Ultima sesiune a Zilelor BIZ 2012 a fost dedicata reuniunii catorva dintre cei care au facut parte din echipa agentiei D'Arcy intre 1992 si 2004. Pentru majoritatea participantilor din panel, D'Arcy a fost prima agentie in care au lucrat si locul in care au invatat sa faca publicitate. Venind din domenii care nu aveau legatura cu comunicarea, acestia au experimentat, au gresit si au crescut impreuna. Perioada D'Arcy a fost caracterizata ca una a entuziasmului, a curiozitatii si a muncii care nu tinea cont de program, dar si ca una a conflictelor si a nervilor intinsi.
Au vorbit Manuela Necula (Head of Country, Ogilvy Group Romania), Liviu David (Creative Director, Next Advertising), Albert Nica (Executive Creative Director, Ogilvy Romania), Alina Simpetru (Senior Strategy Consultant), Beatrice Spineanu (Owner, Creativ Pro Design), Valentin Suciu (Creative Partner, Jazz), Mona Opran (Managing Director, Saatchi & Saatchi X), Oana Cociasu (Managing Partner, Medic One) si Cristian Munteanu (Managing Director, TBWA/Bucharest).
Dupa ce a lucrat la Pizza Hut, Manuela Necula a intrat in D'Arcy ca account pentru contul Connex, lucrand cu Oana Cociasu. A spus ca oamenii din D'Arcy au fost antrenati sa fie cei mai buni si ca au fost crescuti de liderii ei, Joe si Alana Perez, in spiritul "Dezbina si cucereste". Ca indiferent ce animozitati erau intre colegi, in momentul in care prezentau la client apareau ca cea mai sudata echipa. "Eu am curajul sa marturisesc azi ca ne-am urat multi dintre noi si totusi asta nu ne-a impiedicat sa fim cine am fost", a spus Manuela Necula.
Liviu David tocmai terminase Geologia si isi cauta un loc de munca. A vazut intr-un anunt ca se cauta art director si copywriter si a aplicat, fara sa stie prea bine ce presupune vreunul dintre posturi. A trimis niste caricaturi si a fost chemat la interviu, pe care l-a luat. "In prima zi de serviciu mi-am adus carioci, dar eu eram copywriter", isi amintea Liviu David.
Referitor la performantele agentiei, Liviu David a spus ca pe langa marile reusite de la D'Arcy au existat si mari ratari: "Tot spunem ca am fost geniali, ca am facut proiecte extraordinare, dar am facut si cele mai mari porcarii de campanie. Spuneam 'casca ochii' si noi aratam o casca. Acum n-as mai lasa pe nimeni sa spuna o asemenea porcarie, dar atunci era si multa libertate".
Albert Nica a fost adus ca art director de un coleg cu care lucrase la buticul de creatie Zebra. In timp, a fost promovat ca Group Creative Director si apoi Creative Director, a plecat o perioada la Tempo, dar s-a intors in D'Arcy.
Joe si Alana Perez au aparut si in povestirile lui Albert Nica, care a spus ca cei doi locuiau chiar deasupra agentiei. Creative-ul Ogilvy a zugravit o imagine care l-a marcat in anii de agentie: "De foarte multe ori cand lucram noi noaptea, Alana cobora din apartament in picioarele goale, cu paharul de vodka in mana, isi punea picioarele goale pe biroul tau si te intreba ce ai mai facut, iar tu povesteai la ce layout-uri ai mai muncit."
Liviu David a completat ca Joe Perez venea in jur de ora 17 cu scotch-ul in mana si spunea un "Keep up the good work" de imbarbatare, chiar si oamenilor care nu lucrau in agentie. "Sau mai zicea 'How's it going? Great!', nici nu astepta sa ii raspunzi", si-a amintit Liviu David.
Alina Simpetru a lucrat 10 ani in D'Arcy, timp in care a acumulat experiente la client service, BTL, strategie si business. Preda limba engleza la liceul I.L. Caragiale si a fost angajata de Joe Perez sa o invete pe sotia lui limba romana. Isi aminteste ca Joe si Alana Perez stiau foarte bine sa isi aleaga oamenii si ca ii lipseste acum chimia si relatia buna pe care o avea agentia cu clientii sai. Primul lucru care i s-a dat de facut a fost sa scrie un call report despre o intalnire la care participase. Nu stia cum se scrie, asa ca a scris un inceput ca de poveste: "Intr-o dupa amiaza, s-au intalnit spre a discuta…". Ea a fost cea care a adus aminte de fostul nume al agentie OFC/DMB&B, unde DMB&B venea de la D'Arcy Masius Benton & Bowles, iar OFC de la Our Fucking Company.
Liviu David si-a adus aminte ca atunci cand a aplicat pentru job nu avea telefon, asa ca a dat ca numar de contact numarul unui unchi. Alina Gavrila, care conducea departamentul de creatie, l-a sunat pe Liviu si, negasindu-l, a lasat unchiului numele companiei care sunase, notat stramb de unchi pe o foaie ca: DMBFCG. "Si am sunat si am intrebat 'Alo, DMBFCBG?'. 'Nu, OFC DMB&B.' 'A, bine', si am inchis telefonul", a ras Liviu David.
Beatrice Spineanu a intrat in agentie dupa ce absolvise Arhitectura. Isi aminteste ca Alina Gavrila i-a dat ca prim task sa faca pana in ziua urmatoare doua brosuri Always. "Cred ca pe atunci, in '94-'95, nu prea stia nimeni ce se face in aceasta industrie, motiv pentru care cred ca ce a facut din D'Arcy ce a fost e ca am invatat unii de la altii. Eram toti foarte tineri, timpul nu conta, noptile ni le petreceam la birou. D'Arcy a fost o motivatie sa ne aratam noi noua ca stim ce facem. Era si un loc in care noi ne distram, abia asteptam sa venim la birou, eram prieteni intre noi, ajunsesem sa nu mai avem prieteni in afara biroului. Prima mea invatatura a mea de acolo a fost ca nu exista 'nu se poate', exista numai 'nu vreau' sau 'n-am chef'. Cred ca D'Arcy a fost prima companie in care s-a facut DTP cu foarfeca", amintea Beatrice, cunoscuta pe atunci ca "Betty de la D'Arcy".
Valentin Suciu a lucrat la D'Arcy intre 1999 si 2003, interval pe care il numeste perioada moderna a agentiei, in care era pe primul loc in piata. Testul de angajare dat de Alina Gavrila a fost sa faca o campanie pentru un medicament impotriva constipatiei. Si el si-a facut un program prin care, dupa orele obisnuite de lucru, pleca acasa cateva ore si se intorcea sa lucreze noaptea.
Mona Opran a condus departamentul de BTL si descrie agentia ca "locul unde a plans la birou, locul unde a ras si unde a invatat meserie." Mona a vorbit despre ambitia oamenilor din agentie de a face mereu proiecte perfecte. Totul se verifica, inclusiv rezultatele date de Excel. Vede relatia cu agentia ca pe una de love & hate.
La fel se refera la perioada D'Arcy si Oana Cociasu, care anterior fusese medic specialist pediatru oncolog la Spitalul Fundeni. Primul cont de care s-a ocupat a fost Colgate, pentru care a realizat si prima reclama pe film din Romania. Un alt first al agentiei a fost ca au avut Dog Manager. Pentru ingrijirea celor doi pudeli ai lui Joe si Alana Perez, receptionera a primit si functia de Dog Manager, care implica hranirea celor doi caini si sarcina de a-i tine departe de cei care lucrau.
Dupa ce a lucrat la Dilema, Cristian Munteanu a fost copywriter timp de 3 ani in D'Arcy. Isi aminteste ca niciodata nu a lucrat atat de mult ca in perioada petrecuta acolo. "Tin minte ca am venit marti la birou si am plecat acasa joi seara. Am adormit in autobuz si m-am trezit la capat de linie." Cristian si-a amintit ca in 2004, cand s-a inchis agentia, D'Arcy a luat premii importante la Golden Drum.
Schimbari de atitudine in publicitatea romaneasca
Dupa ce au povestit cum a fost sa lucreze la D'Arcy, cei noua speakeri au facut si o comparatie cu perioada actuala. Mona Opran considera ca acum oamenii sunt mult mai indulgenti cu greselile, pe cand atunci cine nu rezista in cele mai dure conditii parasea agentia. Alina Simpetru a pomenit ca amenzile se imparteau intre toti membrii echipei responsabile. In comparatie, "acum nimeni nu mai e pedepsit pentru esecuri si, in consecinta, nu se mai invata nimic din greseli", a spus Alina. Albert Nica a mentionat ca acum publicitarii intra in domeniu din motive gresite. Liviu David a completat ca in D'Arcy nu s-a angajat nimeni pentru bani, ca prioritatea era sa arate ce aveau ei de oferit, nu sa vada ce puteau primi. Faptul ca publicitatea era o industrie in dezvoltare se vedea si in atitudinea mai deschisa a clientilor, care atunci invatau meserie si se bazau pe alte bugete, a adaugat Cristian Munteanu.
O selectie a celor mai cunoscute spoturi create in D'Arcy se afla aici. Aceasta a fost creata de IQads cu ocazia editiei AdBreak #16, din 2006, care a avut tema "Cine este D'Arcy?".