Echipa The Type Collective si experimentele cu lettering si typography

Echipa The Type Collective si experimentele cu lettering si typography

"Am inceput sa desenez serios litere in urma cu aproximativ doi ani, cand mi-am facut un blog si am inceput sa postez o litera zilnic. Dupa care am inceput sa fac alfabete intregi, numere si alte lucruri", spune Vian Peanu, art director la agentia Bonnie & Clyde si unul dintre initiatorii The Type Collective (TTC), proiect de typography si lettering care intre timp s-a dezvoltat si are o expozitie la galeria nou9, deschisa pana pe 22 februarie.

"Eu de cativa ani ma tot plimb prin diverse domenii ce tin de type", spune Alex Beltechi, graphic designer freelancer si membru TTC. "La un moment dat eram concentrat mai mult pe ilustratie, dar cautam ceva diferit, o nisa in care sa imi gasesc locul si sa pot face ceva diferit fata de ce vedeam pe net. Dupa vreo 4-5 lucrari axate pe litera, mi-am dat seama ca vreau sa continuu tot asa. Stilul meu e de fapt o combinatie intre a incerca sa creez totul de la zero, adica fara resurse externe prefabricate (de exemplu, fotografii stock) si diverse tehnici 2D si 3D pe care le-am dezvoltat pe parcursul catorva ani".

Echipa TTC e completata de Andrei Ograda (graphic designer freelancer), Felix Hornoiu (DJ si graphic designer freelancer), Vlad Neuman (graphic designer freelance), Koma (graphic designer freelancer), Nicu Duta / KITRA (art director, Three) si Octavian Budai (art director, CohnandJansen JWT). Majoritatea lucreaza in publicitate, iar unii dintre ei mai sunt indragostiti de ilustratie, desen dupa model, toy design sau muzica. Numitorul comun al grupului e desenul de litera - toate lucrarile TTC sunt experimente ce tin de typography si lettering.

O discutie cu Vian Peanu si Alex Beltechi ne arata cum au ajuns de la schite la proiecte demne de expus intr-o expozitie si care sunt planurile de-acum incolo:

Ce e frumos la typography si lettering

E zona unde imaginea se contopeste cu scrisul. Typography-ul e un mijloc de comunicare direct, pe cand o ilustratie e interpretarea unuia sau mai multor cuvinte. Sa le imbini pe cele doua iti ofera o ocazie unica de a imbina utilul cu placutul si adevarul e ca e dificil sa obtii un echilibru perfect intre lizibilitate si frumusete. E o joaca a utilului versus placutului.

Lansarea si evolutia proiectului TTC

Ideea proiectului a fost nascocirea lui Vian Peanu si a lui Andrei Ograda. Nasterea unui proiect de genul acesta a fost una dintre dorintele mai vechi ale lui Vian. Un loc unde se pot strange cativa oameni talentati, cu stiluri diferite, ca sa se joace pe aceasta nisa. Sa experimenteze si sa se perfectioneze.

In timp ce lucram la ceva nou, postam update-uri pe grupul nostru de Facebook si le discutam acolo. Ideea de grup ajuta pentru ca primim feedback si sfaturi de la oameni pe care ii cunoastem personal. Nu doar asta, dar faptul ca avem interese comune inseamna ca feedback-ul pe care il primim va fi de cele mai multe ori la subiect si, pe cat posibil, obiectiv. Din cand in cand mai preluam lucrari unii de la altii si le dezvoltam in alt stil. Pe astea le postam sub forma de colaborari.

De la o idee am ajuns sa facem un site, am format niste reguli simple de functionare si in scurt timp am inceput sa postam lucrari facute de noi, exclusiv pentru colectiv. Cum la noi nu prea exista ceva de genul acesta, am zis sa impartasim creatiile noastre cu toata lumea.

Dupa ce am adunat suficiente lucrari am decis sa facem o expozitie. Totul a decurs foarte lejer si destul de rapid. Avem planuri mai indraznete pe viitor.

TTC Monogram Stickers

Procesul de lucru

In cazul meu (n.r.: Vian Peanu), cateodata schita, cateodata direct digital. Variantele unei lucrari se dezvolta precum ramurile unui copac - daca-mi place cum arata intr-un anumit stadiu, o salvez si trec la urmatorul stadiu. Apoi o las deoparte si ma intorc la ea dupa cateva ore sa vad daca-mi mai place sau nu, sau daca am omis anumite greseli.

Inainte de toate ma gandesc la o tehnica. Imi inchipui cum vreau sa arate la final si apoi ii gasesc o tema si cuvintele care urmeaza sa fie scrise, explica Alex Beltechi. De cele mai multe ori, tema si tehnica se leaga una de alta. Daca e o idee jucausa, ar fi cazul ca si tehnica sa o reprezinte. Incep sa o conturez cu o schita pe care nu o dezvolt prea mult inainte sa o trec pe calculator. De aici totul depinde de cat de familiara mi-e tehnica, uneori incerc ceva complet nou. Spre final aleg o paleta cromatica si adaug finisaje. In diverse stadii poate o si postez pe grup ca sa vad ce mai zice lumea.

Surse de inspiratie

Sunt destul de multe proiecte pe care le admiram. Unele sunt cunoscute, altele mai putin cunoscute. De exemplu, Alex vrea ca TTC sa ajunga intr-o formula similara celor de la House Industries. E un proiect mai personal, dar baietii reusesc si sa se sustina financiar din el. Nu stim daca partial sau in totalitate, dar faptul ca produc fonturi, obiecte de decor si printuri e un semn ca exista o piata si pentru asa ceva.

Noi vrem sa ajungem la nivelul la care ii inspiram pe altii.

Proiectul ca sursa alternativa de venit

Inca nu, dar speram sa asigure la un moment dat un venit pe care sa-l investim in colectiv.

Planuri

Primul obiectiv e sa crestem din punct de vedere al calitatii. Poate mai adaugam si membri sau "oaspeti", dar asta ramane de vazut in functie de cine se ofera. Vrem sa mai facem o expozitie in curand si sa facem evenimentul asta unul regulat. Vrem sa schimbam putin formula, sa il facem mai de seama si sa luam in considerare lectiile invatate din aceasta prima expozitie. Ar putea fi un targ la un moment dat, si nu vorbim de vandut lucrari neaparat, ci sa avem si instalatii, poate un mini-workshop, articole handmade etc. Un eveniment dedicat literei ce implica mai mult decat a cumpara un print.

Chiar daca suntem ok la nivelul la care suntem acum, tot timpul este loc de mai mult, de autodepasire. Urmatorul pas ar fi sa ne gasim un ritm de publicat lucrari noi si de organizat expozitii. Ah, si sa iesim din comfort zone, sa facem lucruri fara ajutorul calculatorului.

Creatii The Type Collective

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related