Ciprian Banica (Group Creative Director, Mercury360) este un fenomen. Reuseste sa se tina departe de seriale, chiar si cele care merita, ca sa nu rateze nici un episod din serialul vietii lui, are o relatie nabadaioasa cu publicitate (iubire, pasiune si gelozie) dar spune ca s-ar desparti de ea daca nu ar fi asa. Vine pregatit cu melodii de pus pe repeat si link-uri pentru novicii intr-ale agatatului. Dar cred cu tarie ca lucrul care o sa va convinga sa scrollati este poza in trening din copilarie. E priceless, iar pentru toate celelalte lucruri exista MasterCard.
Am implinit 31 de primaveri creative. Am copilarit pe strazile din Bucuresti, care mi se parea cel mai frumos oras din lume (inca mai traiesc sentimentul asta din cand in cand).
N-aveam un plan foarte clar despre ce voiam sa devin. Cand eram foarte mic ma fascinau gunoierii si medicii. In clasa a IV-a m-am decis sa fiu informatician, drept pentru care au urmat vreo 14 ani de pregatire intensa pentru asta, urmati de un scurt inceput de cariera in domeniu. Dar a aparut advertisingul si m-am indragostit pe loc.
Aici e o poza de pe vremea cand umblam doar in trening, ma antrenam intens.
Am chiulit de la franceza si de la chimie. Imi pare rau ca sunt bata la franceza, dar in ceea ce priveste chimia nu regret nimic.
Primii bani pentru munca cinstita i-am primit prin clasa a VIII-a, meditam niste pusti la matematica. Nu mai stiu ce am facut cu banii. Din copywriting, am luat primul salariu scriind scrisori de vanzari pentru "Afaceri la Cheie - Cultivarea ciupercilor" si alte carti de genul asta. Mi-am luat un hanorac din IDM, niste eugenii si am tras la xerox vreo 3 carti de copywriting.
Primul job in publicitate a fost de copywriter de direct mail la Rentrop&Straton. Nu e o agentie, dar am invatat multe de acolo.
Primul brief la care am creat ceva de care am fost multumit, a fost chiar primul meu brief. Era o tema de la Scala. Pe vremea aia am fost multumit si de idee si de executie. Imi place in continuare ideea.
Relatia mea de acum cu publicitatea e fix ca-n prima zi. Fluturi in stomac la fiecare brief, nopti nedormite gandindu-ma la ea, gelozie maxima la fiecare campanie buna facuta de altii. Cand n-o sa mai fie asa probabil ca o sa-i dau papucii.
In paralel, mai lucrez. Ca orice copywriter care se respecta, scriu si un film. Si niste nuvele, obligatoriu. In timp ce incerc sa fiu un tata perfect si un sot minunat. Evident, n-au cum sa-mi iasa bine chiar toate.
Cele mai tari campanii internationale sunt cele de la Nike, facute de Wieden+Kennedy. Pentru ca ma motiveaza, chiar daca consider ca sunt imun la advertising. Ultima este #makeitcount
Nike – Make it count (Casey Neistat)
Cea mai tare campanie din Romania e cea de la Catavencu cu balansoarul, "Cititorii nostri sunt mai inteligenti decat ai lor". Sunt si altele foarte bune, destul de multe, dar imi place asta in mod special pentru ca la vremea respectiva a ridicat niste standarde. Cel putin mie.
Un trofeu la D&AD ar straluci ceva mai tare pe raft.
Cea mai buna comunicare de brand o are Apple. Pentru ca traieste in orice produs al marcii. Nici nu mai are sens sa o explici intr-o campanie. Intri intr-un Apple Store sau deschizi un Macbook si intelegi tot.
Astea sunt ad-urile mele favorite:
TV:
Honda – "Impossible dream"
Nike – "Write the future"
Old Spice – "The man your man could smell like"
Online:
Old Spice - Re: Everyone
Philips – "Carousel"
Print:
Samsonite – "Heaven and hell"
Oishi Black Tea – "Boss"
Surfrider Foundation – "Whale"
Altele:
Bing - "Decode Jay-Z"
Nobilin – "Target heavy food"
Cartea de care spun ca e preferata mea este "Hey, Whipple, Squeeze This". Cartea care este de fapt preferata mea este o colectie de nuvele de Borges.
La mine in history-ul de la browser apar cel mai des Google, Welcome to optimism si Copyranter.
Dau mai tare cand aud melodiile care-mi plac, lista e foarte lunga… Azi am dat-o mai tare pe asta.
As vedea de 10 ori filmul "2001" a lui Kubrik, dar cu ceva pauze intre.
Incerc sa nu ratez niciun episod din filmul vietii mele. Nu ma uit la televizor si incerc sa tin serialele cat mai departe de mine, chiar daca unele ar merita efortul.
Cand nu lucrez, imi place sa ma joc cu copiii sau sa citesc. Asta cand nu calatoresc...
Acum, ca vine vara, poate ma gasesti la jogging in parc, la IOR. Dar daca vrei sa mergi la sigur, cauta-ma in agentie.
Ma straduiesc sa nu colectionez nimic.
Cheltuiesc prea mult pe jucarii si carti. Si in ultima vreme pe folii protectoare pentru iPhone.
Habar n-am care este poza de pe Facebook care a primit cele mai multe Like-uri, dar daca vrei sa o cauti, poti sa te uiti singur. La fel si statusul.
O replica buna de agatat? Luati de aici.
As fi vrut sa mi se fi spus mai devreme ca timpul trece foarte repede, mai ales atunci cand faci ce iti place.
Cand o sa am multi bani si nu o sa mai fiu nevoit sa muncesc, o sa muncesc doar cand vreau eu si de unde vreau eu. Dar de muncit muncesti toata viata la ceva, intr-un fel sau altul. Cateodata e asa de placut ca nu-ti dai seama.