In 2012, BrandFusion a continuat proiectele de rebranding pentru business-uri antreprenoriale romanesti si si-a extins competentele in zona online. Despre cum a raspuns presiunilor financiare prin care au trecut companiile antreprenoriale pentru care lucreaza si care sunt asteptarile pentru brandingul romanesc in 2013 a vorbit Mona Ursu (Managing Partner BrandFusion).
Branduri si clienti ai agentiei activi in 2012
Anul acesta am lucrat si cu clienti cu care incepusem proiecte de branding/rebranding inca de anul trecut, dar si cu clienti noi. Avem clienti "traditionali", daca pot spune asa, de care suntem alaturi deja de cativa ani, ca Austral, Novensys, Raureni, Somaco sau carturesti.ro, insa anul acesta am stabilit relatii noi cu clienti din diverse industrii ca Briaris, Cardioclinic, Genpact, URBB, Senator Wine si Romcontrol.
Cele mai importante proiecte ale agentiei in 2012
Principalele noastre proiecte s-au mentinut intotdeauna in zona de rebranding, in special pentru business-uri antreprenoriale romanesti, iar asta a fost o constanta in viata agentiei. Astfel ca este natural sa nominalizez proiectele de rebranding ca fiind proiectele cele mai importante pentru noi. Anul acesta am finalizat rebrandingul unuia dintre principalii jucatori pe piata de IT&C – Novensys –, am rebranduit clinica specializata in cardiologie Cardioclinic si am ajutat Briaris sa iasa din umbra furnizorului IVECO printr-o identitate noua si un limbaj de comunicare personificat.
Un alt proiect foarte important pentru noi, pe care l-am inceput deja in ultimele luni ale acestui an, dupa castigarea unui pitch, este rebrandingul unei prestigioase organizatii nonguvernamentale din Romania. Este un provocare foarte mare si totodata o mandrie pentru ca rebrandingul in zona nonguvernamentala este o noutate pe piata noastra.
In zona de packaging, am lucrat cu producatorul Senator Wine pentru doua vinuri destinate pietei externe, unul cu mai multe sortimente (Lup Alb), iar altul fiind un vin din struguri ecologici crescuti pe malurile Dunarii, la Insuratei (Hereditas).
Nu in ultimul rand, suntem pe cale sa finalizam un proiect de mare amploare in zona brandingului ambiental, pe care il lucram pentru una din cele mai mari companii internationale de management de procese, prezenta in Romania. Astfel, am avut ocazia sa dezvoltam sistemul intern de prezentare a mesajelor de brand, in concordanta cu noua identitate, comunicarea de brand si signalistica interioara pentru acest brand international. In prima faza am lucrat pentru sediul din Bucuresti al companiei, urmand probabil ca, pe viitor, sa lucram si pentru alte sedii, la nivel european.
Bugete investite anul acesta clientii in proiecte de branding si evolutia lor fata de anul trecut
Suntem intr-o perioada dificila din punct de vedere economic, iar lucrul aceste are implicatii profunde la nivelul business-urilor, mai ales la nivelul celor antreprenoriale cu care lucram noi de obicei. Multe dintre ele au fost surprinse de criza financiara si economica in stadii incipiente de organizare performanta, de stabilizare a modelului de business. De aceea, am vazut cum business-urile antreprenoriale si-au redus bugetele destinate dezvoltarii brandurilor, extinderii de portofolii etc. Din pacate, ceea ce se intampla la nivelul managementului tarii ne face sa fim retinuti cu privire la amplificarea numarului de organizatii de antreprenoriat romanesc care se vor implica in procese ample de rebranding.
Solutii propuse pentru cerintele si nevoile clientilor
Desi anul acesta clientii nostri au facut un pas in plus in constientizarea importantei crearii unei organizatii bazate pe idealuri si valori, pe nevoi umane si aspiratii, ramane inca o provocare crearea de manifestari tangibile, solide ale ideologiei de brand care sa stimuleze evolutia organica a acestor organizatii. Este o provocare pe care trebuie sa o trecem impreuna cu clientii nostri. Numai asa putem spera la branduri de antreprenoriat romanesc iconice, ghidate de un sens al existentei care sa depaseasca nevoia imediata de a face bani. Numai in acest mod vom putea fi siguri ca traim alaturi de oameni care nu sunt acolo pur si simplu pentru un job, ci pentru ca sunt constienti ca munca lor va schimba in bine ceva in jurul lor.
Cele mai importante schimbari in agentie
Cred ca principalul lucru care a avut un rol important in dezvoltarea noastra anul acesta a fost extinderea competentelor in zona online, cu adaugarea de servicii de marketing online la pachetul traditional de servicii de strategie si design de brand. Prezenta online nu este numai un lucru necesar, ci si un punct de contact esential cu brandul prin care acesta isi exprima autenticitatea. Pentru clientii din zona antreprenoriala este vital sa-si eficientizeze procesul de dezvoltare a brandurilor si de comunicare a acestora, indiferent daca vorbim de mediul offline sau online. Filosofia noastra de a construi branduri care sa ajute business-urile sa evolueze este avantajul pe care il avem in fata furnizorilor de servicii de marketing online si este un avantaj in favoarea clientului. Astfel, el poate beneficia de forta si de impactul unui brand construit coerent atat offline, cat si online.
Trenduri nationale si internationale la nivel de design
Unul din principalele lucruri pe care le-am remarcat, in special, international a fost crearea unor identitati fluide, un mod de a trece de la "invatarea" unei identitati prin consistenta de forma, la un nou mod mai deschis, mai explicit, de a intelege esenta din spatele unei identitati de brand.
Este o intoarcere catre simplitate si autenticitate.
Cifra de afaceri a agentiei in 2012
Evolutia noastra in ultimii ani a fost intr-o crestere constanta. Anul acesta vom avea o cifra de afaceri de peste 500.000 de euro. Suntem singura companie specializata in branding de pe piata noastra care a avut cresteri substantiale ale cifrei de afaceri, in ultimii trei ani. Mai mult decat atat, ne-am extins echipa si aici nu vorbesc numai pe partea de online. Imi place sa spun ca suntem genul de companie care isi face treaba si nu ii place sa faca zgomot fara fond. Credem in branding si in ceea ce facem si suntem dedicati unei filosofii pe care o promovam cu fiecare proiect: autenticitatea este cea care creeaza valoare de durata.
Premii obtinute si o scurta descriere a proiectelor castigatoare
Ne mandrim cu proiecte noastre si cu curajul nostru de a face pionierat in branding pentru business-urile antreprenoriale romanesti. Pentru ca ne-am concentrat pe proiectele clientilor nostri, am intarziat cu expunerea muncii noastre, astfel ca anii trecuti nu am participat la competitii din zona strategiei si designului de brand. De curand, ne-am decis insa sa participam cu proiecte dezvoltate in ultimii doi ani si suntem convinsi ca proiectele vor fi bine apreciate.
Lucruri care au influentat branding-ul din Romania in 2012
Cu siguranta presiunile economice din ultimii ani au influentat si vor continua sa influenteze modul in care companiile privesc brandurile ca avand un rol semnificativ in evolutia lor. Cred ca acest trend va continua si vom vedea din ce in ce mai multe companii antreprenoriale care se vor reinventa si-si vor folosi brandul ca generator de evolutie.
Cea mai importanta lectie despre branding invatata anul acesta
Nu este propriu-zis o lectie invatata in 2012, ci o lectie de care cred ca trebuie tinut cont de fiecare data cand vrei sa generezi o schimbare: reusita unei schimbari este influentata puternic de intensitatea entuziasmului celor care sustin schimbarea.
Asteptarile despre evolutia pietei de branding in 2013
Cred ca in viitor business-urile se vor reinventa si isi vor cauta reperele catre care sa aspire (core purpose). Isi vor intensifica eforturile de a face tangibila ideologia de brand la nivelul culturii, stilului de management si strategiilor de business. Iar in cazul brandurilor de produs, cred ca se vor intreba din ce in ce mai des in ce masura sunt relevante pentru consumatorii zilelor noastre.