Radu Muntean: "Vreau ca subiectele care sunt personale pentru mine sa devina personale si pentru spectator"

Radu Muntean: "Vreau ca subiectele care sunt personale pentru mine sa devina personale si pentru spectator"

Radu Muntean. La "jobul de zi" e regizor de spoturi publicitare si i-au trecut sute de reclame prin mana. Face mai ales proiecte cu personaje si poveste, nu cu elicoptere si explozii. Totusi adevarata pasiune a lui Radu Muntean ramane regia de filme si pana acum a facut vreo zece. Si scurtmetraje si lungmetraje. Cand se dedica unui proiect, nimic nu mai exista pentru el in jur. Am fost la interviu sa fur cate putin din sursele lui de inspiratie si sa le aduc inapoi in industrie.

IQads: Urmeaza sa lansezi un nou lungmetraj. Cand incepe lucrul la noul proiect?
Radu Muntean: Probabil o sa-l filmez in 2013. Procesul de pregatire si finantare a unui lungmetraj e complex. E foarte anevoios si din pacate depinde de multi factori si mai ales de concursul Centrului National al Cinematografiei, care nu se stie cand va fi, daca va fi anul acesta.

IQads: Care e ritmul de lucru pentru tine?
Radu Muntean: De lucrat, lucrez incontinuu, dar filme de lungmetraj n-am mai facut de vreo doi ani. Probabil vor trece alti trei pana urmatorul va iesi pe piata. E mai complicat, iti spun, ne costa destul de multi bani si iti trebuie o schema de finantare. Pe langa banii pe care ii iei de la Centrul National al Cinematografiei, trebuie sa mai faci rost de inca jumatate pe care fie trebuie sa te duci sa ii gasesti pe afara, sa gasesti un coproducator, fie aici pe la agentiile de publicitate. Deci mai dureaza un pic, da.

IQads: Deci finantatorii ar fi agentiile de publicitate…
Radu Muntean: Pana acum asa a fost, cel putin la ultimele trei filme pe care le-am facut. Numai ca banii vin destul de greu la producatori. Nu e o afacere pentru nimeni sa faci cinema in Romania, da' asta ne place sa facem si o sa facem.

IQads: Citisem ca, pana la urma, asta ar fi pasiunea ta adevarata, desi am vazut ca ai regizat multe spoturi publicitare.
Radu Muntean: In mod normal, treaba mea de baza e asta, sa regizez filme. Si asta imi place sa fac si asta as face daca s-ar putea tot timpul, numai ca nu pot sa-mi permit. E un lux sa faci film in Romania.

IQads: Cum e industria de film in Romania?
Radu Muntean: In Europa, in general, nu numai in Romania, filmul nu e un business, de cele mai multe ori e subventionat de stat sau de diferite fonduri regionale. Practic nu exista producatori ca in America, care sa scoata bani din buzunar ca sa finanteze un film, pentru ca filmul, in mare parte din Europa cel putin, nu este o industrie si nu isi scoate banii inapoi. E o investitie in cultura nationala a tarii respective si atat. Nu e o chestie atat de trista, asta e situatia.

IQads: Ce sanse de evolutie vezi pentru industria filmului din Romania?
Radu Muntean: Cred ca asa va ramane mult timp de aici inainte, atata timp cat nici un film romanesc de pana acum nu si-a scos bani din incasari, n-a reusit sa faca profit din incasari, si nici nu vad vreo sansa sa se intample asta in urmatorii ani, lucrurile vor ramane in stadiul asta. Macar sa existe bani la buget ca sa se poata c-finanta filmele astea. Dar, ma rog, aia e o discutie lunga. (…) Functioneaza anevoios, dar deocamdata functioneaza.

IQads: De unde te inspiri ca sa regizezi scurmetrajele sau lungmetrajele de care vorbeai mai devreme?
Radu Muntean: Nu despre asta e vorba. E vorba de ce anume ma preocupa pe mine, despre asta incerc sa vorbesc, in speranta ca nu sunt chiar unic si ca o parte, macar o parte, din spectatori se vor regasi in filmele mele. Au aceleasi preocupari, aceleasi probleme ca mine, sau ar putea sa ii intereseze o anumita zona de care sunt eu preocupat, chiar daca n-au crezut pana acum ca o sa ii intereseze.

IQads: Deci asta iti propui, ca publicul sa se identifice cu tine prin filmele pe care le regizezi?
Radu Muntean: Vreau ca pe spectatori sa ii intereseze intr-un fel sau altul ce ma intereseaza si pe mine, ca subiectele care sunt personale pentru mine sa devina intr-un fel personale si pentru ei.

IQads: Banuesc ca e un intreg proces pana ajungi sa gasesti exact ce i-ar placea publicului sa vada.
Radu Muntean: Nu pot sa judec lucrurile asa, eu nu pot sa ma raportez la public, eu pot doar sa ma raportez la mine in speranta ca, repet, nu sunt unic, mai sunt si altii care au sensibilitatea mea, imi seamana ca experienta de viata, si asa mai departe. Cand fac un film nu ma gandesc "oare asta o sa placa publicului, sau n-o sa placa?".

IQads: Care e procesul de gandire atunci?
Radu Muntean: Raportez la mine, eu fac filmele pe care mi-ar placea sa le vad din postura de spectator.

IQads: Thrillerele nu sunt genul de filme pe care l-ai face tu?
Radu Muntean: Eu fac filme, cum se spune, "de autor", desi nu-mi place sa etichetez filmele si sa le bag in sertarase. Scopul primordial nu este cel financiar. Sunt oameni care functioneaza intr-o industrie cinematografica exact in felul in care functioneaza marile corporatii. 'Ca sa castig bani trebuie sa fac asta sau astalalta, sau sa aplic reteta asta, sau sa inventez o reteta noua. Pentru ca stiu cui ma adresez, se fac studii de piata, targetul e asta, oamenii vor sa vada sex, sange, mister si dezorientare si noi le livram diferite pachete care sa contina lucruri, mixul de lucruri care credem noi ca ar prinde la spectator'. Eu nu functionez asa si nici n-o sa functionez asa vreodata, eu fac comert doar cand fac publicitate, acolo sunt angajat, imi fac meseria, primesc bani pentru asta si asa mai departe.

IQads: Ai vreun ritual inainte de a incepe efectiv sa filmezi?
Radu Muntean: Nu e nici un ritual. Ma gandesc la ce mi-ar placea sa filmez, lucrul asta dureaza destul de mult, dupa care ma gandesc cum as putea sa fac asta ca sa ajunga in forma in care imi doresc eu sa livrez subiectul.

IQads: Povesteste-mi o amintire faina de pe platourile de filmare
Radu Muntean: Lucrul e foarte intens pe platou, nu e asa cum pare de la distanta. Cand vezi 'making of' toata lumea se distreaza, se stramba, sunt glume … nu e chiar asa, cel putin pentru mine si pentru cei implicati la modul serios in proiect e o munca destul de intensa.

IQads: Care e filmul in care te-ai implicat cel mai mult?
Radu Muntean: In toate ma implic. Cand am inceput sa ma pregatesc pentru filmare nu mai exista altceva, n-ai cum sa faci altfel, dupa parerea mea, daca iti iei in serios meseria, pentru ca tot ce au pregatit oamenii aia din echipa, tot ce ai scris tu impreuna cu oamenii cu care ai scris, totul se aduna acolo, in momentele alea de la filmare. Daca nu te concentrezi 100%, daca nu esti cu gandul numai acolo, e foarte greu de crezut ca poti sa realizezi ceva si poti sa faci ceva. Deci nu exista vreun film in care sa ma fi implicat mai putin decat in altul. In momentul in care am inceput filmul trebuie sa nu mai am nici un dubiu ca e ceea ce imi doresc sa filmez si trebuie sa fiu acolo cu mintea. Ajung acasa complet deconectat de tot ce tine de casa sau de restul lumii care ma inconjoara.

IQads: Regizatul filmelor versus regizatul spoturilor publicitare. Cat e de diferita experienta?
Radu Muntean: In publicitate, cum iti spuneam, incerc sa-mi fac meseria. Primesc un scenariu, nu-l scriu eu, scenariul e al agentiei de publicitate. Daca ajung la concluzia ca pot sa-l fac intr-un mod in care sa fiu si eu, si ei multumiti il fac, daca nu, le spun ca nu ma bag.

IQads: S-a intamplat sa refuzi proiecte?
Radu Muntean: De foarte multe ori. Eu lucrez pe cont propriu si in lumea asta daca faci ceva bun se aude si nu se aude, daca faci ceva rau se aude in mod sigur si prefer sa n-o dau in bara ca sa mai am de lucru.

IQads: Cum te descurci cu spoturile astea care nu vin neaparat cu cel mai creativ scenariu?
Radu Muntean: Am trecut de faza in care aveam sentimentul ca fiecare spot sau tot ce fac trebuie sa tinteasca foarte sus. Sau sa fie neaparat exceptional, sa se duca sa ia premii pe la Cannes sau pe la Portoroz sau mai stiu eu pe unde. Unele spoturi trebuie sa-si faca treaba. Adica sa vanda o anumita chestie. Atata timp cat personajele din spotul ala nu sunt total necredibile din punctul meu de vedere si atata timp cat gasesc intr-un spot de 30 de secunde macar o chestie sau doua care ar putea sa ma intereseze sau pe care as putea sa o exploatez intr-un fel sau altul, cat sa fac spotul vizionabil, fara sa starneasca neaparat un wow din partea spectatorului, dar nici sa il faca sa inchida televizorul, ma bag. De ce nu? Repet, e o meserie ca oricare alta. Incerc sa mi-o fac cat pot de bine, dar nu eu scriu scenariile. La unele din ele intervin, daca mi se permite, cu o replica, doua, trei, cu o schimbare in dramaturgie, un alt fel de a aborda subiectul si asa mai departe. Sunt si spoturi in care oamenii ma platesc sa filmez fix ce au scris ei acolo. Si daca asta doresc si mi se pare bine si pentru mine, o fac.

IQads: Cum ai gandit spotul pentru Tomi – "Mmm"?

Radu Muntean: Am spus destul de clar de la inceput ca nu imi doresc sa fac un spot care sa semene cu o opereta sau un videoclip. Adica personajele nu trebuie sa cante refrenul melodiei sau sa-l fredoneze in nici un fel. Trebuie sa fie ca si cum noi am filmat niste oameni cu reactiile lor cat se poate de firesti si sa zicem ca micile lor grimase de satifactie au fost generate de consumarea produsului.

IQads: Banuiesc ca inspiratia pentru spoturile TV vine din acelasi loc din care vine inspiratia pentru filme…
Radu Muntean: N-are nici o legatura una cu alta. Eu incerc sa adaptez subiectele alea, scenariile spoturilor, in asa fel incat sa le fac mai credibile, mai interesante si mai vizionabile.

IQads: Care sa fie pe placul tau?
Radu Muntean: Da, asta tine de meserie. In general oamenii cred ca regia nu e o meserie, e o chestie care tine mai mult de vocatie. Dar in cazul publicitatii este si o parte de meserie. Eu zic ca meseria asta consta in a interpreta un scenariu dat, intr-un fel in care sa-l potenteze, intelegi? Si asta incerc eu sa fac cu scenariile. Incerc sa inteleg ce vor oamenii din agentiile de publicitate sau clientii si incerc sa transform scenariul ala in asa fel incat sa ajunga acolo unde vor ei sa ajunga. Si daca mie mi se pare ca am loc de un input creativ, atunci ma manifest ca atare.

Incerc sa imi fac meseria, aici lucrul e mai putin creativ decat in film. Acolo eu sunt stapanul platoului. Am acest noroc de a lucra intr-un sistem care, desi se misca greu din cauza lipsei finantarilor, imi da libertatea de a face exact ce vreau eu pe platoul de filmare. Acolo nu trebuie sa ma uit in spate sa vad ce parere are directorul de creatie de la agentie sau clientul. Acolo eu sunt si clientul, si directorul de creatie si imi asum si succesul si esecul produsului pe care il fac. In publicitate nu e chiar asa.

IQads: Ti se pare ca iti vinzi sufletul, ca sa fim un pic dramatici, cand te duci spre publicitate si regizezi spoturi?
Radu Muntean: Nu, e un compromis pe care mi-l asum si sunt extrem de recunoascator industriei asteia de publicitate pentru ca am invatat destul de multe facand publicitate. Repet, fac asta de 16 ani de acum, am facut sute de reclame, filmez in fiecare saptamana aproape si am capatat multa lejeritate pe platoul de filmare, multa experienta, cred ca sunt suficient de matur incat sa nu ma influenteze ce fac in publicitate in lucrul meu din cinema, ci mai degraba invers. Nu vad de ce mi-as vinde sufletul. Unde cred ca e prea mare compromisul nu ma bag.

IQads: Simti aceeasi placere atunci cand regizezi spoturi publicitare ca atunci cand regizezi un film?
Radu Muntean: Nu, nu pot sa spun asta, nu sunt ipocrit. Imi place sa fac filme si daca as putea, as face numai filme. Dar nu pot sa fac asta, nu pot sa traiesc din asta. Repet, nu ma deranjeaza sa fac publicitate, e un fel de day job, daca vrei. Insa filmul reprezinta pasiunea mea. Acolo pot controla produsul 100% si pot sa mi-l asum 100%.

Radu Muntean: In principal am lucrat cu McCann pentru ca am facut multe spoturi pentru Vodafone in 2011. Dar am lucrat mult si cu CAP, cu Graffiti, cu 23, Leo Burnett, cu Publicis destul de mult.

IQads: Te orientezi catre cele mai mari sau cele mici ?
Radu Muntean: Nu fac o selectie de genul asta. Mi se propun proiecte si eu nu le accept in functie de agentie, ci in functie de subiect. Si de disponibilitatea pe care o am in timpul respectiv pentru ca se mai intampla si asta, sa nu pot sa fac o reclama sau alta pentru ca nu am timp. Se intampla sa se aglomereze multe proiecte intr-o perioada scurta si atunci trebuie sa aleg.

IQads: Apropo de propuneri ai avut mai multe sau mai putine in 2011 fata de 2010? Cum merg lucrurile la capitolul asta?
Radu Muntean: Pentru mine merg bine, nu pot sa ma plang. Si in 2012 a mers inca si mai bine fata de 2011 si 2010.(…) Raportat la aceeasi perioada a anului, da, nu pot sa ma plang, as fi iarasi ipocrit. Se fac altfel lucrurile, dar nu se fac mai putine. Lucrul e un pic mai anevoios de doi-trei ani incoace pentru ca oamenii au tendinta de a face economie si atunci trebuie sa filmam 2, 3, 4, 5, 6 spoturi intr-o zi daca se poate. Rare sunt exemplele in care filmam un spot pe zi.

IQads: Nu-mi pot imagina cum se pot filma 5-6 spoturi intr-o zi.
Radu Muntean: Depinde de spot. Am filmat si 19 spoturi intr-o zi. Cam in aceeasi incadratura si cu mici interventii in mizanscena, dar au fost 19. Din cauza ca trebuie facute mai multe, ele sunt spoturi mai simple, si ca scenariu, si ca decupaj regizoral, sunt alte cerinte intr-un fel.

IQads: Proiectele la care ai lucrut au fost elaborate, cu scenarii mai dificile, sau scenariile tind sa devina mai simpliste?
Radu Muntean: Bugetele devin tot mai mici si atunci scenariile complicate devin tot mai rare. In general sunt chemat mai degraba la scenarii care implica personaje, dialog, poveste, nu neaparat concurs de elicoptere si explozii.

IQads: Deci bugetele merg spre micsorare…
Radu Muntean: Da. Din cauza asta se si fac mai multe spoturi intr-o zi, pentru ca se incearca din toate partile o eficientizare a productiei, ceea ce e de inteles pe de o parte, pe de alta parte functioneaza pana la un anumit punct. De la un anumit punct incolo compromisul risca sa devina evident si pe ecran si atunci nu cred ca are de castigat nici un client.

IQads: Din perspectiva unui regizor, ce parere ai despre micsorarea bugetelor?
Radu Muntean: Eu spun doar ca bugetele sunt din ce in ce mai mici. Sunt capabil sa ma adaptez, fac asta de ceva vreme, pana intr-un punct, cand simt ca nu pot sa ma adaptez la o anumita situatie, la un anumit buget, nu ma bag, iarasi. Adica nu risc sa ma compromit pentru un spot, asta fac in general.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related