Pentru ca o parte importanta din comunicarea online a unui brand o reprezinta aplicatiile de Facebook, l-am intrebat pe Ionut Ciobanu (General Manager, 50s) despre aplicatiile dezvoltate de 50s in ultimul an, cum sunt receptate de client si de utilizatori si activitatile de pe Facebook care au cea mai buna performanta.
Frecventa dezvoltarii de aplicatii de Facebook
In general facem cel putin o aplicatie pe luna. Dintre brandurile cu care lucram, cele care investesc mai mult in social media doresc sa includem in strategia pe care o stabilim la inceputul anului aproximativ 4 mari activari de acest gen.
Aplicatii dezvoltate in ultimul an, obiectivele si rezultatele lor
Caminul Air Wick, Gradina Air Wick, Albumul Air Wick, Durex - Your dating coach sunt cateva dintre ele. Obiectivele difera in functie de brand si de strategia de comunicare in social media. Pentru unele pagini construim aplicatii ca si reward pentru fanii actuali, deci urmarim engagement; pentru altele, aplicatiile au scop de atragere de fani noi. Awareness este un obiectiv mult prea general...insa evident, cu fiecare activare incercam sa ocupam un loc in mintea utilizatorului.
Activitatile de pe Facebook care au avut cea mai buna performanta
Daca definim performanta prin numarul de utilizatori implicati intr-o perioada mai scurta de timp, atunci in mod cert aplicatiile. Pe de alta parte, la pagina Activia de exemplu, prin faptul ca le raspundem zilnic la mesaje si incercam sa legam conversatii cat mai coerente cu ei, continutul zilnic joaca rolul cel mai important. Din punctul meu de vedere aplicatiile vin si trec, nu pot constitui o referinta constanta pentru utilizator, in schimb pe pagina poate reveni zilnic sa vada ce s-a mai scris, ce mai comenteaza lumea, daca i s-a raspuns la mesaje, etc. Pe termen lung, cei mai valorosi fani (aceia care vorbesc despre noi si in afara paginii de brand) nu vin neaparat din aplicatii, ci din interactiunea directa (mesaje catre pagina, comentarii).
Continut original vs. continut preluat din alte medii
Incercam sa pastram un echilibru intre tipurile de continut. De obicei, cel creat special pentru pagina are rolul de a "lega" celelalte activari (digitale sau offline) cu fanii din paginile de Facebook. Preluam insa si continut din alte medii, dar nu il folosim "de umplutura", ci cu un scop precis: daca vrem sa aflam raspunsuri la intrebari sau sa ii activam mai mult decat de obicei apelam la referinte care nu tin neaparat de brandul nostru si pe care le preluam din alte medii.
Adaptarea aplicatiilor de Facebook la Timeline
Pentru noi, Timeline-ul nu a schimbat in esenta mare lucru. Comunicarea e tot comunicare, indiferent de suportul pe care sta. Timeline a evidentiat importanta comunicarii reale cu brandul, asa ca incercam sa continuam ideea aplicatiei dincolo de acel ultim "Post on your wall", sa ii facem sa vorbeasca despre ea. Pentru Timeline am adaptat doar rezolutii, nu si gandul din spatele unei activari.
Evolutia atitudinii clientilor fata de aplicatiile de Facebook in ultimul an
Pana acum intrau la categoria "proactiv", iar acum sunt un "must have". S-au inmultit si clientii care si le doresc, a crescut si numarul de aplicatii per brand si au crescut si bugetele, ceea ce nu poate decat sa ne bucure. Daca pana acum se simtea competitivitatea intre branduri la nivel de pagina de Facebook si numar de fani, acum incepem sa vedem si competitivitatea in ceea ce priveste complexitatea aplicatiilor si succesul lor.
3 recomandari pentru administrarea eficienta a aplicatiilor de Facebook
Faceti o strategie pe termen lung si revizuiti-o o data la trei luni.
Construiti un calendar de activitati (indiferent daca il puteti respecta 100% sau nu). Asta va ajuta sa fiti constanti si organizati. Uitati-va in insights permanent, nu doar o data pe luna.
Luati tot continutul valoros de la fani si transformati-l in mesaje ale brandului. Pe Facebook, nimic nu e mai flatant pentru un utilizator decat un brand care vorbeste pentru el si despre el.
3 greseli facute de branduri in Romania in social media
Nu isi revizuiesc obiectivele odata cu evolutia paginilor.
Nu exploateaza indeajuns de mult feedbackul pozitiv de la fani.
Au dificultati in a comunica mesajele comerciale intr-o forma prietenoasa, utila.