Aventura nu se opreste la coperta a patra. Octav Ungureanu si povestea revistei "Harap Alb continua"

Aventura nu se opreste la coperta a patra. Octav Ungureanu si povestea revistei "Harap Alb continua"

"Si a tinut veselia ani intregi, si acum mai tine inca" este incheierea dupa care ne imaginam cum cade cu miscari molcome coperta cartii si ramane in camera doar lumina de veghe. Se gasesc insa oameni pentru care personajele de basm sunt supereroi cu istorii care merita povestite si ilustrate mai departe. Un an si jumatate s-au zbatut Octav Ungureanu, Mihai Ionascu si Andrei Moldovan pana sa lanseze primul numar al revistei Harap Alb continua, care se distribuie acum in 10.000 de exemplare si are 57.000 de fani pe Facebook. Ilustrata in stilul benzilor desenate Marvel/DC Comic, revista spune in primele patru numere povestea lui Harap Alb asa cum am citit-o cu totii, urmand ca de acolo sa vedem si continuarea intamplarilor in viziunea celor trei. Am vorbit cu Octav despre pasiunea pentru benzile desenate, contextul in care au lansat revista, cum se lucreaza la fiecare numar si cum isi propun sa convinga brandurile sa ia in considerare fenomenul BD in Romania.

Octav in viata de zi cu zi

Am terminat Comunicare si Relatii Publice la Litere, in Bucuresti, imi place foarte mult sa desenez pe Smoking Cool Cat si de vreo 2 ani sunt foarte implicat in domeniul benzilor desenate romanesti. Am inceput cu RevistaCOMICS (unde au publicat deja peste 60 de autori romani de banda desenata), anul trecut am facut prima editie a Bucuresti ComicsFest si anul asta pregatesc a treia editie a Free Comic Book Day in Romania. Pe langa asta, am tot facut lansari, expozitii, concursuri si ateliere de benzi desenate.

Surse de inspiratie

In putinul timp liber urmaresc bloguri si site-uri ale artistilor de pe afara, mai ales cele cu tutoriale despre cum sa desenezi (John K Stuff - blogul creatorului lui Ren & Stimpy, cartoonconceptdesign.blogspot.com, drawn.ca si multe altele). Citesc webcomicuri ca Wumo, Oglaf sau TooMuchCofeeMan, dar si ComicsCevaMarunt sau Fredo & Pidjin.

Romania si benzile desenate

Comparativ cu tari ca SUA sau Franta, nici nu suntem pe harta. Comparativ cu vecinii nostri mai apropiati, incepem usor-usor sa ne miscam. Desi avem o istorie relativ bogata a benzilor desenate romanesti, aceasta arta mai ca a murit dupa ’89, existand doar cateva tentative de reviste, asa cum au fost Qudrat sau Carusel, care insa n-au reusit sa treaca de numarul 3, in rest doar cateva albume pe an, ceva fanzine si reviste underground, o mana de librarii de benzi desenate, din care jumatate sunt online, si o multime de autori talentati care fie lucreaza pentru edituri de afara, fie lucreaza in alte domenii aici, facand benzi desenate doar in timpul liber. Public exista insa si e in crestere, iar Harap Alb continua pune bazele a ceea ce s-ar numi mainstream in domeniu. Inca ne luptam cu prejudecatile ca banda desenata ar fi prin definitie numai pentru copii si castigam incet-incet audienta pe segmentul nostru de public, de 16-35 de ani. Avem tot mai multi fani, iar numarul de abonamente creste de la un numar la altul.

The Big Idea

Editorul Mihai Ionascu avea de mult ideea unei reviste de benzi desenate care sa ilustreze lecturile obligatorii pentru scoala si liceu.

Aceasta idee avea sa se concretizeze cand am facut echipa si, mai ales, cand l-am luat la bord pe Andrei Moldovan, ilustratorul lui Harap Alb. A urmat o perioada chiar lunga, mai bine de 1 an si jumatate, in care am cautat formula cea mai potrivita pentru revista, am cautat un concept, un nume puternic, am lucrat la personaje si la poveste, am facut o campanie de teasing, iar in septembrie 2012 am lansat pe piata primul numar al revistei Harap Alb continua.

Echipa completa Harap Alb continua

Mihai Ionascu, editorul revistei, este antreprenor cu experienta in mediul online si presa scrisa. El pregateste scenariul si impreuna facem storyboard-ul, dupa care Andrei Moldovan deseneaza si completeaza cu propriile idei, apoi avem cativa coloristi care aplica culoarea. Marian Coman, scriitor SF, semneaza nuvela "Fluviul Soaptelor" din revista si tot el va scrie scenariile viitoarelor aventuri ale lui Harap Alb. Colega noastra Roxy se ocupa de pagina de Facebook si avem inca 3 colegi care se ocupa de site, aplicatii, abonamente, facturi si contracte.

Obiectivele proiectului

Harap Alb continua a pornit in primul rand din pasiune pentru benzi desenate dar, in acelasi timp, este un proiect comercial care trebuie sa se autofinanteze. Alt obiectiv al revistei este promovarea valorilor romanesti si a basmului. Revista deja a atras un public considerabil, a pus bazele mainstream-ului si speram noi ca si altii sa prinda curaj si mai ales incredere in benzile desenate romanesti, fie ca vorbim de autori, edituri sau branduri si investitori.

Tiraj si distributie

Revista e tiparita intr-un tiraj de 10.000 de exemplare, distribuite in toata tara - la chioscurile de presa, in supermarketuri, in benzinarii, peste tot! Am incercat sa facem revista cat mai accesibila, de aceea si pretul e doar 4,9 lei. Cum sa nu dai 4,9 lei pe asa frumusete de revista de benzi desenate? E interesant sa urmarim pe facebook cum cineva intreaba: "Da' in Galati unde gasesc revista?" si cineva ii raspunde "eu mi-am luat de la chioscul X si inca mai aveau 3 exemplare" si revine primul dupa putin timp cu "am fost si nu mai aveau deloc, dar am gasit la chioscul Y" si tot asa. Putem spune ca de pe facebook aflam cum si unde se da revista pentru ca distribuitorii, cu cateva exceptii, ori nu au date, ori ne dau o data la 2-3 luni.

Promovare

Clasicul comunicat de presa si parteneriatele media functioneaza. Pe langa asta exista promovarea pe Facebook si cel mai mult ne ajuta entuziasmul fanilor, care share-uiesc zilnic stirile noastre si le fac prietenilor revista cadou. Asa am avut 20.000 de fani inainte sa lansam propriu-zis primul numar, iar acum avem peste 57.000 de fani, aflandu-ne pe locul 5 in Facebrands la categoria reviste.

Ups and downs

Momentul definitoriu al revistei a fost alegerea conceptului si implicit a numelui Harap Alb continua. La basmul lui Creanga am ajuns relativ usor, fiind singura lectura obligatorie cuprinsa in toate manualele alternative si ras-alternative. Revelatia am avut-o cand am realizat cat de complex e universul lui Harap Alb si cat de potrivite sunt personajele pentru o gasca de supereroi: Gerila poate ingheta orice, Setila controleaza apa, Ochila vede in viitor, iar Rosu Imparat e un vrajitor malefic. Creanga a incheiat basmul cu "si a tinut veselia ani intregi, si acum mai tine inca" dar noi am hotarat sa ducem povestea mai departe si poate nu suntem singurii curiosi sa aflam ce a facut Harap Alb dupa ce a primit imparatia toata.

Un alt moment important a fost alegearea ilustratorului, care n-a fost deloc o misiune usoara. Suntem foarte norocosi, nu numai pentru ca Andrei e foarte talentat si poate desena orice, dar el este un ilustrator profesionist, venind cu o experienta de cativa ani buni de lucrat dupa scenariu si storyboard si, colac peste pupaza, mai e si pasionat de istorie, arme si armuri!

Momentele dificile pot spune ca au fost toti pasii birocratici si betele in roate care apar la tot pasul, dar toate astea au palit in fata succesului pe care l-a avut primul numar si toata munca grea, stresul si noptile nedormite au meritat.

Cum creste proiectul

Foarte mult ne impulsioneaza fanii, oamenii care de abia asteapta urmatorul numar si se implica intruna cu idei, vor si joc video si boardgame, ba chiar si un film gen "Lord of the Rings", toate cu universul Harap Alb continua.

Print vs. online

Oricat de mult s-ar zice ca printul e pe moarte, nimic nu se compara cu rasfoitul unei reviste de benzi desenate sau cu mirosul proaspat de tipografie. Revista va putea fi citita si digital, dar deocamdata printul este baza.

Cine citeste revista

Ne mandrim cu o audienta cu discernamant, intre 16 si 30 de ani, mai mult baieti, dar si surprinzator de multe fete; printre ei sunt atat pasionati de benzi desenate, cei care de exemplu urmaresc saptamanal comic-uri americane, dar si o foarte mare parte din public care acum citeste pentru prima data o revista de banda desenata. Cu totii asteapta numarul urmator si ne intreaba in mod constant cand vom aparea lunar sau de ce nu aparem "macar saptamanal"! Publicul nostru e si foarte dedicate. De exemplu, la concursul de fanart proaspat incheiat am primit peste 200 de lucrari, de la desene cu creionul pe hartie trimise prin posta pana la tablouri de ulei pe panza.

Monetizarea proiectului

Deocamdata revista e la inceput si inca se investeste, iar din vanzarea propriu-zisa a revistei nu ramanem cu aproape nimic dupa ce scadem costurile tipografiei si mai ales ale distributiei, de aceea este esential sa avem proiecte speciale si campanii de promovare. Ne mandrim cu faptul ca in cele 3 numere de pana acum am colaborat cu branduri foarte potrivite oamenilor care ne citesc revista si am avut super-premii, cel mai recent fiind un munte de boardgames.

Colaborarea cu branduri

Suntem foarte deschisi catre colaborari cu branduri care se potrivesc publicului nostru tinta si invers. Putem gandi campanii de promovare in revista si pe Facebook, putem face evenimente impreuna, concursuri si aplicatii co-branduite, iar personajele au un potential foarte mare, fiecare pe cate una sau mai multe categorii de produse. Gerila, de exemplu, s-a potrivit foarte bine sa promoveze in numarul din decembrie un magazin cu placi de snowboard, iar in primul numar am colaborat cu Pegas, un brand romanesc care, la fel ca Harap Alb, a inviat si s-a reinventat. La noi pe site puteti vedea exact ce a insemnat aceasta campanie de promovare, care a inclus pagina de reclama in revista, coperta spate si cupon de concurs inclus in revista, promovare si aplicatie pe facebook si bannere web.

Planuri de viitor

Harap Alb este deja un personaj cunoscut, dar el va deveni si un personaj de benzi desenate foarte popular. Revista Harap Alb continua va fi un motor pentru industria benzilor desenate in general si pentru editura HAC! in special. Asa cum americanii ii au pe Superman sau Spiderman, noi ii avem pe Harap Alb, Gerila, Setila sau Ochila.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Sectiune


Comentarii

Scc Comics
acum 11 ani
Avem aici lista cu locatii din Bucuresti si din toata tara unde gasesti revista http://www.harapalbcontinua.ro/unde-o-gasesc/

Problema e ca ajung putine exemplare per locatie si se termina foarte repede... problema intre ghilimele :)

Daca n-o gasesti si n-o gasesti cel mai bine o comanzi de la noi de pe site sau si mai bine iti faci abonament si ai scapat de griji. Tot pe site.

Scc Comics
acum 11 ani
Avem aici lista cu locatii din Bucuresti si din toata tara unde gasesti revista http://www.harapalbcontinua.ro/unde-o-gasesc/

Problema e ca ajung putine exemplare per locatie si se termina foarte repede... problema intre ghilimele :)

Daca n-o gasesti si n-o gasesti cel mai bine o comanzi de la noi de pe site sau si mai bine iti faci abonament si ai scapat de griji. Tot pe site.

Octav Ungureanu
acum 11 ani
Avem aici lista cu locatii din Bucuresti si din toata tara unde gasesti revista http://www.harapalbcontinua.ro/unde-o-gasesc/

Problema e ca ajung putine exemplare per locatie si se termina foarte repede... problema intre ghilimele :)

Daca n-o gasesti si n-o gasesti cel mai bine o comanzi de la noi de pe site sau si mai bine iti faci abonament si ai scapat de griji. Tot pe site.

Adrian Alexandrescu
acum 11 ani
Multumesc! http://www.adrianalexandrescu.ro/2013/03/04/lectie-de-pr-si-crm-de-la-harap-alb/


Branded


Related