Suntem "de-ai casei" sau preferam sa ne petrecem timpul liber pe-afara?

Suntem "de-ai casei" sau preferam sa ne petrecem timpul liber pe-afara?

Suntem sau nu suntem sedentari? Studiul "Timpul liber la romani. Preferinte, asteptari, consum" spune ca in timpul saptamanii nu ne aventuram mai departe de ecranele televizoarelor noastre. Ceea ce nu e prea mult, chiar daca diagonalele televizioarelor sunt extraordinare. Pe de alta parte, in weekend ne revine pofta de plimbare si, in proportie de 78%, preferam activitatile din afara casei. Personajele din reclamele publicitatii romanesti adera si ele la dualitatea asta. Fie sunt iubitoare de gratare, fug la munte sau la mare sau fac sport, fie prefera sa urmareasca meciuri de fotbal, sa aiba grija de casa sau copii sau pur si simplu sa stea impreuna. Ramane de vazut cat la suta din personajele astea se regasesc in voi.

Activii 

1. Arta de a fi grataragiu
Aparent treaba asta cu facutul gratarului e o chestie foarte importanta pentru unii. Totusi, lipsa cromozomului Y ma impiedica sa inteleg exact de ce. Baietii din reclama asta o iau atat de in serios incat o iesire relaxanta se transforma intr-un battle intre doua tipologii de grataragii: prototipul jucatorului de table, mancator de carnuri si bautor de Bergenbier nefiltrat versus prototipul iubitorului de mamasite, mancator de creveti si bautor de Bergenbier Fresh. Pe un alt platou, alt scenariu: se inchina Oda Grataragiului in cinstea barbatului care indura ploaia si vantul pentru ca pune gratarului mai presus de sine, de dragul familiei infometate. De la mici si mustar sarim la piept de curcan si carnaciori light marca Penes, care sfaraie pe gratar pe ritmuri bollywoodiene. E cea mai moderna forma de gratar, cu vin scump, rodii si mese de sticla. Poate mai pretios decat reclama precedenta e ad-ul pentru Neumarkt in care personajele savureaza cu aer nobiliar berea parafiltrata. Naaaaaah!

2. Zorii zilei ma prind/ Cand pe plaja ma plimb
Da, e Connect-R si nu, nu sunt fan. Dar are omul dreptate: vara tot poporul e la mare si am si reclamele cu care pot sa demonstrez asta. Asta e veche din '93, pe vremea cand Rio aparea in mod misterios pe fundul apei, printre scoici, si cand marea parea mai putin verde. Iar asta e mai recenta si are povestea clasica: gasca de baieti, unita in spiritul berii Bergenbier, merge la mare pentru ceva distractie autentic masculina si trece printr-o patanie buna de povestit si la urmatoarea bauta. Iar reclama pentru Nutline arata planul de vacanta tipic romaneasca: Marea Neagra, seminte, opririle obligatorii la rude si rubedenii si gandurile nesincronizate ale cuplului care, chipurile, ar trebui sa fie gata de plecare. Mai sunt si alte genuri de iesiri, recent devenite la moda in industria publicitatii romanesti: gasca de prieteni care nu se distreaza in sensul traditional si care parca aduce cu generatia de tineri americani. De exemplu in reclama Jacobs Ice Coffee personajele incearca sa se racoreasca langa apa jucandu-si sotii unul celuilalt sau facand poze. Acelasi lucru se intampla si in spotul pentru Pepsi, numai ca aici diferenta dintre generatii e mai clara pentru ca cele doua sunt prezentate in paralel.

3. Aerul tare de munte

Deci romanul e amator de briza marii, plaja si soare. In acelasi timp, romanul mai iubeste si linistea muntelui, plaiurile verzi si raurile unde poate sa-si aduca gasca de prieteni si sa pescuiasca in liniste. Asta daca nu-l apuca pe cerbul Cornel pofta de conversatie, ca-n spotul asta pentru Ciucas. Apoi romanul mai pleaca in munti si ca sa decopere maretia naturii, sa simta aerul tare, sa guste apa proaspata si rece care odata ajunsa la campie se amesteca cu hamei si orz si se transforma in berea Bucegi. Am bifat asadar ipostaza romanului in cautarea relaxarii alaturi de prieteni si a romanului contemplator, e timpul sa ma orientez catre romanul familist. Sa facem doi pasi in spate si sa privim scena induiosatoare din spotul Raraul, in cadrul caruia o fetita cu cei mai albastri ochi din cati am vazut impreuna cu parintii ei se bucura de linistea unui picnic la poalele muntelui.

4. Hai fetelor, ca fluturasii
E drept ca mai sunt si reclame in care vedem romani care in timpul liber fac sport. Dar nu m-as grabi sa spun ca e o activitate pe care o vedem frecvent. In spotul pentru Vitamax protagonista pare sa faca sport pentru ca are ataaaat de multa energie (cat sa tina pasul cu un strut). Apoi mai sunt si femeile din reclame care fac sport ca sa fie frumoase pentru jumatatile lor, in frunte cu Magda Catone, in spotul pentru Bonux Natura. In ultima vreme parca mai vedem si personaje facand sport de dragul sanatatii cum e barbatul din spotul "Ursul" pentru Prigat. Dar de multe alte ori se mentioneaza doar ideea de sport sau foste stele ale sportului amintesc, prin prezenta lor, de importanta pe care o are activitatea fizica. De exemplu, in reclama pentru Actimel Leonard Doroftei apare ca simbol al unui stil de viata sanatos datorita performantelor lui sportive din trecut. Totusi in spot nimeni nu face sport, chiar daca privitorul este incurajat indirect sa se gandeasca la asta. Mai sunt si persoane care sunt inca active in lumea sportului, precum David Neacsu, dar care nu arata in cadrul sportului cum urca pe varful Himalaya, dar sugereaza prin prezenta lui ideea de sanatate prin miscare.

Sedentarii

1. Pariuri, berica, seminte
Nu mi-e complet necunoscuta lumea asta a fotbalului si parca m-a luat si pe mine valul la cate-o faza in legatura cu care fanul infocat ar avea suficiente cunostinte cat s-o plaseze la categoria "intra in istorie", "epica", "merge" sau "slabuta". Dar n-am ce-mi trebuie ca sa inteleg ritualul, transa sau certatul cu televizorul. De exemplu, tipul din reclama pentru Romtelecom Dolce aparent stie el mai bine ca arbitrul si-i explica ce si cum din fata televizorului, un obicei destul de frecvent la barbatii romani. Cei doi din spotul pentru Nutline au pregatit ritualul de care va spuneam mai sus, cu pariuri, berica si seminte. Iar reclama care, dupa mine, reflecta cel mai bine realitatea partidei de fotbal urmarite in timpul liber este "Atentie la meci" pentru Chio Chips. Pe scurt, poa’ sa ninga, poa’ sa ploua, poa’ sa se dezlantuiasca armata de bormasinisti veniti din Iad, barbatii din spot sunt in transa, lipiti de ecran cu SuperGlue, Ceresit si Duraziv, toate la un loc.

2. Sunt mama si asta-mi ocupa tot timpul!
E un cliseu care explica foarte bine ce fac majoritatea femeilor din reclame in timpul liber. De exemplu, in spotul pentru Transavia femeia are grija de copil si face cumparaturile. Acelasi lucru se intampla si in spotul "Floarea" de la Poiana, diferenta fiind ca acum se ocupa de treburile casnice si doi copii. Un nou scenariu, de data asta pentru Danone Nutriday. Personajul feminin e acum in parc, insotit de o prietena, e soare, e relaxare, putem sa trecem asta la categoria activitate de relaxare in timpul liber. Gresit. De fapt, protagonista isi supravegheaza copilul in parc in timp ce dezbate cu prietena ceea ce pare a fi singurul subiect de discutie al femeilor din reclame – alimentatia odorului. Ma rog, asta cand nu vorbesc despre produse de curatenie, nu se ingrijoreaza in legatura cu depunerile de piatra de pe marginea cazii, nu se intreaba cum sa spele de trei ori mai multe farfurii folosind acelasi detergent si nu se straduiesc sa gaseasca modalitatea de a face podeaua mai lucioasa. Ca in reclama asta pentru Mr Proper.

3.Ca baietii/ca fetele
Ar mai fi o activitate cu care protagonistii reclamelor romanesti se indeletnicesc, dar despre care n-as putea sa spun foarte clar ce e. E usor de asociat cu americanul "hanging out" si tradus, nitel stangace, in romanescul "ieseala". Femeile o fac pe divele newyorkeze si-si admira reciproc rochiile prin mall-uri cum se intampla in spotul meu preferat "Sex and the City" pentru Perwoll Color Magic (dar, atentie, nici aici nu scapam de produsele de curatenie care apar din geanta ca teleportate printr-o gaura neagra). Sau o fac pe divele in alte medii, barfind, razand fara vreun motiv anume, zambind misterios dupa ce au dat gata cate o cana de cafea, exact ca-n spotul pentru Nescafe – "Gossip". Iar barbatii fac si ei ceva greu de explicat, dar care implica de cele mai multe ori bere, cu sau fara alcool. De exemplu in spotul pentru Ursus au o tentativa de a juca fotbal. Iar in reclama pentru Tuborg – "Legile" vorbeasc, beau, danseaza sau infrunta ploaia impreuna. Dupa cum spuneam: hanging out.

Romanii par sa prefere mai degraba activitatile in casa, daca ne uitam la lungul sir de reclame prezentate mai sus. Si-aici poate sa va lamureasca mai bine studiul SMARK Research. Ce e interesant e ca brandurile care reprezinta produsele de curatenie care au reclame cu activitati in timpul liber le au drept protagoniste in majoritate pe femei, in timp ce branduri de seminte, bere sau chips-uri folosesc barbatii drept reprezentatii lor pentru activitatile din timpul liber.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded


Related