Carcoteli publicitare

Interviu cu Serban Huidu si Mihai Gainusa

Fiecare interviu este o mica aventura in care cunosti oameni si in care, mai ales, te cunosti pe tine, iti cunosti limitele. Fiecare interviu te pune fata in fata cu limita propriei tale incompetente. Evident, nivelul de incompetenta iti e testat pe mai multe variabile, si niciodata aceste variabile nu se repeta. Spun asta pentru ca in fata lui Serban Huidu si a lui Mihai Gainusa ma simteam ca si cum as fi dat un examen. M-am amuzat in faza de documentare citind marturisirile unor jurnalisti care, stiind ca n-au nici o sansa sa se-aleaga ceva cu sens din interviul lor, le-au trimis intrebarile separat, pe mail. Dupa amuzament, a trebuit sa aleg : sa merg si eu pe aceeasi cale, sau sa « tintesc spre luna » si sa fac totusi interviul, live, si cu amandoi odata ? Cum profilul meu de personalitate este « pure challenge », conform unui test, este evident ca am ales « the hard way ».
Rezultatul este un interviu atipic, in care cei doi se mai si intrerup si competeaza unul pe celalalt, ori se ironizeaza in stilul lor cunoscut. Nu va asteptati la un interviu standard. Stiam ca nu are rost sa incerc sa imi mentin stilul de interviu sobru, fiindca as fi fost « mancat » si cei doi ar fi facut o emisiune « pe barba mea », cu singura diferenta ca n-ar fi avut in fata microfoanele lor, ci reportofonul meu. Asa ca am marsat spre un interviu foarte dinamic, in ritmul in care vorbesc si cei doi, razand cot la cot si carcotind alaturi de ei.
Prin urmare, va invit sa carcotiti alaturi de noi despre publicitatea romaneasca si, cine stie, poate baietii vor avea un nou material de emisiune.

IQads: Mihai, ai declarat intr-un interviu ca, daca n-ai face radio si televiziune, ai face publicitate.

Serban Huidu: Minte.

IQads: Ce anume te-atrage spre publicitate ?

Mihai Gainusa: Creatia. As face creatie pentru ca, sa spunem, am mai avut precedente. Ca doar nu vrei sa ma-ntorc la telefoane ! Trebuie sa fac totusi ceva din domeniu, nu ? Am terminat jurnalistica si cred ca se leaga.
De fapt, in facultate am facut si-un curs de « publicitate » (am luat note foarte mici la chestia asta, asa ca...)

Serban Huidu: Se simte c-a luat note mici.

Mihai Gainusa: Cred ca m-ar interesa promo-urile, pe care le consider tot o forma de publicitate pana la urma : promovez un om, o emisiune, o tampenie.

Serban Huidu: Eu n-am facut nici un fel de studii de publicitate.

IQads: Serban, « Cronica Carcotasilor » e un nume care va defineste pe voi, sau va defineste target-ul ? Cu alte cuvinte, cine sunt carcotasii : voi sau cei care va privesc ?

Serban Huidu: Si noi si ei. E un titlu generic care povesteste despre o stare.

Mihai Gainusa: Noi suntem vocea lor.

Serban Huidu: Da, suntem vocea lor si-n mare parte ei alcatuiesc emisiunea, fiindca in mare parte emisiunea se face datorita celor care ne scriu si celor care, intr-un fel sau altul, isi pun amprenta asupra emisiunii. Si asta e foarte important. Noi ordonam informatia, o punem in acelasi format si ii dam viata, dar practic, in mare parte oamenii fac emisiunea.

IQads: Cum ati ajuns la numele firmelor voastre : « Hodoronc-Tronc Production » si « Treosc-Pleosc Production » ?

Serban Huidu: Tu cum ai fi vrut sa le numim ? « Serban Impex SRL » ?

Mihai Gainusa: Sau « Mihai Tatulici Production » ? Era ocupat numele asta :)

Serban Huidu: Prima firma care a aparut a fost « Hodoronc-Tronc Production » si cand m-am dus la Registrul Comertului sa-nregistrez numele mi s-a spus : « Nu, nu putem sa va-nregistram numele asta. » Si le-am zis : « Nu va suparati, da' de ce nu puteti sa-nregistrati numele asta ? E romanesc, n-are nici o problema, iar firma asta va produce emisiuni radio-tv cu profil umoristic. Cum as putea sa ma recomand ? Firma de Productie Radio-Tv Impex SRL ? E stupid. » Trebuie sa demonstrezi ca esti creativ de la prima recomandare.

Mihai Gainusa: Spre deosebire de alte denumiri din show-biz si din comertul romanesc in general, asta chiar se regaseste in dictionar. Sunt niste interjectii din limba romana, din DEX, si asta le-am spus si la Registrul Comertului.

IQads: Exista vreo deosebire intre cele doua nume in ceea ce priveste mesajul pe care vor sa-l transmita ?

Serban Huidu: Nu, dar dupa « Hodoronc-Tronc » ce putea sa urmeze decat « Treosc-Pleosc » ?!

Mihai Gainusa: E urmarea fireasca a lui « Hodoronc-Tronc ».

Serban Huidu: Si cel mai interesant e ca si-a facut si Mistretu' o firma : « Harcea Parcea ».

IQads: Am observat ca abordati acelasi stil in orice comunicare, in orice comunicati voi. Indiferent ca e vorba de continutul emisiunilor, de promo-uri, de evenimente, de interviurile pe care le dati, toate au o anumita amprenta in care va regasiti.

Serban Huidu: Si care-i amprenta aia ?

IQads: E foarte greu de definit, dar aceasta amprenta este evidenta.

Serban Huidu: E foarte simplu. La bazele marketingului - asta am invatat eu la scoala, el n-a invatat ca n-a intrat la ASE - asta e un pilon de rezistenta : sa nu faci talmes-balmes, cum e Virgin, care are de la avioane la CD-uri. O fi el brand frumos si aratos, dar parca tot sunt prea multe… « Cronica Carcotasilor » prezinta o anumita stare a natiunii si e bine sa ai aceeasi comunicare si la radio si la tv, si in interviuri, sa nu fii intr-o parte serios, intr-o parte vesel, intr-o parte trist.

Mihai Gainusa: Si nu ca nu ne-ar duce capul sa schimbam placa !

Serban Huidu: Putem sa schimbam si placa :)

Mihai Gainusa: Pe ici pe colo, dar pastram fondul.

IQads: Cu alte cuvinte, aceasta modalitate de comunicare este deliberata.

Serban Huidu: In primul rand, este un mijloc de intarire a brand-ului.

Mihai Gainusa: In al doilea rand, ne identifica foarte bine.

Serban Huidu: O sa fac o paranteza si-o sa spun ca, desi sunt multi care incearca sa copieze chestia asta, e foarte greu s-o copiezi. La radio, de exemplu, toate mornig-show-urile sunt cu doi baieti care fac glume. Cand am inceput noi chestia asta, acum patru ani, nu erau asa. Era ba un singur baiat, ba un baiat si-o fata. Ei, acum sunt doi baieti care fac glume, la toate radiourile.

Mihai Gainusa: Ma rog, incearca :)

Serban Huidu: Asta-i partea a doua.

IQads: Pe de alta parte, stim tot din marketing ca, cine vine primul pe piata si se pozitioneaza pe un anumit lucru.

Mihai Gainusa: Vorbesti de Pro Tv ?

IQads: Nu, ma refeream la aceste show-uri de dimineata.
Cine vine primul pe piata si se pozitioneaza intr-un anumit fel, mai greu e urnit de brand-uri « me too ».

Serban Huidu: Asta, in cazul in care se tine de treaba, pentru c-au fost si-alte emisiuni bune, care s-au pozitionat bine si care-au avut audienta mare in trecut si care n-au rezistat pentru ca oamenii care le faceau au renuntat. Sa faci emisiune de dimineata la radio e foarte greu. Dimineata de dimineata, dimineata de dimineata !!!

IQads: Voi ati creat spoturile la Kamarad-Carcotas.
Cum ati ajuns sa va ocupati voi de chestia asta si nu o agentie de publicitate, cum se obisnuieste ?

Serban Huidu: A fost foarte simplu, pentru ca in general acele minute erau considerate a fi niste minute de parodie, si-atunci era mai complicat sa ni se trimita niste spot-uri. E adevarat ca asta s-a intamplat, insa numai la inceput, cand respectiva campanie Connex abia se lansase si nu era cunoscuta. Insa in momentul in care campania a ajuns cunoscuta, noi am parodiat spoturile alea si am facut in felul asta alte spot-uri.

Mihai Gainusa: Stii ce e cel mai interesant ? Ca noi am avut pe langa ideile care s-au aprobat (ca a trebuit, fireste, sa le vada cineva si sa le aprobe) si unele care nu s-au aprobat. Si e foarte interesant ca dupa aia le-am regasit la reclama de la Zapp, aceea in care un tip suna in America si ii pun la telefon « Vino-acasa, hai cu mine ». Propunerea noastra se baza pe aceeasi idee, numai ca era gandita pentru radio, si era cu un lautar care canta la acordeon. Si-am vazut c-a aparut la Zapp, mai tarziu, in varianta video. Inseamna c-a fost buna ideea.

IQads: Mihai, ai facut un afis electoral si un slogan pentru primarul Gainusa.

Mihai Gainusa: Da, acum patru ani.

IQads: Ce mesaj ai incercat sa transmiti prin slogan si afis ?

Mihai Gainusa: Nu mai tin minte, cred c-a fost ceva cu « munca », « seriozitate »

IQads: Era o abordare serioasa ?

Mihai Gainusa: Era o abordare serioasa, dar erau subliniate niste cuvinte de-acolo si repetate, ca sa le intre bine-n cap oamenilor.

Serban Huidu: Pe vremea respectiva Misu nu era cunoscut.

Mihai Gainusa: Si oricum nu se preta taica-meu la o abordare mai huschita, taica-meu fiind colonel !

Serban Huidu: Pe-atunci Misu nici nu facea emisiune la radio, era in iunie 2000.

IQads: Serban, crezi ca umorul prinde foarte tare la romani ? Niste campanii publicitare umoristice ar avea un succes la fel de mare ?

Serban Huidu: Anul trecut m-am ocupat de fetivalul de la Portoroz, in calitate de ambasador si-am avut multe tangente cu agentiile de publicitate, de multe ori si in alte ipostaze mai putin formale. De exemplu, unul dintre organizatorii fesivalului spunea ca Romania va deveni Brazilia Europei din punct de vedere al gandirii, intuitiei, a modului de a face spoturi.

Mihai Gainusa: Bine, asta daca nu va mai copia « schemele de joc » de la alte echipe !

Serban Huidu: Sunt insa foarte putine mijloace. Vorbeam cu Serban Alexandrescu, de la Headvertising, care mi-a spus : « Domnule, eu m-am saturat sa fiu creativ ! Sunt creativ tot timpul, toate spoturile noastre sunt creative si nu trec neremarcate, dar vrea s-ajung si eu la stadiul de dezvoltare a pietei si-a industriei in care eu sa vin c-o idee super-simpla si dupa aia sa vina o casa de productie care sa faca toata treaba (vezi spoturile Nike sau Pepsi, unde vine creativul si zice : ' bataia dintre aia buni si aia rai, si-un arbitru la mijloc ' - si ati vazut spot-ul !!). » Bine, asta nu cred ca se va-ntampla in Romania foarte curand, si de-aia cred ca agentiile romanesti trebuie sa suplineasca lipsa de resurse si de mijloace cu foarte multa imaginatie. Imi aduc aminte de o campanie facuta de D'Arcy pentru Connex - aia cu « play », cu jocurile - care-a fost terminata intr-o noapte si-a fost filmata la ei in agentie, actorii fiind chiar copywriter-ii. Si-a castigat Ad'or-ul in 2002, parca. Asta e un exemplu de ceea ce se poate face intr-o noapte, campanie care sa-ti aduca prestigiu, fara actori, fara fonduri spectaculoase.

IQads: Mihai, ce parere ai despre reclamele de tip testimonial in care apar vedete autohtone ?

Mihai Gainusa: Ma-ntrebi de Virgil Iantu, care face reclama la vopsea de par ?

IQads: Asta era urmatoarea mea intrebare. Voiam sa stiu daca voi ati accepta sa fiti urmatorii protagonisti ai acelei campanii.

Mihai Gainusa: Da, noi am juca, dar numai cu peruci pe cap, in rolul gagicilor.

Serban Huidu: Avem mai multe exemple de testimoniale, nu numai cea cu Iantu. De exemplu o avem pe Mihaela Radulescu, care spune trei cuvinte - care de fapt sunt cinci. Una la mana ca-s facute neglijent. Doi la mana ca, ma rog, mi se pare o chestie ieftina. Mi s-au propus multe lucruri de genul asta, dar am acceptat una singura, un spot care era legat de campania electorala si era foarte in spiritul emisiunii.

Mihai Gainusa: Era ala cu constitutia.

Serban Huidu: Nu, era cel de la Star Chips (ala cu constitutia nu se pune, ca la ala n-am luat bani) - care era un spot din timpul campaniei electorale, s-a dat numai trei saptamani si era chiar in spiritul emisiunii.

Mihai Gainusa: Nu mi se pare credibil s-apari intr-un spot si tu sa n-ai nici o treaba cvu produsul ala. Eu o vad pe Andeea Raicu facand reclama la un sampon. Dar pe Virgil Iantu facand reclama la o vopsea de par nu mi se pare o idee stralucita. Mai ales daca nu-i o vopsea metalizata…

IQads: Adancind putin discutia in aceasta directie, care credeti ca ar fi ideea creativului, din spatele acestei campanii ?

Serban Huidu: Cred ca s-au gandit ca Iantu e un baiat tanar, cu perspective si foarte placut de fete si s-au intrebat : « cum le place Iantu pe fete ? ». Si raspunsul a fost : « Iata, le place pentru ca sunt vopsite toate cu culoare respectiva ! ». Cred ca asta a fost algoritmul de gandire.

Mihai Gainusa: Asta a fost algoritmul de gandire, dar iata ca se pot gandi si baieteii ca vor sa-i placa Iantu. Dar asta-i treaba lui, dupa aia, daca e flueierat pe strada de baieti.

IQads: Daca ati deschide o agentie de publicitate, la ce categorie de produse nu ati vrea sa faceti reclama ?

Serban Huidu: Am face la toate categoriile de produse. Este o stupizenie chestia cu « hai sa nu facem la categoria asta de produse ! » Cine e familiar cu industria publicitatii stie ca toate reclamele astea super-fancy, care castiga festivaluri de publicitate, sunt tinute in spate de « vacutele alea de muls », respectiv de detergenti. La genul asta de produse n-ai ce sa faci, trebuie sa mergi pe aceeasi reteta, pentru ca orice-ai face creativ nu e prea bine receptionat. Asa ca asta din care faci bani iti creeaza notorietate si te-ajuta sa le faci pe-astelalte, care castiga premii.

Mihai Gainusa: Eu n-as face publicitate la o singura categorie de produse : la taxe si impozite.

Serban Huidu: Mai, da' tu stii cati bani are guvernul sa bage in publicitate la « taxe si impozite » ?

Mihai Gainusa: N-as promova niciodata un nou impozit, scuza-ma. Ca poate fi asociat cu mine si n-as vrea.

Serban Huidu: Da' de ce ? Sa fie asociat cu tine !

Mihai Gainusa: Nu, merci !

IQads: Ati facut parodii dupa reclame ?

Mihai Gainusa: O-ho ! Gramezi !

Serban Huidu: Cum era aia ? « Jaf ! On-line ! Jaf ! On-line ! »

Mihai Gainusa: Cand aveam serialul cu « Familia Bandit » am facut asta cu « Jaf on line » si ne-au sunat cei de la Zapp sa ne ia la intrebari : « Abia am lansat, aveti ceva cu noi ? ». Le-am spus ca « nu, dom'le ». Ei nu-nteleg ca o parodie iti aduce chiar publicitate.

Serban Huidu: E foarte greu sa faci parodii de reclame in piata asta.

IQads: Stiu din proprie experienta ce inseamna sa scrii critica de reclama !

Serban Huidu: Piata e foarte incrancenata - agentiile de publicitate, desi fac spoturi umoristice foc, au foarte putin umor cand vine vorba despre produsele lor si e destul de complicat sa te pui rau cu agentiile de publicitate.

Mihai Gainusa: A mai fost una, aia la PITICI.

IQads: E la brand-ul « Bucegi ».

Mihai Gainusa: Da, aia cu piticii. Si la noi era cam asa : « A venit unu', un american, a oprit in fata portii si mi-a zis : poti sa-mi faci si mie 100 de pitici ?' Si i-am raspuns : Auzi, stii ce ? Trimite-o pe nevasta-ta, o dau cu var si-o fac Alba-ca-Zapada ! Si-a murit americanu' . »

IQads: Mihai, dac-ar fi sa creezi un logo.

Mihai Gainusa: Numai pe mine ma-ntreaba, vezi ?

IQads: pentru brand-ul « Huidu », care ar fi acela ?

Mihai Gainusa: Nu stiu, cred c-as compune-o ca pe o ghilotina.

Serban Huidu: Da ce, eu sunt un obiect contondent ?

Mihai Gainusa: Ceva fatal, in orice caz, o chestie din asa.

Serban Huidu: Trebuie sa fie un pic mai vesel, deci n-ai cum sa faci ghilotina.

Mihai Gainusa: Cum adica n-am cum sa fac ghilotina vesela ? Ii fac lama sub forma de zambet !

IQads: Ati angaja un copywriter sa scrie textele pentru emisiunea voastra ?

Mihai Gainusa: Daca l-as gasi.

Serban Huidu: Ce bine-ar fi ! Da' e foarte greu. Sa-ti spun o poveste: eu am inceput sa fac « Cronica » prin '97. Din '97 pana-n 2000 am scris-o eu pentru radio. Din 2000 a-nceput la televizor, si-un an de zile am scris-o eu. Mi-a fost foarte greu ca in aproape patru ani de zile sa gasesc un om compatibil. Si cand l-am gasit l-am luat - asa m-am ales cu tovarasu' Gainusa.

Mihai Gainusa: Lucram la Calinescu pe vremea aia.

Serban Huidu: Am tras foarte mult de el, dar pana la urma a venit si-am pornit-o. E foarte greu sa gasesc pe cineva pentru texte pentru ca, asa cum ti-am spus mai devreme, « Cronica Carcotasilor » reprezinta in primul rand un spirit. Mi-a fost greu sa-l gasesc, cand faceam « Cronica » la radio.

Mihai Gainusa: Ce faceai tu atunci nu se compara cu ce facem noi azi.

Serban Huidu: Da, era o chestie incipienta, dar nici ce faceai tu acum patru ani nu se compara cu ce facem acum, nu ? Era un sambure care s-a dezvoltat, nu spun ca era ditamai fructul. La radio e mult mai usor : noi doi si niste microfoane (care catodata nu se-aud !). Dar la televiziune, unde ai o echipa de douazeci si ceva de oameni, lucrurile sunt mult mai complicate. In televiziune echipele nu sunt constante, oamenii se rotesc, si pentru cei noi era greu sa inteleaga ce-i cu emisiunea asta, pana nu i-am oprit cateva emisiuni la rand sa se prinda despre ce e vorba. Pana nu am avut o echipa constanta, a fost greu.

Mihai Gainusa: E foarte greu sa-ti faci o echipa, dar si cand o gasesti, trebuie neaparat s-o tii. Asta e. Si Prima TV, spre deosebire de « Cronica Carcotasilor » n-a stiut chestia asta. Si e treaba ei, uite, noi lucram cu-aceiasi oameni de-atatia ani !

IQads: Serban, ai spus ca ai avut de-a face cu agentiile de publicitate in diverse contexte. Cum ti se pare mediul dintr-o agentie de publicitate in comparatie cu cel din radio si televiziune ?

Serban Huidu: Cred ca agentiile de creatie (ca noi despre creatie vorbim, fiindca mi-e greu sa cred ca peste cativa ani m-as apuca de Media, desi din Media se castiga multi bani) bazate pe acel friend-ship intre oamenii care au plecat dintr-o agentie mare si-au facut un boutique de creatie merg foarte bine, si sunt cazuri de agentii mai mici care castiga pitch-uri si care-s creative tocmai pentru ca liantul dintre oameni nu e numai unul material (de la patron la angajat), ci e unul de la partener la partener si de la prieten la prieten. Si-asta e foarte greu sa darami - daca-i un nucleu de cinci, sase oameni care fac lucrul asta si se-nteleg bine.

Mihai Gainusa: Dar asta-i foarte rar, sunt foarte putine agentii care fac lucrul asta.

Serban Huidu: Sunt, nu vreau sa dau exemple, dar sunt. In general, marile agentii sunt niste fabrici in care lucreaza oameni, si siritul ala din marile agentii nu pot sa spun ca ma-ncanta foarte tare. Dar asta mici, care sunt si cele mai creative, mi se par a detine viitorul pe piata - pe piata de creatie cel putin. Fiindca e greu sa compari Zenith Media cu Headvertising - ambele lucreaza in publicitate, dar au alte domenii.

IQads: Cui ii face publicitate « Cronica Carcotasilor » : profesionalismului sau ridicolului ?

Serban Huidu: Buna intrebare !

Mihai Gainusa: Ridicolului, dar cu profesionalism.

Serban Huidu: Daca imi puneai intrebarea asta inainte de alegerile locale in care a iesit primar Vanghelie, ti-as fi raspuns ca profesionalismului. In conditiile in care Vanghelie « care este » a iesit primar, poate si datorita noua, inclin sa cred ca ce a zis Misu e suta la suta adevarat.

Mihai Gainusa: Noi suntem, sau incercam sa fim profesionisti. Ca lucram cu ridicolul, asta e meseria.

Serban Huidu: Da, dar nu trebuie sa te contaminezi, asta e singura problema - ca e foarte greu sa te contaminezi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Zenith

Zenith este The ROI Agency. Printr-o combinatie unica de date, tehnologie si specialisti in domeniu, facem fata chiar si celor mai complexe provocari si contribuim activ la cresterea business-urilor clientilor... vezi detalii »

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related