Dupa ce a cutreierat, copil credincios fiind, strazile din Brasov, Roman si Piatra Neamt visand sa ajunga Ceausescu, asa cum il invatase televizorul, Silviu Nedelschi a ajuns la scoala de copywriting de la Focus Publicis. Actual Group Creative Director la Publicis, Silviu si-a deschis colectia de ad-uri preferate si amintiri legate de proiectele publicitare la care a lucrat si 'da din casa' despre filme, carti, colectii si chiuluri.
Am copilarit pe strazile din Brasov, Roman, Piatra-Neamt si cand eram mic voiam sa devin Ceausescu. Eram clar o victima a mass-mediei. Ma si mir cum de am fost iubit in copilarie.
Am chiulit de la orice ma tinea departe de terenul de baschet intr-o zi cu soare. Si inainte de asta am sarit peste Sfantul Mir. Catolic fiind si bisericos pana la varsta "bairamelor", mi-a picat greu treaba asta. Am trait putin cu Vinovatia.
Am 11 primaveri creative si numaratoarea continua, daca n-o fi sa ma ard neuronal intr-o zi. N-as schimba ce fac. Primul salariu a fost primit de la Focus Publicis, cum se chema pe atunci, si a fost cheltuit pe chirie, pe niste datorii si pe un sfesnic antique (nicio legatura cu povestea catolica de mai sus). Au urmat alte datorii. Sfesnicul il mai am si acum. Primul job in publicitate a fost junior copywriter. Acolo am facut mai intai scoala de copywriting. Si n-am siguranta ca se va termina vreodata.
Cand o sa am multi bani si nu o sa mai fiu nevoit sa muncesc o sa o ard cool. N-am idee ce va insemna asta in viitorul improbabil de care vorbim. Probabil sesiuni extensive de masaj, lectura usoara, iaurt cu fructe, proiecte de Nobel sectiunea PACE si flirt cu maseuza. Toate in acelasi timp, bineinteles.
As fi vrut sa mi se fi spus mai devreme ca aparatele electrice de barbierit fac deranj.
Imi amintesc si acum ziua in care s-a nascut fetita mea. E halta din trecut la care ma opresc ades, cu cea mai mare placere.
In liceu eram tipul ala inalt.
Relationship status cu publicitatea: It’s love and hate, I would say. Sunt zile cand o iubesc cu preludiu, dar si zile cand imi vine sa fiu mai rough cu ea.
Primul brief la care am creat ceva de care am fost multumit: E vorba de anul 2002, de o bere si de un brief de platforma creativa. Ideea a persistat cativa ani buni, nu insa la nivelul creativ pe care mi-l doream eu initial. Debutul insa a fost hiper motivational pentru mine.
Proiectul care nu mi-a iesit, desi tare mi-as fi dorit, este o campanie pentru un client telecom. Executional era diferita de orice, strategic era unde trebuie, imi place sa ma gandesc si acum la ce spoturi putea genera. Era ideea potrivita pentru clientul potrivit. Da, mai vag de atat nu puteam fi, dar nu pot intra in detalii pentru ca-mi doresc sa o vand totusi la un moment dat. Asa se face.
In paralel mai lucrez, ca oricare alt publicitar, ca freelancer.
Cea mai tare campanie internationala este "Skittles Touch" - pentru ca am atins un monitor si am simtit pentru prima oara Altceva.
Cea mai tare campanie din Romania e spotul cu Lautarii care-si advertizau pagina de net. La X-Net mi se pare. Cred ca e primul pas in descoperirea filonului cool-romanesc, exploatat apoi de toti ceilalti.
Visez sa castig un premiu - da, previzibil pana la Dumnezeu, la Cannes. Suna sexy enough.
Cea mai buna comunicare de brand o are Diesel. Imi place pentru ca aliniaza atat de bine spiritul marcii la produs si viceversa. Pentru ca schimba mentalitati vanzand tenisi si curele cu catarama. Pentru ca reuseste sa livreze constant acelasi iz sauvage, liber, actual. Pentru ca mi-ar fi placut sa semnez orice campanie Diesel de pana acum.
Ad-urile mele favorite sunt:
TV: Reclama cu ursul lovit inghinal pentru un somon proaspat la John West. N-am reusit sa ma satur de el. Una dintre glumele care nu pot muri niciodata. Punct.
Online: Nokia-Lee. Un Bruce Lee reinventat. Uber cool ca si Nokia N96 la ora aia.
Print: Glide Dental Floss (P&G) – seria semnata de Saatchi New York, premiata la Cannes in 2007 cu prea putin cred eu. Cand am vazut-o prima data a fost unul dintre acele momente de revelatie - frustrare - motivatie pe care nu le uiti usor. Si chiar am reevaluat rolul produsului respectiv in propria mea viata – da, asa ma pun eu bine cu stomatologul meu.
Altele: campania produsa de un brand de ceai din State: Honest Tea. Titlul campaniei, absolut relevant: "Honestea". A se citi "honesty", din moment ce brandul a cuantificat gradul de onestitate al cetatenilor americani: puteai cumpara sticle de ceai de la un stand fara vanzator. Luai o sticla, pontai cu 1 dolar. Multi n-au mai platit si au fost fericitii castigatori ai unui rol in filmul despre onestitate - un case study savuros al campaniei. S-a dovedit ca 87% dintre americani sunt cinstiti. Si-acum, o voce rautacioasa din public: cand adaptam ideea asta si in Romania? Urmata de rasete intelegatoare din toate partile.
Cartea de care spun ca e preferata mea este "Spuma Zilelor" de Boris Vian, dar cea care este de fapt preferata mea este "1001 most ridiculous ways to die".
La mine in history-ul de la browser apar cel mai des stumble.com, adsoftheworld, YouTube, Hotnews. Plus un site de torenti, hehe.
Dau mai tare cand aud melodiile de la: Gui Boratto, Red Snapper, Marek Hemmann, Etienne de Crecy, Nicolas Jaar – dupa un scurt review al preferatelor mele de pe YouTube.
As vedea de 10 ori filmul "Inglorious Basterds" al lui Tarantino.
Incerc sa nu ratez niciun episod din Seinfeld. Nu mai e de actualitate, insa chiar nu am pierdut niciun episod. Cea mai cea colectie de insight-uri, de aia. S-a mai calificat si "The Office" – varianta originala, din insula.
Cand nu lucrez, imi place sa ofer dragoste. A nu se citi "libidinos" chestia asta, va rog mult.
Poate dai peste mine la Carturesti. Sau Diverta, la jucarii. Am mereu cate un cadou de facut.
N-am inceput inca sa o fac, dar jur ca e in plan de ceva vreme sa colectionez semnele de "doamne" si "domni" de la toalete. Sunt mereu altfel – e surprinzator in cate feluri semiotice poti spune sex masculin/feminin. Pe aceasta cale, rog sa ma ajutati cu ce puteti desprinde…Chiar pe bune. Le cumpar!
Cheltuiesc prea mult pe impozite, asigurari, intretinere, chestii de-astea.
Am facut poze iola in prea putine locuri. Aici trebuie sa mai lucrez.
Pierd prea mult timp cu Starcraft.
Poza de pe Facebook care a primit cele mai multe Like-uri este cea cu echipa de creatie.
Nu am un status de pe Facebook cu multe Like-uri pentru ca nu-mi prea place sa-mi expun sentimentele / starile / exaltarile pe retelele sociale. Pe Facebook sunt mai degraba un voyeur decat un exhibitionist. Pe Facebook doar.
O replica buna de agatat e "buna, semeni perfect cu o fosta iubita de-a mea pe care am parasit-o". Cica, psihologic vorbind, victima se va identifica cu persoana cu care "seamana" si va incerca sa-ti schimbi parerea despre ea. Vedeti si voi…e scoasa dintr-un film. Eu n-am probat-o niciodata.