Editia a XLVII-a a Super Bowl, campionatul de fotbal american care a fost urmarit anul trecut de mai bine de jumatate din populatia Statelor Unite, va avea loc anul asta pe 3 februarie. Un prilej bun pentru branduri sa-si scoata cele mai puternice arme in materie de reclame si sa profite de unul dintre putinele momente in care publicul e entuziasmat si chiar vrea sa vada publicitate. Si cum consumatorii nu sunt usor de cumparat, brandurile vor trebui sa aloce in medie 3,7 – 3,8 milioane de dolari per 30 de secunde, pret stabilit de canalul de televiziune CBS, potrivit Ad Age. Este o suma rezonabila pentru companii precum Anheuser-Busch InBev, PepsiCo, General Motors Corp, Coca-Cola Co. sau Walt Disney, care au cheltuit in total 683,6 milioane de dolari in ultimii zece ani pe publicitate in timpul Super Bowl.
Anheuser – Busch InBev este, ca de obicei, printre companiile favorite pentru ca este producatoarea unor branduri precum Bud si Bud Light, care au obtinut locuri fruntase in topul Ad Meter (realizat de USA TODAY) care arata cele mai populare reclame de la Super Bowl in functie de voturile utilizatorilor. Pentru 2013, A-B InBev a cumparat 4,5 minute de spatiu media, dintre care 30 de secunde vor fi dedicate unui spot care promoveaza berea Bud Black Crown si alte 30 de secunde vor fi ocupate de o reclama pentru noua linie de produse Beck's Sapphire.
Pentru Bud, A-B InBev pregateste o intrare glorioasa la Super Bowl pe reteta folosita si anul trecut: teasing in social media, interactiune cu fanii berii si tensiune. Un hotel cu 200 de camere din New Orleans (in apropiere de stadionul unde va avea loc Super Bowl) va deveni sediul central Budweiser in perioada urmatoare. Acolo se vor tine concerte ale unor cantareti precum Flo Rida, Pitbull si Stevie Wonder, toate urmand sa fie difuzate live pe MySpace. Si pentru Twitter au rezervat un plan special: pentru Black Crown compania a lansat hashtag-ul #tasteis, iar pentru Bud Light #herewego, spune Mashable. Black Crown va avea programe interactive pentru consumatorii de pe Facebook si Twitter, menite sa genereze engagement ca cel pe care brandul l-a avut in momentul in care utilizatorii au putut propune ingredientele pentru noua bere Budweiser. Apropo de hashtag-ul #herewego, Bud Light a obtinut locul II in topul Super Bowl Ad Meter de anul trecut, cu un spot al carui protagonist era cainele Here Weego. Dar pana pe 3 februarie (cand vom vedea cele doua spoturi Budweiser) sa ne entuziasmam la teaser:
Doritos este alt brand favorit la Super Bowl-ul de anul asta. In 2012 a castigat primul loc in clasamentul facut de Ad Meter cu spotul "Sling Baby" si s-a clasat pe locul al saselea cu reclama "Man's best friend", amandoua realizate de fanii snack-urilor in cadrul competiei Crash the Super Bowl. In ultimii sapte ani Doritos apeleaza la crowdsourcing pentru a crea reclamele pentru Super Bowl si pentru a genera implicare, iar competitia pe care o organizeaza pentru fani creeaza suficienta buzz incat sa creasca entuziasmul publicului pentru reclamele care vor fi difuzate in pauzele campionatului de fotbal american. Si nu fara rasplata: doua dintre shortlistate sunt difuzate in timpul Super Bowl si daca una dintre reclame va ajunge pe locul I in topul realizat de Ad Meter realizatorul este premiat cu 1 milion de dolari si ocazia sa regizeze cateva din scenele filmului Transformers care va debuta in iunie 2014. Daca reclama ajunge pe locul II, creatorul va primi 600.000 de dolari si pentru locul III - 400.000 de dolari, potrivit Mashable. Ceilalti trei participanti care ajung pe shortlist vor primi cate 25.000 de dolari, chiar daca reclamele lor nu sunt difuzate la Super Bowl. Pana una alta sa ne uitam la cateva dintre finalistele de anul asta, care au mixul de umor si dementa specific Doritos.
Volkswagen a alunecat anul trecut de pe locul 2 pe locul 7 in topul Ad Meter, cu un spot despre un caine care incearca sa revina in forma si sa se intoarca la obiceiurile de altadata, cand alerga dupa masini. Acum doi ani, Volkswagen a dat peste cap contoarele dragalaseniei cu un spot despre un baietel care se credea Darth Vader. Anul asta Volkswagen promite iar sa fure toata atentia. Intai printr-un teaser care aduna cativa dintre protagonistii unora dintre cele mai vizualizate si "suparate" clipuri de pe YouTube. Doamna care iubeste pisicile si plange, candidatul politic furios, gamer-ul iesit din minti, antrenorul de baseball nervos, toti canta impreuna cu legenda reggae Jimmy Cliff o melodie menita sa aduna pe linia de plutire pe omul scufundat in cel mai adanc hau al celei mai involburate mari de depresie. Si totul se intampla sub umbrela campaniei nou lansate "Sunny Side", potrivit Creative Review Blog. Lansarea unui teaser sau a reclamei integrale inainte de campionat a devenit o practica frecventa a companiilor, avand in vedere succesul mai mare pe care il au spoturile cand sunt insotite de buzz-ul din online. Potrivit Bloomberg.com reclamele lansate inainte de Super Bowl au acumulat in medie 9.1 de vizualizari, in comparatie cu cele care au aparut online in ziua campionatului si care au obtinut 1,3 milioane de vizualizari. Volkswagen nu face exceptie de la regula si a lansat reclama pentru Super Bowl cu aproape o saptamana inainte. Bineinteles, tot pe principiul "Don't worry, be happy man" (cititi asta cu accent jamaican).
Totusi exista suficiente critici la adresa spotului pe motiv ca are o tema rasista. USA TODAY arata intr-un articol ca Ricky Fairley Brown, presedintele agentiei de marketing Dove, o considera oribila, iar Rochelle Newman-Carrasco (Chief Marketing Strategist la agentia africano-americana, homosexualo-lesbiana si hispanica Walton Isaacson) a spus ca: "In aceasta reclama cultura devine o poanta si asta e ofensator".
Merita sa fim atenti si la ce face Coca-Cola pentru Super Bowl anul asta. Daca anul trecut ursii polari, personajele iconice Coca-Cola, au putut fi urmariti in timp reactionau in timp real la rezultatele meciului din finala New York Giants vs. New England Patriots, anul asta fanii pot sa decida cum se va termina reclama care va fi difuzata la Super Bowl 2013. Scenariul e asta: avem trei echipe care se lupta pentru o sticla imensa de Coca-Cola, care a aparut ca un miraj in mijlocul desertului. Iar utilizatorii pot sa voteze daca marea sticla de cola sa ajunga pe mainile dansatoarelor de la Vegas (dotate cu un autobuz roz), ale cowboy-ilor pe armasari sau ale membrilor bandei de motociclisti fiorosi "The Badlanders" Si, ca sa fie totul si mai distractiv, utilizatorii pot vota sau pot alege sa saboteze una dintre echipele din cursa pentru cola pe cokechase.com.
Audi of America vine cu o serie de spoturi care iti incalzesc inima, dar care se invart in jurul cliseului despre dramele vietii de adolescent american. Pornind de la tema balului de absolvire (foarte importanta pentru tinerii din State), cele trei spoturi spun povestea unui tanar care isi ia inima in dinti si-o saruta pe frumoasa balului. Chiar daca risca sa nu scape nevatamat dupa toata tarasenia pentru ca fata nu a venit neinsotita la petrecere. Smecheria e ca utilizatorii pot alege chiar ei reclama cu finalul preferat, urmand ca spotul sa fie difuzat la Super Bowl 2013. Are si o componenta de engagement, si-un strop de cliseu, si o aura de basm, ce sa fie rau la campania asta?
A-B InBev a dedicat anul asta spatiu publicitar pentru Budweiser Black Crown si Beck’s Sapphire, spre deosebire de anul trecut cand s-a concentrat pe Bud, Bud Light si Bud Light Platinum. Compania Samsung Electronics a fost in prezenta in 2012 cu Samsung Galaxy Note, desi nu stim inca daca va dedica spatiu publicitar aceluiasi brand si in 2013. Toyota Lexus nu va mai fi promovata anul asta, spre deosebire de 2012, iar centrul comunicarii de la Super Bowl va fi Toyota. Brandul Kia (Hyundai Motor Group) este si anul asta prezent, dar spre deosebire de 2012, compania producatoare vine anul asta si cu o investitie pe Hyundai.
GoDaddy.com, Coca-Cola, E-Trade, Chrysler, Cars.com, Century 21, Sketchers, Universal Pictures, Pepsi si Pepsi Max, Walt Disney Pictures, M&M’s, Volkswagen revin pe scena Super Bowl si in 2013, dupa aparitiile pe care le-au avut anul trecut. Doritos (PepsiCo Frito-Lay) a dedicat si anul asta, la fel ca anul trecut, spatiu pentru reclamele facute de fani.
Noutatile fata de 2012 sunt Lincoln (Ford Motor), Mercedes – Benz, Milk Processor Education Program (MilkPEP), Mio (Kraft Foods), Oreo (Mondelez International), RIM (Research in Motion, producatorii Blackberry), SodaStream International,Taco Bell (Yum Brands), Wonderful Pistachios (Roll International) si Tide (Procter&Gamble).
Peste 10 dintre brandurile care vor fi prezente la Super Bowl 2013 au creat teasere sau au hotarat sa prelanseze in online spoturile care urmeaza sa fie difuzate in pauzele publicitare ale campionatului de fotbal American. E deja cunoscut ca unele campanii au avut mai mult success datorita publicarii in avans a reclamelor. Pe toti ceilalti care au facut asta ii puteti vedea in AdCollection-ul de aici.