Maria Stroe (Fourhooks) despre aplicatiile de Facebook

Pentru ca o parte importanta din comunicarea online a unui brand o reprezinta aplicatiile de Facebook, am intrebat-o pe Maria Stroe (Communication Director, FourHooks) despre aplicatiile dezvoltate de Fourhooks in ultimul an, cum sunt receptate de client si de utilizatori si activitatile de pe Facebook care au cea mai buna performanta.

Frecventa dezvoltarii de aplicatii de Facebook
Prea mare uneori :). In 2011 am realizat 4 aplicatii, insa in 2012 avem deja 2 lansate, inca 3 in dezvoltare, si una refuzata din motive de deadline prea strans.

Aplicatii dezvoltate in ultimul an, obiectivele si rezultatele lor
Am lansat aplicatii pentru clienti din IT hardware, telecom sau entertainment, insa in multe din cazuri sub clauza de NDA sau din calitate de 3rd party pentru agentiile ATL ale respectivilor clienti - ceea ce inseamna ca nu le putem enumera public.

In general au fost aplicatii pentru concursuri, avand drept scop awareness pentru evenimente (concerte) sau lansari de produs. Rezultatele, ca in cazul oricaror concursuri, au fost pe masura premiilor oferite :); fiind premii consistente, am avut un grad de participare foarte bun.

Am mai dezvoltat aplicatia "Gasca B'ESTFEST", menita a sprijini initiativa organizatorilor B'ESTFEST Summer Camp 2012 de a acorda reduceri de 50% la bilete grupurilor de 5 elevi sau studenti. Aplicatia permitea celor ce voiau sa beneficieze de reducere, dar nu aveau inca 4 prieteni cu care sa se asocieze, sa-si gaseasca un grup pe Facebook, in judetul din care provin.

Activitatile de pe Facebook care au cea mai buna performanta
Bineinteles, concursurile. Pe locul doi vin aplicatiile cu rol de entertainment - care genereaza un status sau o fotografie hazlie, personalizata sau care-l ajuta pe utilizator sa exprime ceva despre el insusi (real sau nu).

Adaptarea aplicatiilor de Facebook la Timeline
Timeline-ul nu presupune modificari in dezvoltarea tehnica propriu-zisa, ci sunt mai degraba ajustari de forma in aplicatii - dimensiunile ecranului vizibil, dimensiunile thumb-urilor de preview. Singurul inconvenient este imposibilitatea setarii aplicatiei ca landing-tab in pagina pentru non-fani, dar acesta se poate compensa prin eforturile de comunicare.

Evolutia atitudinii clientilor fata de aplicatiile de Facebook in ultimul an
Nu e o atitudine comuna tuturor - unii au devenit foarte entuziasmati si tind sa abuzeze de aceste instrumente, altii raman reticenti, fie din lipsa de resurse, fie din neincredere in acest mediu. In primul rand conteaza segmentul de public al brandului respectiv - nu toate companiile/produsele se adreseaza publicului tanar si activ, care e curios si incearca orice e nou pe Facebook, iar aplicatiile cu rol utilitar sau informativ, in lipsa unui castig material, nu au "priza" la un public matur numeros.

3 recomandari pentru administrarea eficienta a aplicatiilor de Facebook
-
Ca si in cazul paginilor - determinarea clara a echipei care lucreaza pe proiect, atat in faza de dezvoltare cat si in cea de implementare si mentenanta. Calitatea dezvoltarii tehnice este foarte importanta, de aceea programatorul, ca in cazul oricarui alt proiect de digital, e indicat sa fie acelasi in ambele etape si sa fie resursa interna - adica mereu accesibila pentru nevoile proiectului. Existenta unui project manager cred ca nu mai e nevoie sa fie mentionata.
-
Stabilirea si aprobarea unor specificatii tehnice clare, de la bun inceput, si a unui deadline permisiv de dezvoltare impreuna cu clientul. Este foarte important ca ambele parti, agentie si client, sa stie ce face aplicatia, dar si cum face, astfel incat dezvoltarea sa se faca intr-un mod eficient si sa nu existe schimbari majore determinate de "revelatii" ulterioare. Iar deadline-ul permisiv se refera la alocarea de timp necesar testarii si eventualelor ajustari - nu o data ni s-a intamplat ca aplicatia sa fie lansata si clientul sa realizeze dupa ca mai vrea cateva modificari.

- Urmarirea constanta a gradului si pattern-urilor de utilizare - din fiecare aplicatie lansata incercam sa invatam modalitati de eficientizare a dezvoltarii si implementarii aplicatiilor urmatoare.

3 greseli facute de branduri in Romania in social media
- Mania aplicatiilor - exista branduri care solicita (sau agentii care propun) aplicatii pentru orice. Intr-adevar, o aplicatie e o buna modalitate de a strange o baza de date, dar acest scop nu trebuie sa devina mai important decat relevanta pentru utilizator. In plus, viata unei aplicatii este foarte scurta, asa ca trebuie pusa mereu intrebarea - merita efortul de dezvoltare? E cu adevarat utila/interesanta pentru utilizatori, astfel incat sa aduca un return pozitiv (si valoros) brandului?

- Mania Facebook - exista branduri care au pagini de Facebook, dar nu au un site propriu. Sunt de acord cu importanta Facebook (si a social media in general) in vietile noastre, dar de aici pana la a incredinta intreaga ta prezenta online, ca brand, unui mediu pe care nu-l detii, e cale lunga si gresita. Ce faci daca maine Facebook pica?

- Mania cantitatii - multi fani nu inseamna multi potentiali clienti / brand ambassadors. Depinde cum a fost alcatuita acea comunitate - sau daca ea este, intr-adevar, o comunitate, adica urmareste brandul in virtutea unei coincidente de valori. Un concurs cu premii in iPhones si iPads poate strange zeci de mii de fani, dar care e relevanta acestor fani in realitate?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related