Anamaria Putinica (Managing Partner, 4ACE pr&publicity) vorbeste despre proiectele preferate desfasurate in 2012, printre care si turneul Noaptea Devoratorilor de Publicitate, tendinta de crestere a industriei de PR si cerintele si bugetele aprobate de clienti in 2012.
Clienti activi in 2012
Clientii nostri au inteles importanta de a comunica in mod sustinut, atat cei cu care avem contracte pe termen lung, cat si cei punctuali, care au resimtit nevoia de suport in momente dedicate, de varf pentru domeniul lor. Astfel, la nivel de comunicare anuala, clienti precum Baumix, Dermastyle, Flanco, Genius, Glamour Dent, Indesit si Singer au fost activi in comunicare; clienti punctuali, precum Astellas, AtelierMix.ro, Brother, ENEA, Societatea Romana de Medicina Estetica si Dermatologie Cosmetica si Chirurgicala au fost activi in anumite perioade ale anului ce au coincis cu lansari, proiecte speciale sau campanii integrate de promovare.
Cele mai importante proiecte ale anului 2012
Tot ceea ce am gandit anul acesta are o semnificatie in felul in care ne-au perceput clientii, in care ne-am raportat ca echipa, in felul in care am evoluat etc. si nu as prioritiza anumite proiecte sau activitati. Faptul ca am reusit sa organizam 4 evenimente complexe in aceeasi zi ori sa implementam concomitent 3 road-show-uri la nivel national, in 8 orase, au fost situatii inedite care ne-au facut sa ne cunoastem si sa crestem.
Poate cea mai apropiata de sufletul echipei a fost implementarea de anul acesta a turneului Noaptea Devoratorilor de Publicitate: atat evenimentul din Bucuresti, de la Sala Palatului, de pe 15 iunie, cat si turneul din tara, din cele 7 orase in care am ajuns (Brasov, Galati, Constanta, Arad, Timisoara, Cluj-Napoca, Iasi), in care am accesat peste 7.000 de pasionati si am interactionat cu aproximativ 70 de parteneri. Este un proiect de care suntem mandri pentru ca am investit creativitate si pasiune pentru a-i aduce doza de energie necesara dupa 17 ani de derulare pe plan local. Conceptul de anul acesta a adus, in mod unitar in intreg turneul, pe langa proiectia de aproape 300 de spoturi publicitare, multa interactivitate si divertisment si multa prospetime, prin activitatile de activare, mini-happening-urile de la fata locului, concursurile dedicate sponsorilor sau momentelor de entertainment.
Un alt moment drag a fost continuarea campaniei "Act Smart, Be Cool", initiate anul trecut de catre Societatea Romana de Medicina Estetica si Dermatologie Cosmetica si Chirurgicala, cu scopul de a-i informa corect pe adolescenti despre cauzele aparitiei acneei si tratarea acesteia. Am ajuns in 18 scoli din Bucuresti si Sibiu, unde peste 1.500 de elevi au luat parte la seminariile sustinute de medici specialisti. Anul acesta, ambasadorul campaniei a fost Liviu Teodorescu, un idol al segmentului target pe care l-am vizat (adolescenti cu varstele de 12-14 ani).
Alte proiecte care merita mentionate sunt lansarea "League of Legends" in limba romana, un joc online foarte popular la nivel global, care a strans peste 600 de entuziasti la finala offline a competitiei si campania Melanoma Day, campania de constientizare asupra nocivitatii expunerii la soare, care marcheaza lupta impotriva cancerului de piele, cu un ecou foarte bun anul acesta, prin prisma promovarii puternice a mesajelor campaniei.
Schimbari importante in agentie
Un mare lider spunea ca "a evolua inseamna a te schimba, iar pentru a fi perfect, trebuie sa te schimbi in permanenta". La 10 ani de la infiintare, avem o structura noua de actionariat, o echipa extinsa care a mai primit 2 consultanti seniori, parteneri noi si am trecut prin proiecte complexe care ne-au facut sa ne evaluam cu alti ochi potentialul si sa ridicam standardul.
Split-ul pe tipuri de proiecte
Cred ca eforturile noastre s-au concentrat in mod vizibil pe partea de media relations si comunicare corporate plus consultanta, proiectele speciale/campaniile crescand, de asemenea, in pondere, anul acesta.
Noutati si influente in industria de PR din 2012
In ultimii ani, in piata locala, s-a resimtit nevoia de corelare mai directa si pe termen mai scurt a activitatii de comunicare cu rezultatele obtinute de companie. Cu alte cuvinte, provocarea a fost de a comunica cat mai destept si cat mai aproape de nevoia companiilor de a vinde, intr-un mediu economic cu dificultati. Astfel, serviciile au fost mai diversificate, am oferit comunicare integrata, am creat contexte de comunicare. In acelasi timp, tendintele din piata si-au pus amprenta in felul in care comunicam, exista canale noi, exista mai multa interactiune cu publicul-tinta. Un simplu exemplu – mobilitatea, probabil tendinta numarul unu si apetenta noastra pentru dispozitivele mobile, inteligente, au dus, natural, la nevoia mai mare de a accesa mediul online si social media. Aceasta s-a vazut si in acceptarea mai rapida a unor astfel de proiecte de catre clienti.
Cerinte si bugete ale clientilor in 2012
Am resimtit din ce in ce mai mult responsabilitatea de a fi echipa-extensie a departamentului de marketing/comunicare al clientului, astfel ca serviciul de consultanta a fost completat de activitati specifice pentru interactiunea cu publicul (intern/extern), training, creatie, mod de prezentare in evenimente de piata etc. A existat, insa, o reticenta in alocarea de bugete extra celor deja negociate din timp, pentru proiecte punctuale, de exemplu.
Premii obtinute
Nu am concurat, desi cred ca anumite proiecte, prin unicitatea ideii sau crearea contextului de comunicare, au generat rezultate deosebite, atat in termeni de vizibilitate, cat si in business-ul clientilor. Cred ca acesta este un punct pe care il vom prioritiza in perioada urmatoare.
Creativitatea proiectelor de PR din Romania in 2012
Se pare ca suntem foarte creativi si nu doar in domeniul inventicii :). Evolutia agentiilor in competitiile internationale si recunoasterea pe care am primit-o ca industrie dovedesc toate acestea.
Contextul a fost foarte important in regandirea sau setarea strategiilor de comunicare. Pe de o parte, dezvoltarea si diversificarea canalelor au condus la exploatarea unor resurse nebanuite – social media, rata in crestere a penetrarii internetului, dar si evolutia tehnologiei – portabilitate, inteligenta in dispozitive, toate contribuie intr-o mare masura la nevoia de adaptare a stilului de comunicare. Acum nu ne mai adresam doar mass media, ci vorbim direct cu consumatorul, deci suntem nevoiti sa apelam la metode noi si creative pentru captarea interesului interlocutorului. Intr-o buna masura, si situatia economica a fost un factor important pentru dezvoltarea laturii creative. Specialistii si-au dezvaluit, odata cu presiunile resimtite in toate domeniile, potentialul creativ si eficienta, creand contexte de comunicare si mai putin comunicand simplu, reflexiv.
Asteptari de la industria de PR in 2013
Cred ca ritmul de crestere pe care l-am vazut in ultimii ani, de pana la 10 procente, se va pastra si in 2013 si nu va fi determinat de cresterea fee-urilor, ci de extinderea serviciilor oferite de agentia de PR care tinde sa fie din ce in ce mai mult consultantul in comunicare pentru clientul sau si sa ofere servicii integrate, campanii ample care sa includa si componenta de PR. Nu cred ca in 2013 sa mai existe agentii care sa nu includa in zona de servicii si social media, de exemplu. In acesti ani, este important ca agentia de PR sa aiba rolul central in orice aspect care tine de imaginea clientului, fie ca vorbim despre strategia de PR, social media, branding / rebranding etc.