asta a produs o schimbare importanta: nu mai era vorba doar de niste ateliere jucause, ci era vorba despre ceva care influenteaza vietile participantilor. Schimbarea a venit insa ca o maturizare a conceptului de Incubator, un risc asumat la momentul oportun care sa completeze si sa duca mai departe experienta utilizatorului, un alt lucru important atunci cand vine vorba de costruit comunitati.

 

Translatand ideea de comunitate si la job, Stefana spune ca pe asta mizeaza si Grolsch. Intotdeauna se gandeste la ce o sa-si aminteasca consumatorul in urma activarii pentru ca daca nu i se cere ajutorul si nu i se da ceva de facut, experienta nu e memorabilia.

O alta intrebare importanta ce trebuie pusa pe parcursul dezvoltarii unei comunitati e "cine o conduce?". La Incubator initial a fost vorba despre o echipa de 6 voluntari, dintre care au ramas acum 3, chiar cei 3 care locuiesc in casa Incubatorului.

Faptul ca au ramas in proiect chiar cei 3 locatari ai casei nu e probabil chiar intamplator. Stefana spune ca e important sa dai sanse, dar in aceeasi masura e foarte important ca cei care sunt purtatori de cuvant ai proiectului sa fie constant in comunitate si in atmosfera proiectului.
In noiembrie anul trecut, la ideea antreprenorului Dragos Nicolaescu, cei trei au trecut de voluntariat si au inceput sa fie si platiti din donatiile primite de la public, un moment foarte important care trebuie gestionat ca un proces.

"E nevoie de o crestere continua ca o comunitate sa devina zdravana. Am crescut pe orizontala cu activitati noi si prin francize. Asta a cerut ceva efort din partea noastra, dar faptul ca acum existam in 5 orase reprezinta o garantie a brand-ului si dovedeste ca nu suntem 'o secta'", mai spunea Stefana adaugand ca acum se gandesc sa se extinda si in alte tari, initial printr-un program EVS.

Referitor la partea financiara, Incubator a inceput incet sa colaboreze si cu brand-urile, pana acum Grolsch si Nestea, cu care a dezvoltat un program de descoperire a potentialului angajatilor.

Promovarea a functionat foarte mult pe principiul word of mouth pentru ca intotdeauna cei implicati s-au asigurat ca le dau participantilor la ateliere ceva de povestit. "Oamenii plecau schimbati de acolo, nu stateau ca la teatru", iar faptul ca la a doua participare fiecare mai venea cu cate un prieten a ajutat sa se auda despre proiect si a atras si atentia mass media. "E mult mai important sa gasesti persoana aia care sa fie purtatoare de cuvant decat sa cauti in prima faza publicul", spune Stefana. La fel de important e si sa ii cunosti pe oamenii care vin in comunitate pana la capat, sa ii descoperi si sa fii acolo, in atmosfera.

E foarte important si sa treci la actiune, pentru ca toti am avut la un moment dat idei si planuri care au ramas pe hartie. Trebuie sa fii deschis si sa experimentezi, sa vrei sa asculti, sa inveti, sa vezi ce merge si ce nu, sa nu-ti fie frica sa ceri ajutorul si sa gasesti un loc pentru fiecare om. Asta a ajutat foarte mult si Incubatorul pentru ca de fiecare data cand gaseau un om de la care credeau ca au ceva de invatat, ii cereau ajutorul si il luau la un "sfat". "De-asta e o comunitate, pentru ca nu se consuma totul intre 4 pereti si 3 oameni", concluzioneaza Stefana.

Si pentru ca n-a reusit sa-si defineasca prea clar stilul de management pe care il practica, in spiritul clasic de comunitate, Bobby, un alt membru fondator Incubator107, i-a sarit in ajutor cu un oximoron care e mai ilustrativ decat orice strategie de prin carti: "Stefana e perfectionist-iertatoare".

Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului -www.IQadsKadett.ro.

Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related