"Licenta mea are tema 'Folclorul in publicitatea romaneasca', povestea Vlad Mihai (Cutarica) dupa trainingul IQads Kadett de joi. Are 21 de ani si e un tip modest, in ciuda tuturor lucrurilor tari pe care le-a facut pe net si in offline in doi ani de freelancing. Mai devreme povestise cat de mult isi dorise sa ajunga in advertising-ul romanesc, apoi a vorbit despre lucrul in agentie care i-a taiat din avantul creativ. A spus si ca sa fii freelancer nu e usor, dar ca e o alegere buna atat timp cat ai o strategie sanatoasa in spate, curaj si multa autodisciplina.
Prea putin timp dedicat proiectelor care ii placeau si prea mult pentru lucrurile care trebuiau facute. Asta a fost motivul pentru care a renuntat la agentie si a ales sa faca freelancing. Pus in fata unei decizii, trebuie sa alegi lucrurile pe care iti face placere sa le faci. Cu asta a deschis Cutarica seria de sfaturi legate de munca pentru cadeti. "Mai bine faci mai putine lucruri la o calitate mai mare" si "trebuie sa inveti sa spui nu".
Meditatie
Pana ajungi sa privesti lucrul ca pe o joaca. O sa dispara sentimentul ca task-urile te coplesesc, o sa-ti faca placere sa-ti duci sarcinile la bun sfarsit si nu va mai fi nevoie sa te amagesti cu un concediu in nu-stiu-ce-loc ca sa treci peste luna asta. Plus ca, daca faci lucruri care nu-ti plac, o sa fii secat de resurse. Deci cel mai bine e sa-ti gasesti lucruri care-ti plac din prima, a adaugat Cutarica.
Brandul personal
Nu trebuie sa lucrezi exclusiv pe proiecte cerute de clienti. Trebuie sa-ti lasi suficient timp ca sa te ocupi de proiectele personale care, de multe ori, se dovedesc a fi mai valoroase si originale decat cele dezvoltate dupa cerinta. Proiectele tale trebuie sa-ti placa doar tie, nu exista intermediari care sa contorsioneze ideea originala intr-o versiune pe care nici tu n-o mai recunosti, nu trec decat prin filtrul propriei tale ratiuni. Iar proiectele personale sunt de multe ori cele care devin pietre de temelie ale reputatiei tale. Pe Cutarica il stim dupa citatele epice ale lui Becali, exercitiile de typography pe versuri de manele, bibelourile transformate in accesorii urbane si, mai nou, prin proiectul Plaiurile. Chiar daca a facut si lucrari tari dupa brief, cum ar fi logo-ul pentru Cold Boned Mafia.
Bine, bine, si la portofoliu ce includem?
Incluzi genul de lucrari pe care iti place sa le faci si pentru care ai vrea sa fii abordat pe viitor, este raspusul lui Cutarica. "Daca esti fotograf si tie iti place sa faci portrete vei pune mai multe portrete si mai putine poze de la nunti". Daca printre lucrarile pe care le faci adaugi si un compromis, cresc sansele sa te caute cineva care sa-ti spuna "Fa-mi si mie un compromis".
Pe langa galeria de lucrari iti mai trebuie un bio (despre tine) si o sectiune cu date de contact. Un alt punct important este sa ai mereu portofoliul la zi si bine organizat. Nu-ti trebuie un layout complicat care sa distraga atentia de la continut, focusul trebuie sa fie pe munca pe care o expui in galerie. Si apropo de continut, trebuie sa creezi foarte mult context atunci cand il prezinti, zice Cutarica. Daca arunci un ochi atent la site-ul de prezentare a lui Vlad Mihai o sa vezi ca toate lucrarile au o poveste, vin cu o istorie si cu o explicatie pentru executie.
Cum se intampla magia?
Daca toate astea sunt puse la punct o sa ai si primul client. Intai te contacteaza, apoi va intalniti sa discutati despre proiect, iar mai tarziu primesti pe mail un brief mai detaliat. Apoi trimiti schite. Aici Cutarica a facut o pauza sa povesteasca despre clientii care nu inteleg intotdeauna conceptul de schita si se sperie de cat de nefinisata pare sa fie executia. Apoi a continuat prin a spune ca urmeaza feedback-ul. Clientul face mai tarziu un shortlist de executii si in sfarsit isi alege preferata. Pe care Cutarica nu i-o trimite intr-un format de buna calitate pana cand nu-si primeste onorariul. De ce? Din experienta.
A realizat multe postere pe stil minimalist (de exemplu Batman & Joker pentru Kinodiseea sau executiile din "Rezumate romanesti") si ca urmare acum are un proiect cu o agentie de film marketing pentru care o sa faca postere de filme.
Inspiratie
Inainte de a cauta surse de inspiratie, spunea Cutarica, trebuie sa te asiguri ca faci ceva original. Deci ceea ce trebuie sa faci este mult research, sa vezi ce s-a facut si sa nu reiei o idee. Abia apoi poti sa cauti idei pentru proiectul tau. Si-atunci trebuie sa adopti tactica buretului: un pattern pe o casa, o poza de pe Tumblr, toate astea si-ar putea gasi o utilitate cand creezi executia. Pentru logouri se uita pe Logopond, dar in general sta mult pe net.
Are si un sistem de back-up, pentru situatiile in care ramai fara inspiratie: ori te imbeti, ori te culci. "Mi s-a intamplat de multe ori sa am idei exact inainte sa adorm. Pentru ca atunci ti-o ia mintea razna. Si la dus iti vin multe idei. Intra corpul intr-o stare de relaxare. Esti in cabina de dus si ti s-a schimbat perspectiva lucrurilor".
Agentie versus freelancing
Vine si agentia cu avantajele ei, spunea Cutarica. De exemplu, flow-ul de bani e constant, nu trebuie sa discuti direct cu clientul (ceea ce poate fi totodata un dezavantaj), e cineva care iti aminteste constant ca deadline-ul se apropie, mediul social te ajuta sa te dezvolti si ajungi sa lucrezi cu clienti high-profile. Dezavantajele ar fi ca uneori munca e monotona, esti constrans sa vii la timp, ideile tale trec prin mai multe filtre si ajung sa nu mai fie chiar ale tale. Ca freelancer trebuie sa-ti dezvolti o capacitate proprie de responsabilizare, sa inveti despre taxe si impozite si sa nu uiti sa le platesti. Trebuie sa ai o constiinta puternica si sa fii autodidact. Pe de alta parte, poti sa-ti alegi clientii si ai o varietate de genuri de munca, nu ajungi sa faci layout-uri si flyere 3 luni consecutiv. Poti sa lucrezi cum vrei, in stilul propriu si nu e nimeni care sa-ti spuna "fa asta". Ceea ce e un avantaj in masura in care e si un dezavantaj.
Poate cea mai frecvent intalnita teama vizavi de munca de freelancer este faptul ca nu exista un venit constant. "Nu e chiar asa", spunea Cutarica. In momentul asta cheltuielile lui nu sunt atat de mari, face munca de freelancer de placere fara sa aiba un plan de viitor bine definit. Pe termen lung, isi propune sa termine un master in Romania. Da, in Romania, chiar daca alte piete sunt ofertante, aici si-a creat o retea si a acumulat deja experienta in ceea ce priveste stilul de lucru.
Munca de freelancer e riscanta si palpitanta in acelasi timp, dar chiar mai important: e placuta in mod constant. Cu ideea asta am incheiat trainingul Kadett de aseara si probabil ca asta o sa vedem de fiecare data cand mai aruncam un ochi peste cele mai noi lucrari ale lui Cutarica.
Sursa creatiilor: Cutarica.com
Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului - www.IQadsKadett.ro.
Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.