Dragos Musat (Digital Director, Propaganda Digital) a discutat despre tendinta clientilor de a formula cerinte din ce in ce mai specifice pentru online, planurile departamentului de digital de a-si consolida colaborarea cu BTL-ul si campaniile care devin centrate pe digital in detrimentul mediilor traditionale.
Clienti activi in 2012
Am lucrat in digital foarte bine in 2012 pentru Boromir, Vodafone, Duraziv, HBO, Berlin-Chemie, Raureni, ActiveWatch, Radio Guerrilla, MyNameIsBrand, Perla Covasnei, Romprest, Vincon, Fortuna Cafe - si vom continua sa lucram impreuna deoarece se pare ca ne-am imprietenit foarte bine.
Ne-am si jucat cat sa nu fim repetitivi, dar ne-am si luat treaba in serios astfel ca in 2012 ne-am bucurat de foarte multe premii pe digital. In fapt, Propaganda a reusit sa puncteze serios pe anumite segmente ale digitalului, rezervandu-ne chiar cateva domenii, ca sa spunem asa – vezi sectiunile de viral, campanii digitale online cu componenta de offline etc.
A fost frumos 2012, ce sa mai! :)
Obiectivele campaniilor si cerintele clientilor in 2012
Obiectivele sunt clare in digital si se impart in functie de experienta si, respectiv, prezenta clientilor in acest domeniu: obiective de audienta, obiective de awareness si obiective legate de vanzari, desigur.
Totul adaptat la nevoile clientilor: unii se pregatesc sa faca marele salt catre online, altii au devenit deja experti si lucreaza cot la cot cu noi in campanii. Acesta e un lucru placut: pe masura ce clientii se obisnuiesc cu sentimentul de "a fi in digital" incep sa ceara lucruri din ce in ce mai precise, ceea ce pentru mine, personal, este un avantaj. Prefer un client care stie ce vrea de la tine si te scutura grav pana ii atingi obiectivele decat un client speriat care refuza sa se riste.
Din fericire, in agentie ne-au batut la usa in general numai clienti curajosi – iar asta s-a vazut in produsele noastre digitale, care chiar au dat rezultate in 2012, de la rockeri care vopsesc cu parul si pana la peripetii cu Tommy Lee Jones agatand studente pe prima pagina a tabloidelor din Romania.
Am fost si in postura fericita de a avea in curtea noastra exemplele acelea pozitive despre care clientii zic "As vrea si eu o campanie ca aia!". N-a fost necesar sa ni se dea exemple de campanii frumoase de online din alta parte, am avut noi ce sa le propunem.
Dimpotriva, am oferit noi industriei benchmark-ul pentru cateva campanii reusite de digital. Ca sa parafrazez totusi un slogan din afara agentiei: "Ne pasa de digital, poate prea mult!" :)
Evolutia veniturilor si prognoze pentru 2013
Pozitiv iar pe digital suntem impinsi inainte, "Tot inainte!" - cum spuneau pionierii. Clientii care nu sunt inca in digital isi doresc digital iar cei care sunt deja in digital isi doresc si mai mult digital. Veniturile care merg spre digital sunt azi un drive necesar cam pentru orice client care se respecta – iar directia este in sus, tot mai sus. Sigur ca toata lumea se uita la fiecare banut altfel decat acum 5 ani dar asta are si un aspect pozitiv – mai exact, impune rezultate concrete.
Iar asta este un lucru absolut necesar in digital - fiecare banut trebuie cheltuit cu cap si trebuie sa se intoarca cu ceva: cu 1 milion de view-uri, cu awareness in online sau cu X litri de suc mai mult vanduti.
Aceasta responsabilitate creeaza campanii mai bine construite, asteptari mai rezonabile si multa, multa atentie din partea agentiei. Dar orice obstacol este un motiv de a invata mai mult deci, per ansamblu, atentia marita pentru fiecare cent cheltuit inseamna mai multa "meserie". Personal, agreez acest stil de lucru decat unul dezlanat dar cu asteptari gresite ori chiar nerealiste.
Schimbari la nivel de departament
Cred ca agentia "s-a asezat" mai bine pe cerintele clientilor din moment ce insisi clientii si-au modificat putin obiectivele. Mai exact, simt ca si CS-ul se pliaza din ce in ce mai hotarat cu fata catre digital, pentru ca se primesc tot mai multe cereri concrete in directia aceasta.
Daca pana acum brief-urile erau "daca poti declina asta in online" in prezent cerintele s-au specializat pana la nivelul "clientul vrea o campanie pe digital pe care s-o decline si in alte medii". S-a schimbat asadar perceptia fata de online si cantitatea de digital din fiecare campanie.
Trenduri in comunicarea online si tendinte pentru 2013
Acesta este deja un secret de serviciu, foarte pretios! ;)
Ca previziuni pot sa mentionez legatura din ce in ce mai puternica dintre digital si BTL. Asadar, fetelor, venim! Simt ca ne vom imprieteni foarte tare cu departamentul acesta, veti vedea asta cu toti cei care lucrati in digital ori in BTL.
Acesta este de fapt pariul meu pentru 2013: digitalul si BTL-ul vor deveni frati de cruce desi pana acum ai fi zis ca digitalul se va juca mai mult cu ATL-ul si vor scoate limba la celelalte departamente. Cred ca happening-ul, evenimentele de dincolo de ecranul calculatorului vor fi grosul digitalului in anul care a inceput.
Pentru ca, in fond, orice lucrator in online simte ca puterea adevarata a unei campanii este sa vezi oamenii bucurandu-se si zambind la un eveniment neasteptat petrecut in viata reala. Pe care, desigur, aceiasi oameni se grabesc sa il pozeze sau sa il filmeze cu camerele lor digitale de la telefoanele lor din ce in ce mai performante si sa il posteze, in final, pe internet.
Trendul pe care il mai estimez este ca, de asemenea, in 2013 nu vor disparea hatterii. ;)