Cum sa invatam online cu Google, Nike si Coursera

Cum sa invatam online cu Google, Nike si Coursera

Piata Victoriei, noiembrie 2011. Iesisem pe strada sa fac un vox pop despre ce crede generatia de parinti si bunici despre tinerii din ziua de azi. Din dorinta de a diversifica grupul de intervievati ma apropii de un cuplu care parea ca a asteptat toata viata sa fie abordat de o tipa cu un microfon si un tip cu o camera. "Aveti calculatoare, aveti fel si fel de interneturi si alea va spune tot!", imi reprosa doamna ca si cum si eu as fi fost una din tinerii care o nemultumesc pentru ca nu sunt preocupati de scoala. Mi-am adus aminte de replica asta ieri, pe cand imi planificam semestrul de cursuri online si mi-am dat seama ca, dincolo de greselile gramaticale, avea dreptate . "Interneturile" ne pun la dispozitie mai multa informatie decat avem noi timp cateodata, iar unele companii isi creaza un brand pe seama acestei directii educationale.

Citind rezultatele raportului Litteris et Virtuti – Educatia prin ochii tinerilor (2012) mi-au venit in minte cateva brand-uri care fac din pasiunea pentru educatie nu doar un pilon de CSR, ci o adevarata arhitectura de brand si ne fac sa ne indragostim de ele pentru ca ne pun la dispozitie materiale care chiar ne ajuta. Si nu ma refer aici la site-urile alea clasice de unde fiecare adolescent a dat macar o data in viata lui copy/paste in seara de dinaintea predarii referatului, ci la brand-uri recunoscute si iubite la nivel mondial.

In numele tatalui si al zeului Google

Sigur v-ati gandit si voi deja la Google care are deja atat de multi adepti incat exista si o religie fundamentata pe zeul motoarelor de cautare – Googlism. Daca m-as apuca sa va detaliez toate produsele care au legatura cu educatia dezvoltate de Google, ar trebui sa va pun sa cititi aici toata ziua. Va zic doar ca in afara de faptul ca Google a structurat tot internetul astfel incat aproape orice informatie de care putem avea vreodata nevoie sa fie la un search distanta, a dezvoltat si produse destinate in mod expres celor care vor sa invete. Google Scholar – o baza de date cu articole stiintifice numai bune sa fie citate in lucrarile academice, Google Books – pasaje si chiar carti intregi in format electronic gata sa fie citite, Think with Google – resurse si exemple frumoase din industrie pentru voi, marketeri si advertiseri. Si de cate ori nu v-ati inceput ziua afland ca nu-stiu-cine a inventat un obiect pe care voi il folositi zilnic dintr-un doodle de pe homepage-ul motorului de cautare?

Cel mai recent proiect educational de sub umbrela Google care mi-a atras atentia e Google Cultural Institute. Pentru a marca implinirea a 23 de ani de la caderea Cortinei de Fier, platforma a adunat o colectie de informatii si materiale video si foto despre Revolutia Romana. Potrivit lui Claudiu Saftoiu (presedintele-director general al Televiziunii Romane), materialele puse la dispozitie sunt nedifuzate pana acum si au necesitat o munca de 7 luni a echipelor TVR si Google, scrie Mediafax.

E o sursa de informatie pretioasa pentru romanii care au trait acele momente, pentru tinerii care au auzit despre Revolutie doar din povesti mai mult sau mai putin subiective sau partizane, dar si pentru strainii care s-ar intreba vreodata ce s-a intamplat la noi in '89.

Statistica emotionala, by Nike

Nike a vrut sa fie mereu cu un pas in fata in materie de tehnologie, comunicare si inovatie in general. Iar Wieden+Kennedy e o agentie pe masura asteptarilor unui astfel de client. Dincolo de campaniile care au ramas in istorie ca puncte de referinta, in 2003 Nike a devenit prima companie care a primit doua premii "Advertiser of the year" la Cannes, potrivit Adweek. Cea mai recenta idee nascocita de Wieden+Kennedy Portland a fost promovarea unui raport realizat de Nike despre starea de sanatate a generatiei tinere actuale. Si pentru ca unul dintre rezultate arata ca prichindeii din zilele noastre au o speranta de viata cu 5 ani mai mica decat generatia parintilor lor, agentia a chemat cativa copii simpatici si inventivi si i-a intrebat ce ar face cu 5 ani in plus. Peste fetele angelice si declaratiile care te faceau sa zici "aww" la fiecare 2 minute, s-a adaugat o muzica emotionanta astfel incat rezultatul reuseste sa impresioneze de fiecare data.

Daca ati urmarit spotul cu atentia unui om obisnuit sa caute branding-ul chiar si in cele mai emotionante productii, ati vazut ca el nu exista. Pentru ca Nike poate sa faca asta, iar Wieden+Kennedy stie cum sa te faca sa tastezi singur adresa in browser cu un call to action foarte uman: "let's give them those 5 years back". Si cum ai putea sa refuzi atunci cand cineva iti cere sa lasi un copil sa mai traiasca 5 ani? Si-uite asa ne face sa ajungem dusi frumos de manuta de brand, de la un spot emotionant la un raport despre implicatiile economice si care tin de sanatatea populatiei. Sigur, Nike spera sa ne educe sa traim sanatos si sa alergam in pantofii lor, dar ce trebuie sa apreciem e ruta pe care alege sa spuna povestea asta.

Cum sa intri la curs in pijamalele tale preferate

Coursera pare a revolutiona educatia asa cum o stim noi. Daca pana acum numai cei privilegiati - intelectual, dar si financiar - puteau spera sa devina studenti ai universitarilor renumite din Ivy League, cum sunt Harvard, Yale sau Princeton, acum toata lumea poate avea acces la cursurile acestora. Si mai mult, cursurile sunt gratis si pot fi accesate de oriunde din lume fara urma de criterii discriminatorii. Elevii se inscriu la cursurile care li se par interesante tinute chiar de profesorii pe care i-ar avea daca s-ar afla fizic in campus si isi fac lectiile online cu ceilalti participanti worldwide. Despre experienta unui astfel de curs puteti citi pe blogul Bogdanei Butnar, care a participat la Gamification & Networked Life.

In septembrie TechCrunch scria ca platforma a ajuns la 200 de cursuri sustinute de 33 de universitati la care sunt prezenti online peste un milion de studenti din toate colturile lumii.

Deci, da, putem spune ca "interneturile ne spune tot", ca avem lumea informatiei la picioare si ca tot ceea ce trebuie sa facem e sa dam click. Dar pe cat de simplu ar parea, click-ul catre informatii si resurse e un pas imens, e o declaratie personala a oamenilor care vor sa invete mai mult, indiferent daca au depasit varsta scolarizarii. Despre cat timp sunt dispusi tinerii romani sa acorde invataturii in afara scolii puteti afla din rezultatele studiului Litteris et Virtuti. Educatia prin ochii tinerilor (2012).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related