6 ani de radio, antreprenor in publicitate, Ogilvy, DDB si Leo Burnett. Cam asa am putea sa rezumam parcursul publicitar al lui Mihai Ene pana sa-si deschida propriul business publicitar. Cand nu isi consuma relatia tumultoasa cu publicitatea la The Secret Service (agentia de publicitate neconventionala), iubeste masinile, pe care le colectioneaza sub forma de machete, le plimba in locuri frumoase si se documenteaza despre ele. Dar parca tot mai mult ii place publicitatea. Intr-o noapte, inainte sa se culce cum face de obicei, pe la 4-5 dimineata, si-a deschis sertarul de amintiri si colectii publicitare preferate pentru noi.
Am copilarit pe strazile din Constanta si as mai copilari oricand pe-acolo. Unele primaveri au fost creative, altele nu. Am suficiente, oricum. Daca ma apuc sa le socotesc ma nefericesc de cat de putine am realizat.
Cand eram mic voiam sa devin dunoiel. Apoi vaporist. Presedintele Romaniei - ai mei intrau in pamant cand o auzeau pe asta, ca doar conducator era numa' unu. Ioan Mihai Pacepa - ascultam Orizonturi Rosii la Vocea Americii cu taica-miu. La un moment dat, programator. Apoi jurnalist. Si uite ce-am ajuns...
Am chiulit si zile, dar am chiulit si nopti. Cam de la orice se poate chiuli: scoala, meditatii, nunti, botezuri, intalniri, reuniuni, de-acasa, de la serviciu, doctori, prezentari etc. Odata chiar un trimestru intreg de la scoala.
In liceu eram tipul ala care lucra la radio si care avea o gramada de beneficii de pe urma asta. Nu si la ora de mate unde eram persecutat mai ceva ca un sclav, fix din cauza asta. I-am promis atunci profei de mate, Caragea, c-o s-o calc pe trecerea de pietoni si nu m-am tinut de cuvant. Mi-am dat seama ca masina n-avea nici o vina.
Primul salariu l-am luat printr-a noua de la Uniplus Radio dupa multa vreme de pro bono, nopti albe si foarte multa placere. L-am spart in aceeasi zi pe o pereche de Reebok Insta Pump pentru care oricum am mai pus de la mine.
Imi amintesc si acum ziua in care m-am asezat prima oara pe scaun in fata sculelor din emisie si am butonat io singur de capu’ meu. Ma catarasem pe acoperisul lumii.
Primul job in publicitate a fost pe vremea cand faceam radio si bagam si productie de spoturi (scris, voce si montat). Iar intr-un context mai publicitar a fost pentru Malbera Fun Beer & Lemon (primul radler din Romania, prin '98) pe persoana juridica proprie, pe care am si continuat o vreme profitabila. Apoi am decis ca trebuie sa mai fur ceva meserie si m-am inrolat la multinationala.
Primul brief la care am creat ceva de care am fost multumit a fost demult si nu mai stiu de el.
Relatia mea cu publicitatea e cam asa: Bai, io o iubesc pe ea asa cum e in capu' meu. O detest cand e cum e in viata de zi cu zi. Dar nu e vina ei. Ci a celor care o pocesc si ea, mai usuratica din fire, se duce cu tot felu' de neaveniti si nepregatiti si asta ne afecteaza pe amandoi. All in all, ma consuma mult relatia cu ea.
Proiectul care nu mi-a iesit (desi cel mai tare mi-as fi dorit) a fost o ditamai platforma de comunicare pentru Orange - "Share the fun" - care ar fi trebuit sa se exprime prin cele mai tari flashmob-uri nationale (pe vremea cand nici prin cap nu ne trecea ca se cheama asa): batai cu perne in plina strada, meciuri de fotbal gigant si cate si mai cate tot asa. Dar nu s-a aprobat. Din motive de plecat acasa la ora sase fara batai de cap. Nu-i nimic, insa, ca un an jumate mai tarziu a venit T-mobile cu ea si in sfarsit am avut ocazia s-o vad pusa-n opera.
Clasasem cazu', da' v-ati gasit voi, destepti, sa scormoniti cu-ntrebari in sertaru' cu frustrari...
In paralel, mai lucrez la niste test drive-uri cu masini exotice, la niste intreprinderi antreprenoriale si la a fi dracului mai calm.
Cea mai tare campanie internationala este campania lui Obama. O campanie care a scris la propriu istorie. Poate singura. Asadar, comunicarea poate muta mintile din loc.
Cea mai tare campanie din Romania e ROM daca o judeci dupa premii. Io sunt optimist si cred ca inca nu s-a facut cea mai tare. Aia care sa ne fi cutremurat, sa fi schimbat comportamente, sa fie o desteptaciune fireasca si nu cautata. Dar din ROMuri si altele (Doamne ajuta!), din volum si ambitii creative, o sa iasa si aia tare.
Visez sa castig un premiu la D&AD. Desi n-am jucat niciodata ca n-am avut cu ce. Poate tocmai de aia. Dupa care ma retrag.
Cea mai buna comunicare de brand o are Richard Branson. Imi place pentru ca stie sa se aseze in fruntea fiecarui business si sa-l traga dupa el. E indraznet, e vizionar, e contemporan si e coerent in tot ceea ce face. E firesc.
Ad-urile mele favorite sunt:
- spot tv: Volkswagen - Singing in the rain
Si Volkswagen - Snow plow
Campanii online:
- The Mini vs. Porsche Challange
- @TitanicRealTime - campania de Twitter a editurii History Press care marcheaza centenarul scufundarii si care foloseste unealta sociala intr-un mod atat de firesc si de destept ca m-a facut pana si pe mine (un neutilizator de Twitter) s-o urmaresc.
- Decode Jay Z pentru bing, care e mai degraba o campanie integrata pornita din online.
Altele:
- Coke vs. Coke Zero. Imi place nebunia ideii si a clientului. E dovada cea mai buna ca "it takes a great client in order to create great advertising".
- Tesco Homeplus Subway Virtual Store - un exemplu de advertising functional care te lasa mut.
Cartea de care spun ca e preferata mea: "Asteptau pe cineva mai inalt" de Tom Holt. Deocamdata. Da' poate mai citesc.
Cartea care este de fapt preferata mea este de plastic si are bani pe ea ca sa-mi pot cumpara alte carti.
La mine in history-ul de la browser apar cel mai des: Lexusenthusiast, TopGear UK, AdsOfTheWorld, Hypebeast, Techcrunch, Jameslist.
Dau mai tare cand aud Mixofrenia, Snoop Dogg, Hed Kandi, Moby, Foo Fighters, Jay-Z, Fatboy Slim, Depeche Mode, Pharell, Lenny Kravitz, Jamiroquai, Nirvana.
As vedea de 10 ori filmul copilariei mele. Pacat ca nu s-a turnat inca. In lipsa, ma multumesc si cu "La Vita E Bella".
Incerc sa nu ratez nici un episod din Californication.
Cand nu lucrez, imi place sa ma joc cu Patratel-catel, sa conduc pe drumuri misto masini misto, sa merg pe la expozitii si muzee tot de masini misto, sa pierd vremea prin niste magazine, sa vad un musical in West End, sa merg in Scandinavia sau sa stau tolanit acasa pe canapea. Da, si prieteni.
Poate dai peste mine cand ma duc dimineata la culcare. Intre 4 si 5. Cel mai mare castig al proclamatiei mele de independenta.
Colectionez machete de masini vintage si exotice, jucarii personaj, obiecte de design.
Niciodata nu cheltuiesc prea mult cand e vorba de indulgence-ul meu.
Nu fac niciodata poze iola si arareori imi aduc aminte sa fac poze chiar si vreunui loc sau obiect sau concediu.
Pierd prea mult timp cu pierdutu' timpului si ma oftic.
Statusul si poza de pe Facebook cu cele mai multe like-uri sunt nepublicate inca pentru ca sunt doar un discret cititor de Facebook. De fapt, primul meu status de Facebook este inca nepublicat pana la ora publicarii acestui material.
O replica buna de agatat e... Nu agat. Seduc. E mult mai tare si mai plin de satisfactii. De ambele parti. Desigur, vorbesc din amintiri, acum, caci am acasa tot ce-mi trebuie.
Cand o sa am multi bani si nu o sa mai fiu nevoit sa muncesc o sa colectionez table pe patru roti, o sa fac mai multe aditionale in roaming si o sa ajut niste oameni.
As fi vrut sa mi se fi spus mai devreme ca friends will be friends e doar de rima intr-un cantec.