Iuliana Stere (MediaCom): Discutiile despre mobile depasesc considerabil investitiile

Digital Insider cu Iuliana Stere (Interaction Manager, MediaCom) despre caracteristicile si evolutia media digitala in 2012 si previziunile pentru 2013.

Schimbari observate in media digitala (2012 vs. 2011)
Schimbari spectaculoase nu prea au fost in piata din Romania. Notabile din punct de vedere al impactului sunt in ordine: share-urile bugetelor de social media si SEM, cresterea presiunii pe proiecte integrate cu ATL sau centrate pe digital si inceputul consolidarii jucatorilor/regiilor de vanzari. Internetul mobil ramane in continuare sa fie exploatat la adevarata sa valoare.

Noi obiceiuri de consum de media la romani si raspunsul agentiilor
Cateva trenduri foarte vizibile deja sunt media-merging si multi-screening – consumul online de continut TV/radio si folosirea simultana a mai multor canale media – TV & mobile, TV & internet, cele mai intalnite combinatii. In acest sens, raspunsurile unei agentii de media se traduc de obicei in mecanisme si comunicari multi-media, mai complexe, dar si mai interactive.

Impactul cresterii vanzarilor de smartphones si tablete in Romania asupra bugetelor de media
Daca ne referim la bugetele alocate publicitatii pe mobil, au inceput sa fie vizibile, deci suntem pe calea cea buna, desi mergem cam incet. Campaniile trebuiesc sustinute de investitii in dezvoltarea de platforme mobile (site, app etc) si in plus, specilistii sunt inca putini. Rezulta un calcul destul de dificil al rentabilitatii. QR codes si augmented reality sunt mai degraba tool-uri de marketing, deci nu le includ aici. Cum spuneam, discutiile despre mobile depasesc considerabil investitiile.

Cele mai importante campanii ale agentiei in zona de digital in 2012
Nu mi-ar placea sa favorizez sau sa defavorizez vreun client :) dar pot spune ca cele mai importante campanii au fost in jurul Jocurilor Olimpice de anul acesta.

Ponderea cheltuielilor pe media digitala din bugetul total de media
Din pacate nu va pot oferi cifre concrete. Pot sa spun insa ca variaza foarte mult de la domeniu la domeniu. Exista varii "retete", advertiserii testeaza canale, uneori le izoleaza pentru a masura efectul, alteori le permanentizeaza etc.
Proiecte exclusiv online sunt din ce in ce mai multe, dar ponderea e inca mica.

Ponderea cheltuielilor intre publisherii locali si playerii internationali Google, Faceboo, Yahoo!
Din nou, depinde foarte mult de la client la client. Overall, e vizibil in toata piata ca publisherii locali sunt intr-o scadere continua si cauta variante alternative. Acum se vad mai usor investitiile in calitate si presiunea pe atragerea de bugete.

Split-ul pe tipuri de campanii
Nu putem oferi date concrete, dar cum spuneam si mai devreme, social media si SEM sunt din ce in ce mai mari. Apoi in ordine, displayul (cu video la pachet), proiectele speciale si mobile-ul.

Previziuni pentru 2013
Piata locala va fi si mai afectata de share-urile bugetelor alocate playerilor internationali, ne asteptam la si mai multe consolidari. O salvare partiala ar putea veni si din tehnologiile oferite pe scara mai larga – video, behavioral, mobile.
Mobile-ul va ramane timid. :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related