Albert Nica (Executive Creative Director, Ogilvy&Mather Romania) evalueaza nivelul la care se afla art direction-ul in Romania in 2012 si numeste tendintele din domeniu remarcate in ultimul an.
Cum a evoluat nivelul creativilor romani pe partea de vizual in 2012
2012 nu este cu nimic diferit de 2011 sau 2010. De altfel aceasta este si problema cea mai mare in Romania, atunci cand vorbim de vizualizarea unui mesaj in comunicare.
Nu exista o traditie in acest sens si putinul avant care a existat inainte de 2000 a fost repede “anesteziat” de criza sau aparitia noilor medii de comunicare, online-ul in principal.
Chiar daca exista initiative in acest sens, ele sunt putine si se pierd in acest imens volum de mediocritate. In cel mai bun caz suntem mimetici fata de pietele mai evoluate.
Tendinte internationale in art-direction care s-au remarcat in ultimul an si in Romania
International cele mai multe se invart in zona experimentalului. In print exista tendinte care ne aduc aminte de perioada pop-art. In internet sau video, digital art isi consolideaza tot mai mult un teritoriu indispensabil pentru ce va reprezenta comunicarea in viitor.
Din pacate in Romania nu facem decat sa copiem aceste curente fara sa contribuim creativ in vreun fel.
Small budgets = big opportunity sau small budgets = big fail
Nu cred ca exista o legatura atat de clara. Oportunitatea tine mai mult de pasiune si respectul de sine in momentul in care abordezi un proiect, nu de dimensiunea bugetului.
Numai noi, romanii, avem impresia ca banii sunt singura conditie a succesului.
Deadline-urile si calitatea finala a work-ului
In Romania totul trebuie sa fie gata ieri, indiferent de cum va arata. Si acest lucru a devenit o constanta cand vorbim de art direction. Cei mai multi art directori nici nu se mai obosesc sa incerce ceva diferit si se multumesc sa lucreze “pe pilot automat”.
Sunt putine exceptii notabile in aceasta piata si atunci cand exista, nu cred ca sunt apreciate de clienti la adevarata lor valoare. Pana la urma este vorba de cultura vizuala si aici stam destul de prost.
Vizual in print vs. vizual in online
Dincolo de modul in care te raportezi la print versus online, calitatea nu ar trebui sa intre in discutie. De ce ar fi diferit? Folosim aceleasi reguli de compozitie, cromatica, detaliu vizual etc.
Cred ca cei mai multi dintre art directorii cu experienta nu s-au prea adaptat la online si il considera sub “demnitatea” lor creativa, fara sa realizeze ca nu prea mai e cale de intoarcere. Online-ul va deveni in viitor principalul mijloc de comunicare cu exceptia acelor segmente specifice printului (cum ar fi packaging-ul).
Greselile de art-direction care predomina in proiectele romanesti
Multe dintre aceste greseli nu apartin intotdeauna art directorului si exista un intreg lant uman de la account pana marketing director, care se grabesc sa-si puna amprenta pe layout in falsa iluzie ca ar avea ceva pertinent de spus din punct de vedere art direction.
Daca exista ceva ce art directorii din Romania ar trebui sa considere, tine foarte mult de stilul grafic pe care il aleg, pentru un brand sau altul. Nu pentru toate am nevoie de fotografie, iar Helvetica sau Times nu sunt singurele fonturi care exista.
Proiecte de anul asta de la Ogilvy care merita incluse in portofoliu
Avand in vedere ce-am scris mai sus? Niciunul.
Publicatii/site-uri/bloguri din domeniu care au inspirat proiectele create
Daca ma raportez la subiectul art direction ca expresie a comunicarii, Creative Review este o lectura obligatorie pentru oricine lucreaza in domeniu.