Ne-am obisnuit de ceva vreme sa urmarim pe TV batalia intre cei trei grei mioritici ai vanzarii electrocasnicelor, prilej de etalare a suficientei, neglijentei in executie, lipsei de logica sau strategie, hacuire a limbii romane, furaciune de prin curtea altora. Uneori, graba se combina cu disperarea si complexul follower-ului, iar mesajele - in loc sa se diferentieze, ajung sa se calchieze, creand confuzie de identitate in mintea ipoteticului cumparator. Traiasca fonturile si culorile - doar ele ce mai fac diferenta!
Din punct de vedere al identitatii, pe cei de la Altex i-am perceput ca fiind cei mai pagubosi. Oricit am incercat sa-mi imaginez ceva bun in serifa logo-ului lor, gindul ma trimetea constant spre Bancorex, cu toate relele ce decurgeau de aici. Apoi, numele declara cu onestitate moartea business-ului din fasa, iar ce ramine este un alt "ex". In spoturile lor executia a lasat tot timpul de dorit, facindu-ma sa ma intreb cum reuseste un televizor aruncat de la etaj sa aiba sonorul transmisiei nealterat dupa scoaterea din priza si busitura, de ce pensionara volitiva isi arunca aspiratorul de ultima generatie, ce se intimpla cu Dacia - care nu are loc si timp de frinare - in urma impactului frontal cu vechea masina de spalat aruncata pe sosea? Mai mult, baietii de la circulatie "stie" si "ia masuri"? Astept continuarea si procesul verbal in scris.
Cazul Flanco mi se pare cel mai pitoresc dintre toate. "Magazinul electropractic" nu mai corespundea "serviciilor", asa ca s-a inventat un Merryland cu stecher, un Smiley "foarte deschis", "adica foarte usor", "adica foarte pentru tine", adica foarte-foarte-foarte prost domnilor, asta pina va veti da mina tot exersind, in speranta unui slogan inspirat, fara conotatii "orizontale" sau siluirea limbii romane. De fapt, easy going-ul "foarte deschis" se preta de minune la acel "orice" cu numai 199.000 lei, facind concurenta serioasa fetelor "foarte deschise" dar cu putin mai mult self-esteem. Ultimele "foarte pentru tine" maresc miza spre juma' de milion, pastrind un 4 "psihologic" in fata si atasind un televizor gratis in coada ratei. Aici apare buba!
Daca cei de la Domo stau mult mai bine la capitolul imagine - cu logo si nume de impact, cu cele doua personaje fidel atasate brandului, cu spoturi aerisite si optimiste - exista problema ofertei similare celei de la Flanco. Prezenta aceluiasi televizor gratuit - colac peste pupaza din masina de spalat sau combina frigorifica - reactualizeaza dilema ou-gaina, drama follower-ului, criza de idei, goana disperata dupa clienti. Ce mai conteaza daca Flanco sau Domo au fost primii in lansarea ofertei, alegerea cumparatorului va fi motivata de amplasarea strategica a magazinului in vecinatatea casei sale.
In timp ce concurenta se ia la trinta si se calca pe bataturi, inghesuindu-se la aruncatul in populatie cu televizoare de-a moaca, la pachete 2 in 1, Altex se gindeste foarte inspirat sa ni le vinda. Briliant! Emotionant ales momentul de dat bani pe-un spot care pledeaza mai degraba pentru achizitionarea de cd sau dvd playere, pentru ca fenomenul tv nu se reduce la filmele de vineri si simbata noaptea, cu atit mai putin la filme cult. Solutia pentru cei ce vor filme se concretizeaza in bilete la cinema sau in computerul cu BS Player, nu se cauta in mila posturilor de televiziune..... Sau se cauta daca acestea sint pre-payed movie channels, cum e cazul spotului pe care l-am vazut acum vreo 3-4 ani prin Vest, in care 2 colegi de birou isi povesteau filme peste capul sefului, jucind mim. Ghiciti ce filme? Leo Burnett vine tirziu cu aceeasi idee, pe care da cu spray ambiental balcanic, uitind ca macelarii chiar n-au nevoie de televizoare in rate si de Dacii in leasing. Nu sint originali nici macar in gafa indemnului transmis pe tv - adresat celor fara televizoare! Acum trei luni rideam de TVR Cultural, care-i ruga pe abonatii societatilor de cablu sa le ceara acestora instalarea postului cu pricina, in caz ca nu-l au. Pai, daca oamenii nu prind Culturalul, de unde sa stie de existenta mesajului?
E atit de mare "intunericeala" triumviratului Altex-Flanco-Domo, ca mi se face dor de antrenamentul pentru turism spatial de la centrul imponderabil Cosmo, unde totul era "foarte usor". Fara "adica"!