Gabriel David (Digital Communications Manager, Zed Digital - divizie Zenith) despre evolutia media digitala in 2012 si cele mai importante tendinte remarcate anul acesta, alaturi de previziuni pentru 2013.
Schimbari observate in media digitala (2012 vs. 2011)
Nu le-as numi schimbari, ci tendinte/evolutii. As mentiona 3.
La nivel de investitii, continuarea cresterii Google si/sau Facebook, dar intr-un ritm mai lent fata de anul anterior. La nivel de comunicare, cresterea proiectelor de continut (owned) si dezvoltarea comunitatilor online in incercarea de a genera cat mai multa comunicare ("earned").
La nivel de formate, ar fi de luat in seama migrarea pachetului banner combi + landing page (microsite) catre FB ads + FB page + FB app (cu beneficii aditionale de engagement si earned).
Impactul cresterii vanzarilor de smartphones si tablete in Romania asupra bugetelor de media
Cresterea penetrarii smartphones si a tabletelor a adus o crestere a numarul campaniilor, dar nu si valoarea investitiilor pe acest canal. Brandurile sunt inca in faza dezvoltarii versiunilor mobile ale site-urilor. Multe campanii test. Sau investitii in content, nu media.
Noi obiceiuri de consum de media la romani si raspunsul agentiilor
As vrea sa vorbim aici de consumatorul multitasking / multimedia, simultan prezent pe mai multe medii (TV-Desktop/Notebook-Tableta-Smartphone). In consecinta, integrarea campaniilor pe toate canalele de comunicare (digital si offline) e raspunsul cel mai firesc al agentiei de media. Si reprezinta si unul din atu-urile unei agentii care reuseste consolidarea diverselor specialitati si livrarea unui produs complet si omogen.
Obiective si solicitari ale clientilor in media digitala
Campaniile noastre au ca obiectiv central Live ROI. S-a depasit limita campaniilor de imagine, urmarim conversii, engagement, viralizare, functie de nevoile produsului si obiectivelor de marketing si comunicare clar definite.
Cele mai importante campanii ale agentiei in zona de digital in 2012
Toate campaniile sunt importante. Derulam campanii mari, derulam campanii continue, derulam proiecte tactice, provocatoare. Iata niste exemple interesante. Proiectul cu cea mai mica investitie a fost L’Oreal Paris Facebook Offer. Dar a fost prima implementare a acestui nou format in Romania. E o campanie importanta. Derulam zilele acestea (impreuna cu eva.ro) Lumea Cafelei 2.0 pentru si cu Nescafe. E o alta campanie importanta. Dam viata conceptului OneSearch (un concept propriu Performics, brandul global de digital al ZenithOptimedia). SEM + SEO. Fiecare campanie OneSearch e extrem de importanta pentru noi.
Proiecte exclusiv online vs. proiecte integrate cu alte media
In functie de domeniu, ponderea investitiilor in digital este intre 5% si 15%. Exista si proiecte digital-only dar promovam proiectele integrate, desfasurate pe mai multe medii.
Ponderea cheltuileilor intre publisherii locali si playerii internationali Google, Facebook, Yahoo!
Daca va referiti la investitiile ZedDigital/Zenith, cifrele sunt confidentiale. Dar va pot spune ca, da, jucatorii respectivi sunt prezente constante in planurile noastre. Pot avea 10% din buget, sau 30% din bugetul de digital alocat campaniei, sau exclusiv, cum e cazul proiectelor OneSearch.
Split-ul pe tipuri de campanii
Scade display-ul. Creste performanta (pana la actions si leads), mai ca nu avem nici o propunere fara un proiect special inclus.
Proiecte branding vs. action
Echilibrul suprem :)
Previziuni pentru 2013
Daca in ultimii ani am asistat la fragmentarea accelerata a pietei de publicitate online, cred ca 2013 ar trebui sa devina anul consolidarilor. Piata va continua sa creasca, fiind mediul cu cel mai mare procent de crestere (daca nu singurul). Experimente reusite. O continua presiune pe performanta, pe rezultate, dar si pe calitatea executiei.