2012, inca un an de criza, in care s-a creat sub competentele si imaginatia agentiilor, cu bugete mici si ambitii mari. Claudiu Dobrita (Creative Director, Draftfcb) despre activitatea Draftfcb in ultimul an, o parere despre industria de publicitate in Romania in 2012 si sperantele pentru 2013.
Branduri si clienti activi in 2012
Clientii nostri sunt activi si cu proiecte ongoing, nu lucram mult project-based pentru ca ne place sa avem controlul in echipa asupra vietii unui brand. Cei mai activi, daca ar fi sa facem un top, au fost Beiersdorf, JTI (Camel, Glamour, Sobranie, JTI HR), Vodafone si recent castigatul PENNY cu PENNY MARKET si XXL.
Cele mai importante schimbari din agentie
In 2012 creativitatea a fost mai mult decat oricand pusa in slujba businessului. Pe de o parte am lansat branduri noi, precum Lem’s, pe de alta parte am extins si diversificat serviciile pe care le oferim clientilor nostri, prin consolidarea diviziei de digital communication, al carei input devine din ce in ce mai important pentru campaniile care se anunta pe 2013 si, implicit, pentru portofoliul agentiei.
Modificari in departamentul de creatie
Ne-am ingrasat si inmultit. Au venit oameni noi, au plecat oameni vechi, am reorganizat departamentul in asa fel incat sa avem o mai buna coordonare a echipelor impreuna cu colegii de la Client Service si incercam sa pastram celule dedicate brandurilor pe care lucram, unde integram strategia si implementarea pentru un output cat mai "rotund".
Tipuri de campanii create
In functie de context, am lansat si re-pozitionat branduri locale sau internationale, cu o componenta puternica de imagine, si am sustinut businessul clientilor nostri prin campanii tactice, uneori promotionale. Ca o agentie full-service care se respecta :)
Media folosite in campanii
Internetul si tot ce se cheama comunicare digitala au crescut odata cu piata, cu nevoile clientilor si cu evolutia comunicarii, a bugetelor etc. Comunicarea directa, activation marketing, PR&events, TV, OOH, am facut de toate, in functie de strategie si de context.
Evolutia bugetelor in campanii
Bugetele au fost mai mici, ca in orice industrie.
Lucruri care au influentat cel mai mult activitatea agentiei in 2012
Din cauza "crizei", dinamica este acum alta. Muncim mai mult chiar decat in alti ani, bugetele sunt mai mici, dar clientii asteapta lucruri creative, eficiente si de impact. Practic, in 2012 pot spune ca am muncit mult, eficient, am avut multe provocari si ne-am pus mintea la contributie pentru a inventa acolo unde s-a putut si a reinventa acolo unde a fost cazul.
Premii castigate in 2012
Ne bucuram ca atentia acordata cresterii comunicarii digitale s-a dovedit o idee castigatoare, pentru ca 2012 a fost anul in care am castigat doua premii importante la Internetics (best website in consumer good, non-food si best newcomer) cu campania Put Your Love On the Map dezvoltata pentru brandul NIVEA.
O parere despre industria de publicitate in 2012
Parerea mea e ca fiecare face ce poate. Nivelul de creativitate al agentiilor nu e cel care se vede intotdeauna, pentru ca ceea ce evaluam e de fapt ceea ne ne lasa clientii sa cream. Evident, sunt si exceptii si e bine ca e asa. Ma refer la clientii care isi asuma strategii curajoase si stiu, cel putin deep down, ca e loc de mai bine. Acele proiecte sunt pentru noi, ca industrie, ca agentie, ca oameni, gurile de aer. Le vedem la Effie, la Premiile ADC, la Golden Drum sau Cannes. Ne mandrim cu ele, agentii si clienti deopotriva. Paradoxul e ca suntem, totusi, in una din putinele industrii in care uneori ti se cere sa faci mai putin decat ai putea. E ca si cum te-ai duce la un arhitect si i-ai comanda o casa solida, dar banala, chiar daca de aceiasi bani el iti poate proiecta ceva deosebit. Dar ne incapatanam si asta e de fapt ideea.
Asteptari de la 2013
Sa vina odata. Cu bune mai mult decat cu rele, cu clienti ambitiosi si curajosi, care sa stie ce vor si care sa ne vrea pe noi pentru ce stim. :)