E decembrie, o luna parca mai mohorata decat toate celelalte pentru divertismentul romanesc de la TV. Plasmele, LCD-urile si LED-uri sunt lasate sa mearga toata ziua in casa. Fie in surdina, cat sa se auda tot timpul o voce care trebuie doar sa umple spatiul, fie la volum maxim, acoperit doar de racnetele celor care striga unii la ceilalti dintr-o camera intr-alta. Sunt sarbatorile, e timpul divertismentului care te umfla, nu te hraneste, a hapaitului, nu a savuratului, e luna in care televiziunea se transforma in freak show in numele “dorintei poporului”. E momentul manelistilor care se inghesuie pe canapeaua Happy Hour, al momentelor de aur cu doamna Stela si domnu’ Arsinel, al blondelor lui Dan Negru. E luna distractiei fara limite, e luna petrecerilor pana in zori, e luna atmosferelor incendiare. E timpul sa alegi, ce sa fie in seara asta? Trasniti in Nato, Tanti Florica sau In puii mei? Sunt editii speciale, cu invitati speciali, cu premii speciale.
Intr-un asa peisaj strident, e momentul cel mai potrivit pentru lansarea ultimului clip Sector 7 pe anul asta: Moartea in coaja. Un mockumentary care trateaza subiectul pericolelor asociate excesului de seminte, o incrucisare intre stilul inflamat al reportajelor soc-si-groaza de la stirile de seara si dramatismul neconvingator al campaniilor antidrog care se incheie sec cu un "spune nu", clipul a ajuns in mai doua zile la peste 30.000 de vizualizari pe YouTube.
Asta a fost si ideea proiectului Sector 7 de la bun inceput: sa fie o gura de aer respirabil in peisajul divertismentului romanesc, care avea din plin reprezentanti pentru divertismentul de masa, dar o imensa gaura in divertismentul cu glume care depasesc nivelul de autobaza.
"Si in Anglia avem show-uri de factura similara, cum e Benny Hill, in care un tip gras sta si alearga femei dezbracate, avand un peste in mana, dar la noi sunt si show-uri mai destepte: Monty Pithon, Extras, The Office. Ei, in Romania nu exista decat prima categorie", ne-a povestit John Riley, cel care a fondat Sector 7 in 2006, impreuna cu Logan Fisher si Alex Cotet (Gaftoni), intr-un interviu la biroul sau de la GAV, unde este Head of Digital de la finalul anului trecut.
Si, pentru ca sarcasmul inteligent nu isi gaseste inca locul la TV, proiectul a fost lansat online. Primul lor proiect in Romania a fost GetLoaded, un portal oferit de Romtelecom care oferea continut multimedia pentru tineri, care a rezistat doar 9 luni pe piata si a fost inchis. A urmat "Solo", o serie de clipuri despre traseul unui manelist de la anonimat la recunoastere internationala. De data asta au avut succes si au decis sa renunte la web design si sa se dedice la vremea respectiva in totalitate crearii de continut video online.
In 2008 a inceput colaborarea cu echipa Cafe Deko, formata de Costel, Vio si Micutzu, si au fost create clipuri care si-au gasit imediat o audienta care sa isi permita sa aiba asteptari mari de la urmatorul material. Lansat in primavara lui 2009, clipul Bodyguarzii Intelectuali a devenit in scurt timp cel mai vizionat material Sector 7 de atunci si a luat premiul de popularitate la RoNewMedia 4.0, sectiunea "Campanie video virala".
Primul spoof al unei reclame a fost Zanul Camatar, care parodia imaginea prietenoasa si deschisa a bancilor, aflata in totala neconcordanta cu realitatea traita de datornici. A primit votul publicului inclusiv la Grand Spoof 2008, iar niste elevi au decis sa creeze o piesa de teatru la scoala pornind de la clip.
Scenariile stiintifico-fantastice si optimismul debordant din publicitatea, care nu tin cont de realitate, au fost parodiate si in spoof-urile Moartea lui Dorel si Feriti-va de APA, ultimul premiat si el la Grand Spoof, in 2010.
Dupa o pauza de un an, timp in care a avut proiecte in cinematografie, John Riley s-a alaturat agentiei GAV, ca Head of Digital, si a inceput colaborarea cu agentia inclusiv pentru promovarea clipurilor Sector 7. Sector 7 este din 2012 si un brand de entertainment asociat GAV, unica agentie de comunicare pozitionata drept content accelerator in piata romaneasca, care a contribuit la productia hiturilor virale din acest an care au marcat reintoarcerea in forta a Sector 7.
Astfel, 2012 a adus lansarea clipului Carti! Te fac neprost, care a prins imediat in contextul discutiilor legate de rezultatele de la capacitate si bacalaureat. Viralul a fost interpretat ca un manifest in favoarea lecturii, insa intentia sa nu a fost sa porneasca o miscare, spune John, ci sa genereze un continut de divertisment de calitate, care sa adreseze o problema serioasa intr-un mod ludic, dar fara sa adere la o pozitie.
A urmat Ma-ta are cratima!, a doua co-productie importanta Sector 7-GAV si o colaborare cu Krem, participant la Romanii au talent, care a generat reactii puternice in social media, replici care au intrat in limbajul tinerilor si care le-a adus echipelor implicate premiul pentru "Cel mai bun viral al anului" la Webstock. A avut 7 milioane de vizualizari, 200.000 de like-uri pe Facebook si 150.000 de rezultate pe Google si, mai important decat orice altceva, a generat "watercooler moments", a precizat John Riley la conferinta Romanian Youth Focus 2012.
Despre "Ma-ta are cratima!", John ne-a povestit ca importanta a fost relevanta pentru contextul local: "In Anglia nu ar fi avut succes, englezilor putin le pasa de gramatica, in schimb observ ca romanii mereu se aprind cand observa greseli gramaticale".
O reconfirmare a insight-ului a venit chiar si in timpul filmarilor. Cand echipa arunca panoul urias cu mesajul "Ma-ta are cratima!", pe care il vedeti in scena finala a clipului, o trecatoare s-a oprit in loc si, impasibila vizavi de agitatia din jur si de neobisnuitul situatiei, a remarcat doar ca "Hm, n-are cratima".
La fel ca publicitatea bine facuta, si continutul oferit de Sector 7 isi datoreaza succesul faptului ca surprinde adevaruri recognoscibile si le pune intr-o haina atragatoare pentru public. Din echipa fac parte oameni cu experienta in cinematografie, stand up comedy, publicitate si design, preocupati de schimbarile din societate, capabili sa remarce neobisnuitul in situatiile care altora li se par cele mai banale si talentati in transformarea realitatilor observate in texte amuzante. Pe checklist-ul fiecarui proiect sunt urmarite mereu 4 ingrediente: originalitate, autenticitate, comic si controversa.
De exemplu, o alta sursa de umor e obsesia romanilor pentru "curent", imi povestea John. "E incredibil cum reactioneaza romanii cand simt aerul miscandu-se in jur. Cand ma duc acasa in Anglia, mama mereu imi spune ca nu e suficient aer si trebuie sa mai deschidem geamul, e considerat cel mai sanatos si normal lucru. Aici, daca vreodata deschid geamul in taxi, aproape ca provoc un accident. Aer! O sa murim!."
"Alt lucru pe care nu il inteleg e pasiunea voastra pentru seminte", radea John. "Toata ziua o gramada de romani stau si sparg seminte. De ce faceti asta?! Presupun ca e ceva obisnuit in zona balcanica, dar chiar ca in Romania nu am mai intalnit", se amuza el anuntandu-ma ca asta va fi si subiectul urmatorului clip.
Si aici filmarile au adus o confirmare, de data asta chiar din partea Sector 7. "Am adus multe pungi de seminte pentru recuzita. Si la un moment dat a trebuit sa plec ca sa aduc ceva. Cand ma intorc, ce sa vezi? Toata lumea incepuse sa manance din seminte. Incredibil!", radea John.
Ca la orice continut valoros care trebuie mentinut la standardele ridicate cu care s-a obisnuit audienta, se pune problema monetizarii, daca nu pentru a obtine un profit, macar pentru a tine proiectul in viata. Audienta continutului Sector 7 are o varsta medie de 16-25 de ani, spune John. O premisa buna, de vreme ce tinerii sunt unul dintre cele mai dificile publicuri.
"Inca nu am descoperit un mod prin care sa scoatem bani din proiect, dar lucram la asta. Am ajuns atat de departe fara sa facem compromisuri, nu vrem sa incepem acum. Nu vrem sa ajungem in pozitia in care brandul care ne sponsorizeaza ne cere sa modificam semnificativ continutul, trebuie sa ne pastram integritatea."
Promisiunea e insa sa adopte forme de monetizare care aduc si o imbogatire a experientei fanilor, asa ca avem asteptari mari:
"La anul vrem sa facem niste evenimente prin care sa le oferim cat mai multor fani experiente live in stilul Sector 7, unde sa facem stand up comedy si sa aratam clipuri pe care nu le-am dezvaluit pana acum. Probabil ca o sa lansam si un DVD. Probabil ca o sa avem si un joc, lucram acum la ceva foarte amuzant in directia asta. Dorinta e sa monetizam continutul fara sa diluam brandul. Video on Demand (VOD) e o alta propunere, poate oamenii vor plati ca sa aiba acces la versiunile lungi ale clipurilor pe care le lansam”.