Ad'Or-ul trebuie sa fie "showcase-ul" industriei

Adrian Dura, Presedinte RAAA, vorbeste despre festivalul autohton de creatie publicitara
IQads: Cat de important este Ad'Or-ul pentru publicitatea romaneasca?
Adrian Dura: Este foarte important, fiind singurul festival domestic, pe care intentionam sa-l si pastram asa incat sa nu intre in competitie cu Golden Drum sau alte festivaluri internationale. Undeva, cred ca e bine ca industria noastra sa aiba o arena in care agentiile sa se poata confrunta cu lucrari facute in Romania si nu adaptari dupa campanii internationale.

IQads: De ce ar vrea o agentie sa participe la Ad'Or?
Adrian Dura: Din mai multe motive. In primul rand cred ca dupa un an de zile de campanii, au bucuria sa-si etaleze lucrarile. Cred ca Ad'Or-ul este ca un showcase de masini. Oamenii vor sa expuna catre industrie ce au facut ei un an intreg. De aceea anul trecut am inceput sa minimizam seara de gala, mai ales din dorinta de a fi cat mai multe campanii prezente. In acelasi sens vom continua si anul acesta si vom incerca sa aratam cat mai mult campaniile, atat industriei, ca si oamenilor care sunt in sala sau care urmaresc evenimentul la televizor. In primii ani am avut o latura de show, dar e greu sa impresionezi o sala de creativi, adica absolut tot ce pui acolo va fi comentat. Daca acceptam asta, respectiv ca cei din sala sunt mai destepti decat cei de pe scena, atunci totul devine interesant. Anul trecut au fost din nou destul de putin prezentate lucrarile si am avut cateva comentarii ale lui Andi referitoare la campaniile care nu au castigat sau la "challenger-ul" dintr-o categorie, insa anul acesta vrem sa lasam sa se vada mai mult lucrarile. Vrem sa fie un moment de glorie ca dupa un an de zile de munca, creativilor sa li se recunoasca meritele. De aceea, cred ca in primul rand agentiile participa pentru a-si expune lucrarile atat catre clienti, cat si catre celelalte agentii din sala.
Apoi, in al doilea rand, cred totusi ca premiile acestea demonstreaza ceva: o consecventa, o capacitate mai mare a unei agentii de a indeplini si niste obiective de marketing, dar si de a face ceva creativ pentru a aduce valoare unei marci. Deci, cred ca lumea participa si pentru un premiu (cei care sunt mai pragmatici), dar si din alte motive. De exemplu, agentiile noi care vin din urma si au una-doua campanii sunt mandre sa le arate, iar agentiile mari vor sa arate ca au mai multe campanii decat alte agentii, iar asta este un motiv in plus ca sa participe. Asa ca exista o eterna discutie in acest sens, dar viata nu este dreapta nici in publicitate.

IQads: Cum credeti ca va fi editia din acest an a festivalului comparativ cu editiile trecute?
Adrian Dura: Din cauza lipsei McCann, aceasta editie este mai saraca in entry-uri, iar acest lucru este o realitate, in conditiile in care anul trecut au avut pese 50 de entry-uri. Eu am spus tot timpul ca imi pare rau ca McCann nu participa.
Undeva, daca ar fi participat si McCann-ul anul acesta, numarul de intrari in competitie ar fi fost pe aceeasi linie cu ce se intampla la EFFIE, adica mai mult decat anul trecut. Insa, in aceste conditii, editia Ad'Or 2006 are aproape acelasi numar de lucrari cu editia din anul trecut. Aproape, inseamna ca avem cu 30-40 de lucrari mai putine decat anul trecut cand McCann a inscris 60-70 de lucrari in competitie, adica 15% din totalul inscrierilor din 2005. Apoi, mai sunt cateva agentii care anul trecut au facut o figura frumoasa iar in acest an nu participa, si ma refer la Totem si Propaganda, alaturi de care sunt agentiile care nu participa an de an. Si totusi, in aceste conditii avem agentii care participa pentru prima data la festival. Astfel sunt 21 de agentii inscrise in festival.

IQads: Dar din punctul de vedere al calitatii lucrarilor, cum se prezinta editia din acest an?
Adrian Dura: Chiar nu stiu, pentru ca nu m-am uitat pe lucrari si nici nu sunt in masura sa apreciez calitatea lucrarilor, nici eu si nici BMG-ul. Insa, privind in urma, cred ca a fost un an bun, cu multe campanii mai ales in categoria bancilor, a mancarii si a bauturilor racoritoare.

IQads: Din punctul de vedere al organizarii si al juratilor, ce ne puteti spune despre Ad'Or 2006?
Adrian Dura: Referitor la membrii juriului, in acest moment sunt trei persoane care sunt certe, este vorba de McCann Germania, Scholz & Friends Berlin - fapt care ne-a bucurat, deoarece este o agentie independenta si nu o multinationala din retea -, si o persoana de la Campaign UK. Din pacate, persoana care trebuia sa fie presedintele juriului, creative director-ul european de la Saatchi & Saatchi, care, de altfel, este si presedintele juriului de la Golden Drum in acest an, a anulat in ultimul moment venirea sa, astfel ca probabil ca va fi un replacement tot de la Saatchi & Saatchi, nu stiu insa daca din UK sau din alta parte. Mi-a parut insa extrem de rau, pentru ca astfel ar fi putut sa vada lucrarile din Romania inainte de Golden Drum, iar faptul ca este si presedintele Golden Drum spune ceva despre calitatea lui. In plus, el s-ar fi putut familiariza cu lucrarile romanesti, pe care probabil ca le-ar fi recunoscut la Golden Drum. Pana la urma, e natura umana ca daca vezi niste lucrari aici pe care apoi le vezi a doua oara dincolo... Probabil ca lucrarile romanesti ar fi avut mai multe sanse cel putin in fata tarilor cu care noi suntem in competitie: Polonia, Cehia. Pot sa va spun ca o sa fie cel putin cinci membrii ai juriului, intre 5-7 este optim, pentru ca de fiecare data este cineva care trebuie sa plece cu un avion mai devreme...
Insa sper ca anul acesta sa fie un an de tranzitie spre un festival mai bun, iar discutiile de pana acum cu McCann-ul au fost legate de faptul ca noi ne ocupam pe ultima suta de festival, spre deosebire de AdPrint, unde toata lumea stie cu mult inainte ce se va intampla. Insa lumea trebuie sa inteleaga ca acest festival este facut de o fundatie, iar AdPrint-ul este un business. Pentru noi, este o activitate importanta a RAAA-ului, alaturi de EFFIE si de studiul AdMarket. Iar aceste trei proiecte tin organizatia asta la un loc, altfel suntem destul de dezbinati, aceasta este realitatea. Studiul AdMarket va avea loc imediat dupa Ad'Or, pe 24 mai, iar revista Campaign are exclusivitate ca ne-au platit jumatate din studiu si probabil ca de acolo se va putea prelua de catre toata lumea. Dupa ce apare Campaign-ul, datele din studiu vor putea fi folosite si de alte publicatii, cu citarea sursei. Aceasta decizie a fost una de ordin financiar, banii urmand sa fie folositi pentru traininguri si pentru alte lucruri. De asemenea, trebuie retinut faptul ca organizatia noastra nu are un staff permanent in afara de financiar si contabilitate, exista o singura persoana care tine legatura intre noi toti. Si atunci, tot ceea ce facem este din timpul nostru, iar timpul nostru este dedicat unui business, pentru ca toti membrii RAAA sunt fie sefi de agentii, fie directori de creatie ai unei agentii, care trebuie sa creasca business-ul lor, iar adiacent se ocupa de organizarea acestor trei proiecte. Subcontractand acum cu BMG speram sa nu mai avem atatea probleme. Trebuie sa intelegem totusi ca anul acesta este un an de tranzitie, pentru ca decizia de a lucra cu BMG s-a luat foarte de tarziu. Asta insemna ca ei nu mai aveau timp anul acesta sa organizeze singuri festivalul, noi am vrut sa ne implicam cat mai putin, pentru ca festivaulul sa fie cat mai rece. De aceea am apelat la un tert, ca sa evitam o situatie de genul "noi centram, noi dam cu capul". Cam aceeasi 6-7 oameni suntem cei care ne-am ocupat de festival an de an, de fiecare data cand au existat comentarii legate de imbunatatire sau alte lucruri de genul asta au fost doar comentarii care nu s-au materializat in voluntariat de a face ceva in legatura cu membrii juriului. De altfel, ne este cumva si peste mana, fiecare facem parte dintr-o retea si este foarte greu, ca de exemplu, eu de la Euro RSCG sa sun la JWT in Franta sa-i rog sa trimita pe cineva. Si situatia este la fel si pentru ceilali colegi. Insa anul acesta, ce am incercat sa facem intr-un mod abrupt, a fost sa anuntam si data limita de inscriere o data cu anuntarea festivalului, si cel putin pentru anul acesta sper ca s-au taiat asa numitele ghosturi de la radacina.

IQads: Cum vedeti calitatea festivalului din acest an in conditiile neparticiparii McCann si a celorlaltor agentii?
Adrian Dura: E bine ca dupa 17 ani, suntem o tara libera in care oamenii pot alege sa participe sau nu. Nu este obligatoriu pentru o agentie sa participe la Ad'Or si este decizia fiecarei agentii sa faca ce vrea. Nu vreau sa fac comentarii asupra motivului neparticiparii (ca e festivalul plin de fantome si ca nu avem juriu sau ca de trei ani de zile nu au lucrari valoroase), pentru ca la urma urmei totul tine de interpretare, atat la noi cat si la Golden Drum... La EFFIE se masoara in hectolitri de bere vanduta si este mai simplu sa tragi linie. Cazul unui festival de creatie este precum cota unui pictor si este destul de greu sa spui daca merita sau nu merita. Legat de calitatea festivalului, o data ce va fi asamblata expozitia, toata lumea va avea acces si se va vedea daca este mai buna sau mai rea.
Din punct de vedere logistic, evenimentul va avea loc tot la World Trade Center, acelasi mod de expozitie, plus cateva lucrari interesante legate de un producator de cafea strain, Lavazza. Gala, va fi mai simpla ca anul trecut, insa vom incerca sa tinem mai mult lucrarile pe ecrane, fara muzica, fara comentarii. Vrem sa fie realmente un showcase al industriei. Sa se vada fiecare spot, fiecare nominalizare in parte ori de cate ori apare, indiferent daca a iesit in fata in mai multe categorii. In continuare vom premia creativitatea Seat pentru campania anului si ca si anul trecut, vom pune accentul pe premiul "Campania anului" si nu "Agentia anului". Vrem sa minimizam cat se poate de mult premiul de "Agentia anului", petru ca este o chestiune pur statistica. Avand 40 de lucrari inscrise, e normal ca ai sanse la mai multe premii. Si daca agentiile mari vor sau nu sa accepte agentiile mici, asta este alta chestiune. Oricum, noi nu vrem sa mai anuntam pe scena pentru ca oricum se va face aceasta contabilitate. Noi vom pune accent pe "Campania anului" pentru ca este o sansa ca orice agentie sa castige acest titlu, iar acest lucru este cel mai reprezentativ: campania care a fost cea mai creativa, cea mai apreciata de catre industrie. Pe de alta parte, faptul ca tu ai 30 de clienti fata de o agentie care are doar 5, iti da sansa de a lua mai multe premii, la mai multe categorii. Dar ne-am dori ca aceasta chestiune sa fie mai mult statistica, iar in opinia mea, premiul suprem al acestui festival ar trebui sa fie "Campania anului".

IQads: Ce intentionati sa faceti la anul?
Adrian Dura: Parteneriatul pe 3 ani cu BMG-ul a generat deja anumite intrebari de la alte trusturi de presa, iar acest lucru este normal. Noi nu am facut o licitatie, nu suntem obligati sa facem o licitatie, insa am dorit sa mergem alaturi cu BMG-ul, apreciind modul in care au organizat evenimentele lor, respectiv Zilele Biz, unde au avut cativa invitati de marca si au fost foarte agresivi in politica de promovare a evenimentului. Cred ca aveam 4 mailuri pe zi, ma plictisisem sa vad toate mailurile de la BMG in care isi anuntau evenimentele. Chiar daca anul acesta au avut foarte putin timp in a organiza evenimentul, sper ca o data ce se termina, sa inceapa sa se gandeasca la urmatorul pentru ca ei vor fi 100% organizatori, iar rolul nostru va fi cat se poate de mic.
Ei isi vor cauta singuri juriul si vor anunta singuri festivalul si sper ca din septemebrie-octombrie sa stim toate detaliile pentru festivalul de anul viitor, asa cum este normal si asa cum se intampla la toate festivalurile. Pentru ei este un business, deci incearca sa stimuleze cat mai mult numarul de lucrari inscrise, sa vanda bilete la seara de gala, etc. Anul acesta, accesul la seminarii si la expozitie este gratis pentru ca asa cum s-a dovedit si anul trecut, aceste seminarii nu sunt o sursa de venit importanta pentru noi. Sursele importante pentru noi erau inscrierile, seara de gala si sponsorii. Acesti bani trebuiau sa acopere cheltuielile si eventual sa ne ajute sa aducem nume mari la seminarii. Ad'Or-ul nu trebuia sa genereze profit, pentru ca UAPR-ul este o organizatie nonprofit, iar banii ramasi ii foloseam pe traininguri sau studii privind industria, speakeri sau traineri de valoare. Deci, sper ca BMG-ul sa faca festivalul mai bun ca al nostru pentru ca ei cu asta se ocupa.

IQads: Ce ar trebui sa faca un alt trust de presa care ar vrea sa organizeze evenimentul?
Adrian Dura: Noi nu am facut o licitatie in sensul asta, insa cred ca sunt cei mai legati de lumea asta. Daca ma uit la evenimentele organizate de BMG, nu am cu ce sa le compar. Mai sunt cateva evenimente organizate de Ziarul Financiar care tin de domeniul financiar sau banci... In rest, nu vad ceva care sa fie atat de legat de comunitatea care ne intereseaza pe noi. Noi, cei din UAPR am fost invitati la evenimentele BMG in calitate de speakeri, iar lumea pe care am intalnit-o acolo era exact lumea noastra: primii 100-200 de advertiseri care ne intereseaza pe toti, i-am recunoscut si acesta este motivul pentru care am ales acest partener. Din moment ce ei penetreaza deja acest mediu, le va fi mult mai usor sa aduca oamenii la eveniment. Si in plus, revista Campaign este cam singura care a supravietuit. Incercari de o revista de publicitate au fost multe, stiti bine, au fost reviste mai mari, mai mici, care apareau la 2 luni, la 3 luni, la 7 luni, insa Campaign-ul este intr-un format decent si apare in fiecare luna. Si desi nu vreau sa intru in business-ul lor, cred ca sunt 1000-2000 de copii pe luna, pentru ca, la urma urmei, pe cine intereseaza acest domeniu? Este o comunitate foarte restransa de marketing si publicitate. Sa nu uitam ca in 20 de agentii din Bucuresti lucreaza 2000 de oameni si nu le trebuie o copie fiecaruia. Asa ca maxim 2000 si mai luam 200 de companii care au 5 persoane si mai ies 1000 si targetam 3-4000 de oameni.Oricum, scopul discutiei nu este business-ul BMG, dar poate asa veti intelege care a fost ratiunea acestui parteneriat.

IQads: Ati mai vrea sa mai adaugati ceva?
Adrian Dura: Da, imi pare rau de situatia in care ne aflam cu juriul si de faptul ca pornim tarziu in organizare. Sper ca anul viitor sa fie totul mai bine si sa pornim din timp pentru ca altfel vom face acelasi lucru si asteptam rezultate diferite, iar acest lucru nu este ok. Sper de asemenea ca anul acesta sa fie ultimul in care avem parte de comentarii... Oricum, de la an la an am tinut cont de ce a fost inainte. Am taiat spectacolul si a fost mai bine anul trecut. Am incercat sa taiem ghosturile de la radacina, si am generat altfel de discutii. Probabil ca incapacitatea noastra de a aduce cinci somitati naste astfel de discutii, mai ales comparativ cu AdPrint, insa presedintele juriului de anul trcut, Toni Hertz, merge la Cannes cu aceeasi prezentare...
Speram ca la anul sa fie mai bine. Loc de mai bine, este cu siguranta....

IQads: Care este programul Ad'Or?
Adrian Dura: Am condensat totul in 3 zile in loc de 4 zile. Miercuri la pranz va fi conferinta de deschidere a festivalului in care se va anunta juriul, dupa care se va vizita expozitia, joi si vineri vor fi semniarii cu acces liber, iar sambata se va dezasambla expozitia si in acelasi loc va fi gala, la WTC. Am scurtat cu o zi pentru a nu fi asa de lalait programul, si trei zile este suficient atat pentru studenti cat si pentru oamenii din agentii. Sambata, din pacate ar fi fost o zi buna pentru studenti in special de a vedea expozitia, insa a trebuit sa renuntam la aceasta zi, de aceea, vineri seara cat de tarziu se va incheia expozitia.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related