Nu-s multe campaniile pe care odata ce le gasesti pe net te transforma in ciudatul care face sa se intorca toate capetele din birou cu rasul lui. Cam asa s-a intamplat ieri cu mine cand am dat peste ultima gaselnita Wieden+Kennedy Portland, carora se pare ca le iese glazura de viral de cele mai multe ori in ultimul timp cand coc ceva.
Se ia un brand veteran si uncool, se pune pe hartie intr-un brief si se baga la cuptorul celor mai pe val creativi din Portland – unul din putinele orase americane faimoase pentru faptul ca populatia majoritara sunt hipsterii (vezi serialul Portlandia). Rezultatul se serveste la un click distanta in toata lumea, unde utilizatorii se transforma treptat in experti ai cantatului la tastura. Dupa ce Terry Crews, actor, dar si sportiv american, ne arata cum isi foloseste muschii ca sa produca armonii muzicale, fiecare utilizator isi poate crea propria simfonie mai mult sau mai putin melodioasa, dar cu siguranta amuzanta. Incercati si voi aici.
E fun, e light, e o executie misto, fara muuult background strategic si insight-uri culturale profunde. Sebastian Olar spunea intr-un interviu acordat dupa intoarcerea de la Cannes ca ideea cu care a venit de acolo e sa faci executii spectaculoase si amuzante care provoaca o emotie si sa nu mizezi doar pe ideea strategica care o sa-ti miste audienta. E greu de crezut pentru un publicitar clasic, care sta cu fisa de vaccinare a brandului mereu in buzunarul interior al halatului lui de specialist, ca de cele mai multe ori publicul are lucruri mai bune decat sa-si incarce memoria cu valorile brandului subliniate artificial.
Mai mult decat atat, clipul e interactiv. Pentru prima oara in parteneriat cu Vimeo, publicitatea reuseste sa produca o experienta personalizabila si care poate fi experimentata pe toate canalele sociale ale brandului, nu doar pe canalul de YouTube. Potrivit AdAge, care citeaza un reprezentant Wieden+Kennedy Portland, platforma Vimeo ar fi singura care poate permite o astfel de experienta. Si daca va saturati de cantatul la taste asa "fara partitura", agentia a lasat prin presa si o ciorna cu instrumentele atasate muschilor lui Terry Crows.
De unde pana acum cativa ani ca sa iei Cannes-ul trebuia sa folosesti doze puternice de insight, expertiza publicitarilor incepe sa se mute din ce in ce mai mult in partea tehnica a unei campanii si in urmarirea circuitului ei in natura sociala.
Concluzia e ca daca e ceva ce ai povesti prietenilor la o bere si ai share-ui pe Facebook, nu sta nimeni sa se gandeasca ca brandul asta a fost pana nu demult unul pe care il gaseai in dulapiorul din baia bunicului.