Primim multe telefoane ciudate la IQads, dar nu de multe ori se intampla ca o agentie sa ne cheme la un proiect super-secret despre care nu avem voie nici macar sa barfim cu colegii de redactie. Pe vremea cand inca erau zapezi mari in Bucuresti si ajunsul de la X la Y presupunea un efort imens, Propaganda a organizat ziua portilor deschise pentru juniorii din publicitate, urmand ca cei mai buni dintre ei sa primeasca un job sau un internship in agentie.
Stiti cum se desfasoara de obicei astfel de targuri. Mergi, lasi un CV, participi la un interviu la care cativa oameni pe care ii admiri se uita la tine dubios si presara conversatia cu replici care au inceput deja sa devina clisee - de la "care e campania ta preferata" pana la "ce obiective ai in viata". Apoi iti zambesc amabil si iti spun ca te suna ei. Si tu pleci resemnat ca dupa un examen la care habar nu ai daca pici sau daca iei 10. Nu-ti ramane decat sa astepti Telefonul.
La Propaganda targul asta a fost putin mai special si va spun asta in calitate de om care a fost in culise si a vazut reactiile celor care au pus la cale totul. Ca intr-o farsa cu camera ascunsa, bobocii in cautare de joburi veniti emotionati la agentie, infruntand ghetusul si gerul, au participat la un interviu cu doi oameni din agentie, fara sa stie initial ca sunt filmati. Iar ce urmarea echipa de filmare sa suprinda erau reactiile lor atunci cand angajatorii ii discriminau fara niciun motiv plauzibil.
Timp de 2 zile, cat au durat interviurile, toata agentia umbla pe varfuri. La parter se improvizase un spatiu care parea a fi destul de privat daca nu luam in seama camerele si microfoanele ascunse si echipa care se strangea sa traga cu urechea in spatele paravanului. Oameni din toata agentia lasau pentru o ora treburile lor si veneau sa faca pe intervievatorii duri si discriminatori. Zic discriminatori pentru ca ei chiar se intreceau in a gasi cele mai absurde si crude motive de respingere a candidatilor – "esti blonda, noua ne trebuie brunete", "nu esti din Bucuresti, nu angajam oameni de la tara", "esti prea scunda", "nu ne plac capricornii" etc. Si asta nu pentru ca voiau sa faca misto de ei, ci ca o continuare a campaniei realizate de ei pentru Active Watch, care lupta impotriva discriminarii tinerilor rromi care isi doresc o cariera in domeniul medical.
"Tema campaniei e una spinoasa, dar scopul te motiveaza foarte tare daca esti unul dintre cei care cred ca oamenii pot fi minunati sau ingrozitori indiferent de etnia lor. Asa ca, desi un proiect nici pe departe usor, este pentru toti, dincolo de o campanie, o cauza pentru care merita sa luptam" spune Corina Iovan (Strategic Planning Director, Propaganda). E usor sa zici ca discriminarea nu exista si ca toata lumea are de fapt sanse egale, dar atunci cand simti efectele pe pielea ta parca incepi sa intelegi. Asta a fost insight-ul de la care au pornit activarea aceasta.
Ce ma asteptam eu sa vad
Oameni cu atitudine care nu accepta compromisuri, etichetari si schimbari de look ca sa fie tipa de la receptia agentiei pentru 6 luni, urmand apoi sa aiba sanse sa intre la creatie; oameni care se ridica si pleaca sau care le atrag atentia angajatorilor ca ceea ce fac ei e discriminatoriu. Din pacate dupa ce ieseau de acolo, "intervievatorii" erau socati de cum reactioneaza niste oameni tineri la astfel de insulte si comentarii gratuite. Destule fete au acceptat sa mai schimbe cate ceva la vestimentatie si look - una din ele era dispusa sa se faca blonda imediat doar sa intre in agentie, destui au acceptat etichetarea de "tu esti de la tara" chiar daca se nascusera in orase mari din Romania, toti s-au simtit discriminati, dar foarte putini au spus-o inainte ca intervievatorii sa le dezvaluie secretul. Dupa dezvaluire insa toti au recunoscut ca simtisera discriminarea – unii din ei poate pentru prima data – si foarte multe fete au izbucnit in lacrimi mai ceva ca la caravana Din Dragoste. Momentul era cu adevarat emotionat si a fost resimtit si de oamenii din agentie nevoiti sa faca pe durii.
Angajatorii, pregatindu-se sa fie duri
Targul de joburi a continuat apoi pe bune, asigurandu-i pe aspiranti ca farsa a fost doar o parte din campanie. Toti cei 23 de participanti la interviuri au primit cate un tricou cu mesajul campaniei si au fost invitati sa participe la traininguri organizate in doua dintre departamentele agentiei, la alegere: strategie sau creatie. Participantii care au ales creatie se vor intoarce luna aceasta la Propaganda pentru inca o intalnire in care vor primi feedback pe ultima tema primita inainte de finalizarea trainingului.
Ce-a iesit?
Un montaj cu reactiile candidatilor care si-au dat acordul sa fie inclusi in material si care arata cum au evolutat interviurile.
Ce concluzii tragem din acest experiment?
Dincolo de ideea campaniei de a-i face pe tineri sa simta discriminarea pe propria lor piele ca apoi sa lupte impotriva ei, mai sunt cateva lucruri de remarcat:
- - Desi se zice ca entuziasmul pentru angajarile in publicitate a scazut odata cu criza care a ravasit salariile, se pare ca exista inca o masa critica de juniori care, vorba reclamei, "asta viseaza, asta picteaza";
- - In mod similar se zice despre generatia din ziua de azi ca are mult tupeu, insa experimentul Propaganda cu camerele ascunse arata ca in mare parte sunt niste mielusei speriosi si fara coloana vertebrala;
- - Poate si increderea in ei insisi ar fi mai crescuta daca piata de munca ar fi mai mare si mai degajata si daca n-ar fi extraordinar de greu sa obtii un internship.
[UPDATE] La acest experiment au participat:
- Echipa de implementare Propaganda: Costin Milu (Creative Co-Director), Daniel Dobrin (Copywriter), Mihai Gheorghe (Art Director), Anca Moraru (BTL Director), Adina Leonard (Field Executive). Corina Coman (BTL Executive), Andreea Butnaru (Project Management), Marcela Moldovan (A/V Producer) si Dragos Musat (Online Creative & Producer, Propaganda Digital).
- Echipa Active Watch – Agentia de Monitorizare a Presei: Ana Ciutu (Coordonator PR), Andreea Chelaru (Manager proiect).
Comentarii