Dintre cele 79 de parodii finaliste de anul asta la competitia Grand Spoof 2012 oferita de Ciuc Premium, campania cea mai spoof-uita a fost, de departe, "Salvati Rosia Montana", care a avut-o in centru pe actrita Maia Morgenstern. Pe de o parte aplaudata pentru emotiile trezite, pe de alta criticata pentru mesajul dur, reclama a fost in mod clar foarte vizibila pentru public. In prima zi de la lansare a generat 50.000 de vizualizari, iar in momentul asta are peste 500.000. Spotul a fost popular si printre participantii la Grand Spoof 2012, care ba au amendat dramatismul exagerat, ba au preluat conceptul spoturilor si l-au dus mai departe intr-un film propriu. Am vorbit cu cativa dintre autorii parodiilor facute dupa "Salvati Rosia Montana" care ne-au spus mai multe despre motivatiile lor si ideile din spatele clipurilor. Asta ca sa fiti inspirati la vot.
I-am intrebat pe participanti ce anume i-a determinat sa aleaga drept tinta spoof-ului lor campania "Salvati Rosia Montana". Catalin Bugean, autorul spoof-ului "Rosia franceza" spunea ca reclama originala a avut un mesaj prea dur: "Personal cred ca a fost putin cam mult si cam dur, dar mesajul a fost bine transmis, realizarea clipului la fel de buna, important este ca mesajul sa ajunga unde trebuie - la constientizarea romanului ca nu e nevoie sa vina altii sa ne extraga ei aurul, o putem face si noi, asta daca vrem. :)".
Pe de alta parte, Dan Radu Mihai, alaturi de Bogdan Botofei si Dorin Petre, a ales sa amendeze in spoof-ul "auRO" faptul ca a apelat la emotii intr-un moment in care ar fi fost de asteptat argumente rationale: "Principalul motiv pentru care cred ca merita spoof-uite tine de abordarea (fals) emotionala a executiilor. Cred ca aceasta problema a trecut de momentul in care trebuie dezbatuta prin mesaje cu puternic impact emotional, fiind, mai degraba, intr-un moment al argumentelor rationale si al deciziilor. Spoturile originale nu fac decat sa arunce gaz peste focul unei dezbateri care ar trebui sa se poarte la rece".
Tinta spoof-ului "Salvati Satra Montana", creat de Dragos Mihaila, a fost tot campania pentru Rosia Montana. Participantul isi motiveaza alegerea spunand ca publicul sustine o cauza fara sa stie exact ce reprezinta, ca reclama a fost una "ieftina, cu un setup simplu", iar protagonistii spoturilor nu au fost nici ei credibili: "Reclama merita parodiata deoarece nu-i cred nici pe Dragos Bucur si nici pe Maia Morgenstein. Americanii au o vorba: 'I don't buy this bullshit'. A! Si nu-i cred nici pe cetatenii din Rosia Montana care vor 'decat' sa munceasca. Sigur, instrainarea glodului autohton (bogat totusi in aur) in care ne scaldam ramane o problema sensibila. Personal, nu cred ca s-a terminat. Va mai curge multa apa pe Bistrita pana la o concluzie finala. De aici si pana la Salvati Satra Montana a fost doar un pas".
Vali Musoiu si Madalina Butnariu au creat spoof-ul "Manelista lui Schindler" pornind de la spotul "Salvati Rosia Montana" cu Maia Morgenstern. Vali Musoiu spunea ca reclama li s-a parut ofertanta datorita subiectului, dar si pentru ca spoturile aveau elemente nerealiste: "Mai mult, au si ceva nenatural, neverosimil in ele, lucru care poate fi usor exploatat. Provoaca reactii. Si subiectul (pe marginea caruia oricine are o parere), si clipurile (pe care multi le iubesc, multi le considera exagerate) si, prin extensie, si spoof-urile. Si... ce-ti poti dori mai mult decat ca spooful tau sa provoace cat mai multe reactii?".
Intrebat ce mesaj si-a propus sa transmita prin spoof-ul lui, Dan Radu Mihai a spus ca a vrut sa mute accentul de pe aurul de la Rosia Montana la aurul romanesc vazut din mai multe perspective. "Cele trei personaje: tiganul aurar (primul miner de aur din romania), ofiterul rus (posesor inca al unei bune parti a tezaurlui romanesc) si tanara pitipoanca (in rol de destinatara a 'cadourilor' pe care le fac imbogatitii acestor timpuri) surprind modul in care romanii stiu sa isi pretuiasca valorile (indiferent de natura acestora)".
Dragos Mihaila si-a propus sa transmita un mesaj impotriva discriminarii rromilor: "Avem o 'problema' mult mai mare decat Rosia Montana. Etnia rroma. La spooful 'Salvati Satra Montana' razi, dar nu e rasul tau. Zilnic trecem pe langa ei, ii judecam, le punem etichete (de multe ori se si potrivesc, dar asta nu este o regula) insa nu facem nimic pentru a-i integra in societate asa cum se cuvine. Sa donezi 2 euro prin sms e ca si cum ai incuraja, din nou, cersetoria. Deci, nu. In schimb, poti dona o vorba buna, un sfat, un gand. Poti privi dincolo de om. Desi au tot aurul din lume, rromii sunt primii oameni care trebuie 'salvati' de la etichetare. Poate, daca ii salvam ne vor salva si ei de la imaginea pe care europenii si-au creat-o despre noi".
Iar Vali Musoiu, care a vorbit si in numele The Wannabes, a spus ca spoof-ul creat de echipa lor nu a fost unul depreciativ la adresa Maiei Morgenstern, dar au tinut sa evidentieze si ei excesul de dramatism. "Fireste, tragismul a fost primul lucru pe care l-am amendat. Noi, ca si ceilalti. Apoi alegerea stilistica pentru cadrul final (alb-negru cu exceptia galbenului aurului) cunoscut deja ca efectul rochitei rosii din Lista lui Schindler. Apoi muzica. Si apoi toate aspectele care s-au potrivit cu mesajul nostru (dedicatia, prezentarea, numarul mare de bijuterii, Itzak Perlman la acordeon, sangerarea nazala etc). Si am mai presarat si inside joke-uri, doar pentru membrii The Wannabes. Imi place sa fac asta, desi nu pot explica de ce :D".
Dramatismul debordant al spoturilor si duritatea mesajelor nu le-au picat prea bine participantilor la Grand Spoof. Chiar si aceia dintre participanti care aderau la cauza Rosia Montana au hotarat sa exploateze din plin exagerarile protagonistilor campaniei. O parte au ales sa transmita ca tragismul dus la extrem al unei reclame poate fi ridicol, in timp ce altii au folosit spoturile pentru a face spoof-uri care promoveaza alte cauze mai importante pentru ei precum discriminarea rromilor sau risipirea tezauruli romanesc.