Nu crede neaparat in functii si distinctii dar se simte multumit pe scaunul de director de creatie la Graffiti BBDO pe care l-a ocupat recent. Vrea sa scoata publicitatea romaneasca din inertie si sa aduca un suflu tineresc in creatie.Si pe deasupra scrie si literatura: doua carti in paralel. Pentru cine nu a ghicit inca este vorba de Bogdan Mirica.
IQads: A trecut aproximativ o luna de cand esti director de Creatie la Graffiti...
Bogdan Mirica: Nu chiar o luna. Din septembrie. Nu am anuntat mai devreme pentru ca nu era foarte important pentru mine sa se stie lucrul acesta. Mai important este sa muncesti. Nu functia. De cand a plecat Predu, la 1 martie, ramanand singur, a trebuit sa fac si chestia asta.
IQads: Cum a fost pana acum? Ce s-a schimbat?
Bogdan Mirica: Am mai multa treaba pentru ca inainte lucrurile erau impartite. Eu aveam anumite conturi pe care le coordonam. Acum a trebuit sa preiau toate conturile agentiei.
IQads: Ai la randul tau pe cineva care te secondeaza?
Bogdan Mirica: Dupa functie si dupa port, nu. Exista un alt sistem pe care vreau sa-l implementez in departamentul de creatie, care nu se bazeaza neaparat pe functii, ci pe capacitatea oamenilor de a lucra in echipa si pe abilitatea lor pe anumite conturi. Functiile stralucitoare nu cred ca sunt foarte importante.
IQads: Crezi ca oamenii tai se simt motivati de un astfel de sistem?
Bogdan Mirica: Cred ca pentru omul de creatie cel mai mult conteaza premiile si banii.
IQads: Care sunt obiectivele tale ca director de creatie?
Bogdan Mirica: Sunt baieti care vor sa ia campionatul sau mai stiu eu ce. Obiectivul meu este sa fac lucruri de calitate pe care sa le vand clientilor si care sa fie relevante pentru ei. Asta este tot. Nu aspir la premii sau la notorietate. Ideea este sa vinzi work cat mai bun.
IQads: Totusi. Premiile reprezinta practic confirmarea unor lucrari de buna calitate.
Bogdan Mirica: Comparatia mea este de fapt triviala, dar asta este. E ca si cum as spune ca nu vreau sa ma culc cu tipa asta. Eu vreau doar sa o fac sa ma placa. Afirmatia mea cum ca nu urmaresc premiile nu trebuie luata literal, este mai degraba un fel de butada. Daca workul nostru o sa fie bun, premiul devine un lucru firesc.
IQads: Ce inseamna pentru tine "lucruri de calitate"?
Bogdan Mirica: Sa aduc in departamentul de creatie niste repere care conteaza. Nu reperele publicitatii romanesti. Sa nu ne raportam la ce exista in Romania si sa ne amagim ca la Ad'Or am fost pe locul nu stiu care. Trebuie sa ne raportam la ce se intampla afara pentru ca numai asa poti sa te misti.
IQads: Care sunt aceste repere despre care vorbesti?
Bogdan Mirica: Sunt alea care fac niste oamenii sa castige premii la Cannes, Clio, One Show, D&AD etc.
IQads: Care crezi ca sunt pietele la care ar trebui sa te raportezi?
Bogdan Mirica: Nu sunt piete neaparat. Exista niste benchmark-uri foarte clare pentru oricine. Intreaba un om care lucreaza in publicitate de o luna care-i sunt idolii. O sa-ti raspunda Fred, Farid, Droga, TBWA/Paris, Joe Pytka
. Lucrurile sunt asezate si clare.
IQads: Care este stilul de creatie al Graffiti BBDO Romania?
Bogdan Mirica: Este un stil care se formeaza acum. Ceea ce vreau sa fie o sa spun peste ceva vreme. Practic, acum stilul Graffiti este stilul meu de creatie ca om si este stilul echipei cu care lucrez. Conturarea stilului se afla intr-un stadiu relativ incipient, dar stiu ce urmaresc.
IQads: Dar prin ce ai dori sa diferentieze stilul vostru de cel al celorlalte agentii de pe piata noastra?
Bogdan Mirica: As vrea sa existe o metoda. La noi exista doua curente mari: directori/departamente de creatie care au metoda dar devin manieristi si apoi sunt oameni care ocupa o zona mai mare de exprimare dar care sunt haotici. Mie mi se pare ca varianta ideala este sa ai metoda si sa fii in acelasi timp original fara sa te repeti. Ideea este sa te numesti un profesionist in ale publicitatii, dar sa nu te repeti, si sa ai aceeasi metoda pe care sa o aplici pe alte idei tot timpul.
Intrebarea fireasca care vine acum este de ce nu se intampla asta in momentul de fata. Eu spun ca se intampla, dar este un proces care dureaza, pentru ca nu depinde numai de mine sau de departamentul de creatie. Tine de relatia noastra cu clientii, de interactiunea noastra cu ei prin prisma pietei. Sunt lucruri pe care le facem pas cu pas.
IQads: Cu echipa si clientii pe care o ai in momentul de fata crezi ca poti ajunge la acest stil pe care il descrii?
Bogdan Mirica: Din punct de vedere al clientilor, cred ca Graffiti este o agentie foarte norocoasa pentru ca avem clienti din foarte multe zone si cu multi dintre ei am inceput sa am relatii personale. Imi place ca din ce in ce mai multi vor lucruri indraznete.
In ceea ce priveste echipa de creatie, cred ca sunt cel putin la fel de buni ca cei din primele doua agentii din piata.
IQads: Tu, Bogdan Mirica director de creatie la Graffiti BBDO, cum te pozitionezi in raport cu ceilalti directori de creatie din piata?
Bogdan Mirica: Exista oameni de creatie pe care ii admir foarte mult. Sunt oameni care inseamna ceva prin ceea ce au facut. Si fata de oamenii acestia, m-as diferentia prin faptul ca sunt din noua generatie. Nu ii discreditez in nici un fel. Sunt foarte buni in ceea ce fac, au rezultate excelente. Ce face insa diferenta este ca eu am 27 de ani iar ei mai mult. Sunt alte repere culturale, o alta disponibilitate catre anumite genuri de exprimare, o alta modalitate de a ne fi format si o alta deschidere catre lume. Eu nu am crescut cu Queen, ci cu Suede, nu am crescut cu Sergiu Nicolaescu, ci cu... videoclipuri.
IQads: Daca peste 10 ani vei fi avansat, ce ti-ai dori sa se spuna ca a facut Bogdan Mirica in calitate de director de creatie?
Bogdan Mirica: Foarte sincer, ce ma intereseaza este sa presteaz munca de calitate si creativa pentru clientii Graffiti. Sa existe un parteneriat benefic intre noi. Exact ce o sa zica piata
hai sa spun altfel: nu ma duc seara acasa intrebandu-ma febril: "Brrrrr
ce-o sa zica piata despre mine??"
IQads: Tot mai multe agentii declara ca au trecut sau vor trece la o abordare holistica asupra campaniilor. Ce parere ai despre acest lucru? Ce se intampla la Graffiti?
Bogdan Mirica: Deocamdata cred ca este foarte mult PR in jurul acestei chestiuni. Este ultima tendinta venita din strainatate si apare si la noi. Este ca si cum vorbim in neologisme si toata lumea se uita la tine, da din cap si zice ca este ok. Pe de alta parte nu cred ca piata sau agentiile sunt realmente pregatite. Cred ca genul acesta de abordare apare in momentul in care lumea este sastisita de un anumit gen de mediumuri si cand exista o apetenta clara pentru alt tip de canale. Or la noi nu cred ca publicitatea a devenit atat de plictisitoare sau oamenii sunt atat de ne-simtitori la ea incat sa se justifice abordarea aceasta, de guerilla. Cred ca este un concept care vine intr-o lume aflata de-abia la inceput. Este bine ca exista, este un reper, un fel de as din maneca in momentul in care nu mai merge cu abordarea 150 de grade, sau de 160 sau cate o fi avand ea acum.
IQads: Cum explici ca a aparut deja la noi sau, cel putin, ca se vorbeste foarte mult despre ea?
Bogdan Mirica: A aparut la modul declarativ. Eu nu am vazut campanii care sa fie integrate la modul acela, sau poate mi-au scapat mie. Sunt oameni care vorbesc despre 360 de grade dar nu am vazut nici o campanie cum este de exemplu cea de la Adidas - cu aia care strang echipe de fotbal. Acolo exista evenimente, campanii pe net. Lucrurile se intampla in realitate. Exista comunicare pe mediile traditionale combinata cu evenimente. Totul te ia asa, prin invaluire.
IQads: Clientii tai ti-au cerut vreodata o astfel de campanie?
Bogdan Mirica: Deocamdata nu. Am avut niste tentative de a propune chestia asta acum cinci ani, cand nu cred ca aparuse la noi conceptul. Stiu ca toata lumea a fost foarte mirata. Le-a placut dar pe de alta parte se vedea clar din reactia oamenilor ca nu este momentul. Este ca si cum de abia ti-ai luat carnetul si ti se da un Ferrari.
IQads: Ce parere ai despre structurarea foarte precisa a oamenilor de strategie in cadrul unei agentii?
Bogdan Mirica: Daca un barbat se uita la o femeie, ii apreciaza semnele frumusetii exterioare: buze, ochi, picioare, sani, glezne. Daca un chirurg se uita la o femeie frumoasa, incepe sa-ti vorbeasca despre exoschelet si osatura fetei. Structura si scheletul strategiei rareori transpare in comunicarea propriu-zisa. Cred ca de-a lungul anilor oamenii, si mai ales cei care nu lucreaza in publicitate, trec cu vederea lucrul acesta. Nici macar nu sunt antrenati sa vada strategia din spatele comunicarii. Dar cred ca strategia, la modul ideal, a fost intotdeauna premisa fara de care nu se poate. Altfel risti sa te trezesti cu niste povesti frumoase ale unor oameni de creatie, dar lipsite de relevanta. Iar noi, de fiecare data cand lucram pe un cont, sa zicem ca pe un cont nou - ca altfel, daca lucrezi pe un cont pe care il stii de multi ani cunosti foarte bine strategia brandului - lucram impreuna. Ei (strategii n.red) vin mai mult cu partea de matematica a comunicarii iar noi cu partea de imaginatie.
IQads: Ce ti-ar placea sa schimbi la modul in care arata publicitatea romaneasca in momentul de fata? Ce ti-ar placea sa schimbi in departamentul tau de creatie?
Bogdan Mirica: Sunt multe declaratii care apar in reviste, oameni care-si scot coltii unii catre ceilalti. Mi-a placut o data o chestie pe care a spus-o Arsenoaiei, parca. Spunea ca in publicitatea de la noi sunt foarte putini cei care fac ceva, iar dintre cei care fac ceva sunt si mai putini cei care stiu ce fac. Din pacate, cred ca jumatate din publicitatea romaneasca este inerta, traieste intr-un fel de lichid amniotic din care nu are chef sa iasa. Sunt clar niste directori de creatie care au facut lucruri, au stabilit niste repere clare, au impins industria foarte mult si au adus un renume tarii. Vreo 60% insa apar numai pe la cocktailuri si in comunicate dar sa mor daca stiu cine sunt. Poate si eu sunt printre ei. Habar nu am. Dar macar eu incerc sa fac ceva.
IQads: Sa vorbim putin despre clienti. Exista vreun sector pe care vreti sa lucrati? Mergeti la pitch-uri?
Bogdan Mirica: Noi mergem la pitchuri. Cred ca majoritatea clientilor noi sunt atrasi la pitch. Ultimele doua lucruri care s-au concretizat si in spoturi au fost la Real si Romania libera, la finele anului trecut.
Nu stiu daca exista clienti pe care ti-i doresti. Pentru ce? Pentru potentialul creativ? Intotdeauna cred ca trebuie sa lucrezi pe datele pe care le ai. Daca primesti un client nu conteaza ca vinde tampoane sau masini sport. Important este sa generezi cea mai tare chestie.
In general, vreau sa lucrez pentru clientii care au curaj.
IQads: Ce faci in cazul in care trebuie sa promovezi un produs in care tu, in postura de consumator, nu crezi?
Bogdan Mirica: Inainte de toate cred ca un om de creatie trebuie sa fie profesionist. Ar trebui sa faca lucrari persuasive care sa vanda. Sa fim seriosi. Eu nu ma identific 100% cu produsele pe care le vand. Ar fi o ipocrizie sa spun asta. Ideea este ca acolo unde se termina identificarea ta cu produsul apare profesionalismul. Dar este adevarat ca daca produsul ti-e complet strain, s-ar putea sa fie o problema.
IQads: Cum i-ati facut pe cei de la Wrigley sa filmeze primul spot in Romania?
Bogdan Mirica: Cred ca era o chestie care se pregatea de multa vreme. A durat mult. A fost curajul unui marketing manager de la Wrigley care a crezut foarte mult in noi.
IQads: De care spot/spoturi esti cel mai mandru?
Bogdan Mirica: Imi place ce am facut acum doi ani la Tuborg Royal Export. Era spotul cu tipul care scotea capacele cu ochiul. Imi place spotul facut la Dacia cu Buticarul, campania Logan Diesel de acum un an si multe alte lucruri incepute de Predu: Magic FM, Real etc. Sunt din ce in ce mai multe.
IQads: Cat de mult de identifici cu Oxy Duma?
Bogdan Mirica: Banuiesc ca in momentul in care scrii si nu esti constrans de nimic, cam tot ce se intampla acolo, in fiecare personaj este o parte venita din tine.
IQads: Te-ai gandit vreodata sa renunti la publicitate pentru a te dedica literaturii?
Bogdan Mirica: Exista o vorba: ca in publicitate sunt multi regizori, scenaristi ratati, frustrati. Eu insa nu ma simt asa. Nu ma simt un scriitor ratat sau frustrat. Am scos o carte, scriu la alta iar publicitatea nu este deloc o corvoada. Imi place foarte mult.
IQads: Ce satisfactii iti ofera fiecare din aceste doua activitati?
Bogdan Mirica: Sunt destul de diferite. In primul rand, eu nu mai scriu scenarii. Publicitatea pentru mine inseamna managerierea unor oameni, inseamna sa interactionez cu ei, chestii semi-administrative, semi de creatie. Lucrul care imi place la publicitate este ca iti tine creierul in priza.
Atunci cand scrii, doar liberul meu arbitru este cel care ma cenzureaza. In publicitate sunt asa de multe lucruri care te constrang... dar este o constragere misto care te invata cu un anumit gen de conduita. Scrisul este un fel de cireasa de pe tort in timp ce publicitatea este modul in care faci tortul.