Nemultumiti de tutorialele de productie audio-video pe care le gaseau pe net, clujenii Codin Sebastian Pop si Ramona Cordos au decis ca pot sa vina cu ceva mai bun si au lansat proiectul Creative Monkeyz. Incercarea de a face un intro pentru tutorial s-a transformat in episodul pilot al serialului RObotzi, care s-a viralizat si a dus, in timp, la crearea altor tipuri de continut video creativ: 3lar, o cronica de trailer de film, si MiEZ, o rubrica de recomandari de clipuri care s-a transformat in proiectul Recomand. Cu 750.000 de fani pe Facebook (locul 11 in topul general Facebrands si locul 1 in topul paginilor dedicate divertismentului) si 72.000 de abonati pe YouTube, membrii echipei Creative Monkeyz au motive sa creada in viitorul continutului video de calitate, mai ales ca sunt printre cei care reusesc sa obtina venituri suficient de mari incat sa se intretina doar din proiect. Despre planurile de a salva lumea prin imbracarea continutului educativ in haine de sarbatoare si despre provocarile monetizarii proiectelor online ne-a povestit Codin.
Creative Monkeyz in viata de zi cu zi
In cea mai mare parte a zilei ne ocupam de CreativeMonkeyz.com si de tot ce e legat de asta: creare de continut si administrare, care tin de canalul de YouTube, pagina de Facebook, Shop-ul, tutorialele, galeriile inspirationale, noua sectiune Recomand, si, la fel de important, raspunsul la zecile de mail-uri. Intre astea, cafele, ceaiuri, supe, salate si carti citite pe tron. Odata terminata munca pe o zi (intre 8 si 12 ore), fie jucam ceva – suntem toti gameri – fie absorbim un film, un episod din vreun serial decent, sau ne vizitam unii pe altii (membrii si colaboratorii Creative Monkeyz).
The big idea
Ideea era sa reusim sa punem la punct o platforma care sa permita educatiei sa se aseze firesc langa entertainment, pentru ca cele doua trebuie sa mearga mana-n mana. Scopul "mare" al Creative Monkeyz e, in esenta, educativ. Vrem sa ne schimbam lumea, educand-o inspre frumos sau cultivandu-i un gust pentru frumos, practicand libertatea de exprimare asezonata din belsug cu umor si mozzarella. Noi uram profund sistemul de invatamant actual, pe care-l consideram nu doar perimat, cat si extrem de nociv. Nu poate fi reformat, e necesar un sistem nou. Revenind...
Am inceput cu tutoriale video pentru programele pe care le foloseam cel mai des – programe care sunt toate legate de productia de continut media, de la procesare de imagine la editare audio/video si modelare 3D – toate tutorialele livrate cu o doza de umor, gratuit si in minunata noastra limba romana (o romana adaptata net-ului). Net-ul nostru autohton nu avea asa ceva. Tutorialele erau livrate alaturi de galerii inspirationale si unelte gratuite pentru programele amintite, in asa fel incat sa impulsioneze creativitatea. Apoi au urmat proiectele de entertainment: mai intai RObotzi (care a devenit un fenomen si studiul de caz al multora, apoi s-a stabilizat in productia care continua si astazi), apoi 3lar (cronica de trailer de film) si MiEZ (recomandari de audio-video, recomandari culturale – de carte si spectacole, Q&A-uri cu fanii si viral video reviews).
Prima creatie
Primul material audio-vizual creat a fost un tutorial. De realizare a brush-urilor pentru Photoshop. Tutorialul se termina cu sintagma "Long Live the Creative Monkeyz" – care a prins si a intrat in fiecare tutorial. Azi, fanii o folosesc si sub forma LLTCM, via comentarii si mailuri. In ce priveste RObotzi, primul episod a fost la origine o "pastila" comica in deschiderea unui tutorial cu tema "Cum sa faci butoane pentru web". Ne doream sa populam si canalul de YouTube cu productii, asa ca am uploadat "pastila" si separat, pe YouTube. Episodul pilot a devenit viral si ne-a canalizat eforturile in directia realizarii serialului.
Membrii echipei Creative Monkeyz
De toti suntem acum 7.
Codin Sebastian Pop si Ramona Cordos sunt co-fondatorii Creative Monkeyz si responsabili cu tot ce inseamna serialul RObotzi si conceptele transformate pana acum in emisiuni si/sau proiecte de comunitate (Recomand). Lucreaza intre 8 si 14 ore pe zi, impartindu-se intre RObotzi (care "papa" cel mai mult timp) si restul "treburilor administrative" ce tin de Creative Monkeyz. Pe langa cele amintite, Codin publica ocazional tutoriale, iar Ramoo se ocupa si de rubrica de Free Stuff.
Enache "Druidul" Cezar este compozitorul nostru rezident, urechea muzicala din spatele celor mai multe piese originale Creative Monkeyz si actualmente in charge de buna functionare a Shop-ului si principalul moderator al platformei Recomand. Totodata il ajuta si pe Alex la filmarile editiilor emisiunii 3lar si realizeaza tutoriale legate de teorie muzicala / sunet si editare.
Alexandru Timis este realizatorul emisiunii 3lar. Face research-ul necesar, scrie scenariul, modereaza si editeaza emisiunea. Show-ul este ideea lui Codin (concept, titlu, decor), insa realizarea propriu-zisa ii revine lui Alex, ajutat la filmari de Druid. Realizarea unei editii tine pana la o saptamana.
Roxana Ananie si Sergiu Marina, duetul ROCKSRJ, se ocupa de galeriile inspirationale. Fac research, strang material si publica zilnic portofolii de artisti (graficieni, studiouri de animatie etc) si il ajuta pe Druid in moderarea rubricii Recomand.
Alexandru Coman este colaboratorul nostru pe partea de 3D – el publica tutorialele legate de 3D Studio Max si ofera o mana de ajutor acolo unde e nevoie, cand timpul ii permite. Tot alaturi de el lucram la proiectele legate de jocuri pe care le avem in dezvoltare.
Surse de inspiratie
Suntem mari consumatori de media. Daca talentul unui scriitor e direct proportional cu numarul cartilor citite din biblioteca pe care si-o construieste-n spate, inspiratia unui producator de content audio-vizual e dependenta de consumul de audio-vizual. Urmarim diverse seriale, multe din ele cu productie exclusiva web, banda desenata si webcomics, show-uri de stand up etc. Ne "tragem seva" si din media traditionala – nu prea citim presa, pentru ca peste 80% e moloz, exceptie facand revistele Stiinta si Tehnica, Science & Focus, iar online Times New Roman ramane o destinatie ocazionala foarte placuta. Citim in schimb foarte multe carti, in special non-fictiune (desi avem in echipa si oameni care devoreaza genul fantasy). Avem o relatie foarte buna cu editura Publica si ne bucuram cand putem sa aruncam ochii peste non-fictiunea pe care ne-o pun la dispozitie. O alta sursa importanta de inspiratie sunt jocurile. Suntem gameri si, ca atare, iubim umorul tipic universului gamerilor. Ar mai fi comunicarea in sensul traditional, in jurul unei mese populate de cafele si beri, care poate conduce la discutii haotice, generand un mediu propice pentru idei de o tampenie cronica traduse-n dume cu potential.
Scopul proiectului
Asa cum am amintit mai sus, vrem sa schimbam lumea. Atat cat putem din ea. Incepand cu Romania. Suntem, in esenta, un proiect de educatie alternativa, chiar daca cea care atrage cel mai mult public este componenta noastra de entertainment; procentul celor care trec dincolo de show-uri si exploreaza zona educativa a site-ului este considerabil si in continua crestere. Generam constant discutii pe marginea artistilor prezentati in galeriile inspirationale, tot mai multi designeri aspiranti downloadeaza uneltele gratuite de la Free Stuff, iar tutorialele sunt in continuare urmarite de nisa interesata (iar aceasta este in crestere). Treptat, oferind continut de calitate, obisnuim lumea cu acest tip de content. E un lucru bun pentru ca lumea va cere ulterior sa primeasca acelasi nivel calitativ si din partea altor producatori de continut – si cum publicul este singurul barometru al unei productii, acei producatori vor fi nevoiti sa ridice stacheta. Este doar unul din efectele pozitive ale culturalizarii audio-vizuale a publicului nostru. Punerea tutorialelor gratuite la dispozitia oricui duce la raspunsuri excelente – avem mailuri de la oameni trecuti de 40-50 de ani care ne scriu ca au descoperit Photoshop-ul prin intermediul nostru si se implica creativ in diverse proiecte. E important sa stii ca poti produce schimbare pozitiva in oameni – creativitatea nu e constransa de varste, doar de atitudini.
De ce online?
Online-ul e un mediu infinit mai propice diseminarii de content decat TV-ul. Mai intai de toate pentru ca permite dialog, nu se multumeste doar sa monologheze, livrand informatie in gol. Apoi, statisticile sunt precise, fata de televiziune, unde statisticile sunt o gluma extrem de proasta. In TV, se pune o cutiuta in casa unor omuleti (care accepta sa le fie monitorizate obiceiurile de vizionare), iar apoi, acei omuleti – o mie, doua?! – sunt numiti esantion reprezentativ si se extrapoleaza de-acolo. Practic, daca "alesii" se uita la "Iarta-ma, Surprize, ca vorbesc lucruri trasnite cu Gadea" (sau ce emisiuni ruleaza acum), cu totii ne uitam la acelasi lucru. E o metoda retardata, in mod evident, si complet nesigura. Pe net, stii exact cine se uita, la ce si pentru cat timp, ba chiar ai date demografice de incredere, ca sa nu mai vorbim ca poti contacta utilizatorii chiar in momentul in care intra in "discutie" cu brandul tau (ca tot am amintit de dialog). Din punctul de vedere al media buyer-ilor, net-ul e divin, pentru ca rezultatele sunt cuantificabile, reclamele nu dispar atat de usor, pot fi targetate, platformele sunt interconectate, iar publicul poate fi participant activ in campanii, iar lista de avantaje continua. Evident, vorbim in general. Nu la noi. La noi, media buyer-ii sunt in mare masura complet invechiti, alegand sa investeasca in media traditionala, din obisnuinta si din nevoia de spagi consistente, iar clientii sunt obtuzi si se inmoaie usor la minciuni legate de rezultate. Nu toti, dar mult prea multi.
Cand, rar, cineva cumpara publicitate in online, isi baga 90 la suta din bani in buzunar, iar de restul plateste cativa bloggeri cu cosulete cu fructe sau ghinda, apoi fuge la client cu print-screen-uri cu comentarii si like-uri la diverse post-uri si articole anoste: "Uite, vezi, 10 oameni au comentat aici! WOW! Inca 5 aici si inca 3 aici, si doar articolul asta are deja peste 30 de like-uri! Vezi?! Si ca asta mai sunt mii, dar nu le-am adus pe toate..." Client-ul, inmuiat, sau nu indeajuns de bine informat, e extrem de bucuros ca doi oameni au lasat un comentariu si ziua se incheie cu o sampanie. E un scenariu care se tot repeta.
Exista si branduri care sunt constiente de ce poate oferi net-ul si de cum sa-si faca promovare pe net intr-un mod competent. Dar sunt putine. Si putini clienti care inteleg cu adevarat puterea si beneficiile acestui mediu, raportat la cele traditionale. Dar, evoluam treptat. Si asta-i bine.
Promovarea in social media
Ne bucuram de cele 750 de mii de like-uri de pe pagina noastra oficiala de Facebook. Pagina e locul in care postam absolut tot ce facem. Our storefront, intr-un fel. Apoi canalul de YouTube, cel nou, in parteneriat cu reteaua Fullscreen (pentru ca, din Romania, nu poti fi partener direct cu YouTube; pentru ca Romania e un fel de Botswana, sau cum ar zice Nosferatu: Basarabia Saudita), canal cu titlul CreativeMonkeyzArmy, cu peste 71 de mii de subscriberi, unde avem aproape tot continutul nostru audio-vizual.
Ne promovam prin ce facem, iar ce facem ajunge la suficient de multa lume. Avem in plan insa si cateva campanii de promovare pe care le vom derula anul acesta – in special pentru platforma Recomand – dar ele vor demara tot din cele doua locuri amintite: Facebook si YouTube. Probabil totul va ramane pe internet, doar pe internet, nu vrem sa aruncam bani degeaba pentru a hrani monstrul mediei traditionale. Suntem ceva mai breji de-atat.
Alte metode de promovare includ participarea la diverse manifestari – conferinte and such (desi, si acolo participam mai mult sub forma electronica – timpul de lucru nu prea ne permite escapade), raspunsul la diverse interviuri (see what we did there?), si, cateodata, fuga prin centrul Clujului strigand adresa site-ului, imbracati in costume biblice. La emisiuni TV nu am mers... desi am fost chemati in repetate randuri. Pe unii i-am amanat si/sau refuzat doar din cauza ca nu ne-a permis timpul, altfel emisiunile erau foarte ok, insa pe altii i-am refuzat pentru ca nu voiam sa ne murdarim.
Publicul Creative Monkeyz
Multa lume are proasta impresie ca publicul nostru e format din tot felul de copii hiperactivi care se scobesc in fund si injura mult. Cum peste 80% din oameni sunt realmente prosti, e clar de ce multa lume are impresia asta.
In realitate, cel mai mare procent din publicul nostru are varste intre 18 si 34 de ani si e compus din consumatori de content de calitate – fie el umoristic sau de natura culturala. Ne place sa credem ca sunt oameni dezinvolti, nu foarte galagiosi, dar deschisi si comunicativi, care nu se tem sa-si expuna parerile dar nici nu refuza sa le asculte pe ale altora. Oameni inteligenti, sceptici. Nu doctori in fizica cuantica, dar suficient de inteligenti cat sa prinda si subtilitatile, nu doar glumele evidente. Si, nu in ultimul rand, oameni dornici sa creeze, sa-si expuna gandurile, trairile, emotiile in diverse forme creative.
Avem si scolari, si pensionari. Avem fani cu varste cuprinse intre 3 si 65 de ani. Un segment important intre 13 si 17 ani si unul intre 45 – 54. Oameni din toate paturile sociale, cu ocupatii diverse, uniti de umor si de bucuria de a consuma continut autentic romanesc. Suntem urmariti "de afara" de foarte multa lume. De la Italia, Germania, UK, Belgia, Austria, la insule cu nume suficient de exotice cat sa nu ni le amintim usor; pe unde sunt romani, suntem si noi prezenti.
Strategia de comunicare
In mare masura, orice forma de comunicare cu fanii se face sub egida onestitatii. Suna dubios, dar e adevarat. Ne place "s-o pastram adevarata" (keeping it real). Sinceritatea e un atu in mediul online. Le spunem fanilor ce credem, pentru ca nici ei nu ne menajeaza. Evident, atunci cand cineva isi da in petec – isi umfla prostia si vomita diverse imbecilitati prin comentarii si/sau mailuri – stergem, banam etc. Masuri punitive :)
Dar, in ce priveste fanii care se adreseaza ca oameni, nu ca vite, suntem mereu prietenosi si sinceri. Nu avem inca noi, romanii, o cultura a net-ului suficient de dezvoltata cat sa permita dialoguri ample fara injuraturi sau cretinitati – inca. Dar lucrurile, asa cum am amintit-o, evolueaza. Si asta-i bine.
Timpul dedicat proiectului?
E interesanta intrebarea pentru ca presupune ca noi lucram altceva in afara de Creative Monkeyz. Pe piata autohtona, sa produci continut pentru web si sa traiesti doar din asta e un concept la care multi intorc capul si privesc nedumeriti ca un bichon maltez. Nimeni nu producea continut media pentru web intr-un context coerent si monetizat in asa fel incat sa se sustina doar din asta.
Evident, existau bloggeri, diversi artisti care-si publicau lucrari, dar majoritatea lor o faceau "in timpul liber", iar noi ne referim aici, in principal, la productie de continut audio-vizual. Apoi am aparut noi si lumea a inceput sa-si puna tot felul de intrebari si sa ne studieze modelul, iar acum exista lume care incearca si directia e buna. Desi nu stim de nici un alt model care sa fi reusit sa "traiasca din asta", e bine ca lucrurile se misca.
Ca sa raspundem concret intrebarii, zilnic avem timp sa ne ocupam de proiect, it’s what we do. Acum, avem si colaboratori care au, intr-adevar, si alte job-uri, dar nucleul principal Creative Monkeyz e dedicat strict dezvoltarii proiectului, care se sustine foarte bine.
Procesul de creare dureaza o saptamana in cazul RObotzi. O saptamana in cazul 3lar. Doua zile in cazul MiEZ (pentru ca MiEZ nu e scriptata), dar emisiunea e on hold in momentul de fata, pentru ca am dezvoltat proiectul Recomand, care a preluat mare parte din conceptul emisiunii, adaptand-o intr-o comunitate de video sharing de calitate.
Monetizarea proiectului
Da, pentru trei dintre noi este singura sursa de venit. Si este una foarte buna. Evident ca cea mai mare parte a profitului pe care-l facem e reinvestita in imbunatatirea proiectului Creative Monkeyz si in dezvoltarea lui ulterioara – lucram incontinuu si pregatim tot felul de lucruri noi, care, fireste, trebuie finantate.
Monetizam prin campanii de display si product placement in show-uri, plus clasicul AdSense.
Colaborari cu branduri
Am colaborat cu diverse branduri, pe partea de product placement / endorsement. Ursus, Bergenbier, Bitdefender, Orange, Webcar.ro si altii. Majoritatea au fost colaborari fructuoase, mutual benefice – pentru ca am ales sa colaboram cu oameni deschisi, care au plecat de la premisa, de altfel corecta, ca stim ce facem si n-ar trebui sa se "bage" prea mult in produsul nostru. Nu i-am fi lasat oricum nici daca ar fi incercat. Ne impunem cu rigurozitate termenii pentru ca nu vrem nici sa distrugem ce-am construit, nici sa ne patam de prea multa "publicitate". Product placement facem doar atunci cand putem integra produsul sau serviciul, intr-o forma cat mai neintruziva, care sa mearga mana-n mana cu tipicul serialului – de la coloritul de limbaj la umorul fara "perdea".
Am avut si tentative de colaborari mai putin fericite, unde oameni mai putin deschisi nu au inteles cum functioneaza ceea ce facem si ce oferim si au incercat sa "intre incaltati" peste produsul nostru. Acele tentative au esuat si noi ne-am bucurat foarte mult. Banii sunt un mijloc, nu scopul in sine, deci, cu toate ca sunt foarte importanti, integritatea brand-ului nostru e infinit mai importanta. Am refuzat proiecte extrem de lucrative pentru ca incercau sa impuna mediocritati sau sa ne "cenzureze" dincolo de cenzura pe care ne-o impunem de buna voie. Cu oameni care nu inteleg ca RObotzi nu e Teleenciclopedia nu se poate lucra. Fact.
Acum versus atunci in obiective
Obiectivele sunt similare pentru ca am "tintit foarte sus" de la bun inceput. Sa producem schimbarea pe care ne-o dorim e un lucru dificil care necesita enorm de multe resurse: timp, bani, efort. Ne apropiem cu pasi siguri de ce ne-am propus, totul desfasurandu-se treptat. E bine ca am atins primul obiectiv: de a ne sustine doar din creatia noastra – urmeaza tot restul. Crestem. Vrem un sediu-sediu (sediu-ish avem, dar vrem un sediu-sediu), o "sala de conferinte" unde sa putem "antrena" viitori membri Creative Monkeyz. Vrem mai multi membri Creative Monkeyz. Vrem un tanc (tancul e optional).
Creative Monkeyz in 2012
In 2012 am lansat atat 3lar, cat si MiEZ – cele doua show-uri care, alaturi de RObotzi, sunt productiile cele mai urmarite de la Creative Monkeyz. Ambele emisiuni s-au bucurat de succes si au construit pe parcursul anului un fanbase stabil. MiEZ s-a transformat in cele din urma in comunitatea Recomand – intr-un mod natural si apreciat de cea mai mare parte din fani (desi unii regreta ca emisiunea s-a oprit). La Recomand am lucrat foarte mult, incepand cu primele schite de concept, creionate atunci cand am realizat ca nu putem integra in emisiunea MiEZ toate recomandarile pe care le fac fanii, si e nevoie de un loc special doar pentru asta. Am reusit in cele din urma sa strangem banii necesari ca sa putem dezvolta comunitatea, iar acum, dupa ce i-am dat drumul, lucram sa o punem la punct. Urmeaza un prim update si o campanie mica de promovare. In fond si la urma urmei, e o galerie de video-uri excelente, trimise de fani, moderata de noi, cu continut updatat zilnic. What’s not to like?! Va mai dura pana cand va fi "completa", dar, cu toate ca nu a fost finalizata in 2012, cea mai mare parte s-a realizat anul trecut.
Cum creste proiectul
Lucram la noi emisiuni si cautam in continuare colaboratori pe sectiunea de tutoriale. Ne dorim sa implicam tot mai activ comunitatea pentru ca raspunsul fanilor e unul foarte bun – de-asta am facut Recomand si mai avem in plan un proiect legat de banda desenata, realizata tot cu aportul comunitatii, pentru ca vrem sa promovam si acest mijloc de expresie. Ne dorim sa finalizam acest proiect in 2013.
Totodata, ne intereseaza foarte mult sa producem jucarii cu personajele RObotzi, dar acest demers e unul extrem de dificil in Romania. Am avut incercari, dar am dat de oameni fara cuvant, care au incercat sa inregistreze la OSIM desene industriale cu MO si F.O.C.A., nestiind ca sunt deja marci inregistrate (spre bucuria noastra, avem fani peste tot, care ne anunta de genul acesta de "miscari"). Dai de tot felul de oameni fara caracter si e foarte greu sa-ti dai seama cine vrea cu adevarat sa te ajute.
In ce privestea partea comerciala, lucrurile se misca tot mai bine, pentru ca tot mai multa lume intelege potentialul expunerii online si din ce in ce mai multi indivizi cu viziuni neobturate de interese dubioase ajung sa plaseze bugete in interesul real al clientilor. Ne bucuram sa vedem clienti cu cap, manageriati de oameni inteligenti. Proiectul creste organic atat timp cat publicam in continuare continut de calitate – si nu avem nici cea mai mica intentie de a ne opri.