Bulan Media include trei proiecte foarte neserioase, daca ar fi sa ne luam dupa nume, si foarte serioase daca cifrele sunt criteriul nostru. "Luzarii" este serialul animat care isi propune sa prezinte cu umor autohton societatea romaneasca in starea ei pura. Pastilele Ungurului Bulan sunt numai radio si reprezinta conversatii improbabile intre oameni ajunsi in cele mai putin plauzibile situatii, iar "Tara lui Fratzica" este spatiu de desfasurare pentru personajul Unguru Bulan care comenteaza cu puternic accent maramuresean videoclipuri de pe net. In interviul de mai jos am vorbit cu Ciprian Catunescu (Project Manager) si Szekely Szilard (Graphic Manager) despre lucrul pentru "Luzarii", un proiect care a adunat (luand in calcul toate episoadele) peste 4.500.000 de vizualizari pe YouTube.
Zi de zi
Suntem exact ceea ce pare ca suntem. Timpul nostru este acaparat in totalitate de tot ce inseamna "Unguru' Bulan". In rest, suntem doi oameni obisnuiti, asezati la casa lor, cu neveste (unii), cu catel, cu rate la banci si facturi de platit.
Cand va ocupati de proiect?
In fiecare zi incercam sa mai punem o caramida cat de mica la proiectul nostru. Teoretic, avem foarte putin timp liber, pentru ca gasim zilnic cate ceva de facut pentru proiectul nostru.
The big idea
Proiectul "Luzarii" a fost o continuare fireasca a ceea ce, la vremea aceea, era deja de cinci ani proiectul audio "Unguru' Bulan". Sunt foarte multe lucruri pe care oamenii le stiu, le cunosc, dar nu le-au vazut inca transpuse in imagini. Iar cu acest proiect am vrut sa redam societatea romaneasca asa cum e ea, cu bune si rele. Personajele noastre reprezinta romanul de rand si credem ca foarte multi dintre cei care ne urmaresc se regasesc in cel putin una din situatiile prezentate de noi.
Prima creatie
Primul episod a fost mai mult unul de incercare. Era 2008 si l-am facut special pentru editia de Craciun a Cronicii Carcotasilor. A fost un episod in care Gigi Becali era Mos Craciun, iar sania lui era trasa de oi albe, cu Banel-Rudolph in frunte. Gigi a intrat pe horn si le-a adus "luzarilor" adeziuni la partid si bilete la meciurile Stelei. Din punct de vedere grafic, episodul nu a iesit chiar cum ne doream, dar a fost un pas inainte si un motiv sa ne faca sa continuam acest proiect.
Sursele de inspiratie
Cum spuneam si mai sus, societatea romaneasca. E suficient sa te uiti intr-o seara la stiri pentru a gasi un subiect bun de exploatat. Asta si datorita faptului ca presa romaneasca a inceput de cativa ani sa prezinte mai mult partea neagra a Romaniei. Asadar, "Luzarii" inseamna un subiect bun impachetat romaneste, presarat cu limbaj autohton si tradus pe limba fiecarui roman.
In cat timp?
Animatia e foarte greu de realizat, deci este foarte relativ. In functie de numarul de oameni disponibili, poate dura cateva zile sau chiar o luna. La inceput am fost singuri, doar noi doi cu gandurile noastre. In 2011 am primit ajutor din partea Reea, o firma IT din Targu Mures, care avea o mica echipa de creatie, dornica sa lucreze la un astfel de proiect. Cu ajutorul lor, am reusit sa terminam un episod la fiecare doua saptamani. Ca sa raspund mai exact, scenariul si inregistrarea vocilor dureaza pana la doua zile. Apoi trecem la productie, care are mai multe etape, de la storyboard si rough animation pana la produsul finit. De aici urmeaza montajul, efectele vizuale cat si cele audio. In total, 6 oameni si doua saptamani pentru un episod de aproximativ 6 minute.
Membrii echipei
In acest moment, Bulan Media este formata din doi membri: Ciprian Catunescu si Szilard Szekely. Eu ma ocup de scenarii, voci, post-productie si montaj, iar Szilard este cel care se ocupa de partea grafica, desen si animatie. Uneori, lucram impreuna la scenarii. In timpul in care am lucrat cu Reea, munca a fost distribuita, in functie de cati oameni erau disponibili. In acest moment, proiectul ne ocupa, amandurora, cea mai mare parte a timpului.
Ce va propuneti?
In primul rand, intreg proiectul "Unguru' Bulan", cu subdiviziunile lui, vrea sa reprezinte o baricada in fata cocalarismului si manelismului care ne inconjoara de cativa ani. Iar material, ne dorim sa obtinem, pentru inceput, suficient cat sa ne finantam produsul. Vrem sa reusim sa traim facand ceea ce ne place.
De ce online?
Trebuie sa recunoastem ca beneficiul principal este imaginea. Apoi, in cea mai mare parte, beneficiile se materializeaza in aprecieri, laude, aplauze virtuale si smiley-face-uri. Mai adaugam cateva like-uri pe Facebook si cam atat. Acum lucram si la beneficiile financiare.
Promovare in social media
Promovarea a fost intotdeauna un domeniu lacunar pentru noi. Noi, fiind creatori de continut, am preferat sa ne rezumam la ceea ce stim sa facem mai bine. Pana de curand, nu a fost un punct forte al nostru si nici nu am insistat foarte mult asupra lui, cu toate ca ar fi fost necesar. Insa, speram ca acest lucru sa se schimbe in curand. Am intrat deja in contact cu un specialist online, pe care sunt sigur ca il cunoasteti cu totii. Nu vreau sa dau un nume, pana nu concretizam ceva exact, dar tot ce pot sa va spun este ca omul exceleaza in tot ceea ce face, iar colaborarea noastra nu se va rezuma doar la social media, ci vom aborda si alte domenii precum consultanta si imagine. De aceea, credem ca viitorul nostru in social media suna bine.
Publicul vostru
Ne adresam in special tineretului mai educat, insa am ramas placut impresionati sa gasim printre fanii nostri si oameni de varsta a doua sau chiar a treia, unii chiar situati foarte bine pe scara sociala. De asemenea, avem si multi fani copii. Si chiar daca sunt sigur ca ei nu inteleg mare lucru din munca noastra, apreciem si aportul lor la fel de mult. Atitudinea fanilor nostri este exact cea pe care o promovam si noi, aceea de dispret (unul pozitiv) fata de tot ce e negativ pe plaiurile noastre (politica, tabloidizare, manelism).
Comunicarea cu publicul
Pana in acest moment ne-am canalizat toata energia spre Facebook, neglijand celelalte medii. Incercam sa raspundem fiecarui fan care are o curiozitate, fiecarui mesaj privat sau mail pe care il primim.
Monetizarea proiectului
Este foarte greu de monetizat, daca nu lucrezi cu oamenii potriviti. Putem sa spunem ca in acest moment suntem chiar sub linia de plutire, insa avem sperante mari. Singura sursa de monetizare in acest moment este YouTube, insa stim ca, facandu-ne treaba cum stim mai bine, vor aparea si alte surse.
Colaborari cu branduri
Propuneri am avut foarte multe (Vodafone, Dark Dog, Quickmobile), insa nu s-au materializat. Pretentiile au fost prea mari si banii foarte putini. Am avut, in schimb, colaborari cu branduri mai mici de prin tara, reprezentand campanii publicitare radio.
Acum versus atunci in obiective
Obiectivele sunt acum mult mai mari. La inceput voiam sa facem ceva doar de dragul distractiei. Cu timpul, insa, proiectul a devenit tot mai mare, notorietatea a crescut si ea si odata cu acestea si responsabilitatile noastre. Daca la inceput ne cautam calea, acum am gasit-o, iar obiectivul principal este sa crestem acest brand tot mai mult.
Activitatea din 2012
In mare parte, am reusit sa ducem la bun sfarsit tot ce ne propusesem. Dar, in aceasta bransa, nu poti spune niciodata ca ai terminat. Tot timpul gasesti ceva nou, tot timpul ai ceva proaspat de spus si in fiecare zi ai ceva de facut. Cea mai importanta realizare pe 2012 au fost cele 11 episoade din "Luzarii", create impreuna cu Reea. Si nu dorim sa ne oprim aici. Cautam tot timpul modalitati de a ne finanta productia si, chiar daca nu am reusit inca nimic concret, sunt sigur ca suntem pe drumul cel bun pentru 2013 si ca acest an va insemna inca o treapta mai sus pentru proiectul nostru.
Cum creste proiectul
Facand ceea ce ne place, livrand material de calitate. Acesta este primul aspect si cel mai important. Daca iti faci treaba cum trebuie, fanii, vizibilitatea si parteneriatele vin singure. Desigur ca vom avea nevoie de putin ajutor din partea unor specialisti, insa, cum va spuneam si mai sus, lucram deja si la asta.
Alte proiecte?
Da, si ma bucur ca ai intrebat. La finalul anului trecut am lansat "Tara lui Fratzica", tot un proiect online, care se vrea a fi o emisiune de satira si umor la adresa showbiz-ului romanesc. Emisiunea apare episodic in fiecare seara de joi pe canalul nostru oficial de YouTube.