Daca ati terminat o facultate de comunicare, se prea poate sa fi avut cel putin un curs cu el. Multi stiu ca preda strategie de 10 ani, dar ce nu stie toata lumea este ca motivul pentru care ramane apropiat de studenti tine si de faptul ca a simtit pe pielea lui cat de dificil poate sa fie sa obtii un job cand e verificata doar rubrica de experienta.
Dupa multi ani petrecuti in multinationala, timp punctat de contributia la castigarea unor premii la Effie, EuroEffie sau APG, Razvan Matasel a decis sa mearga pe cont propriu si a deschis in 2008 impreuna cu Emilian Arsenoaiei agentia din spatele unor proiecte precum campaniile pentru experimentalisti de la Grolsch sau "Accidentele se pot intampla oricui!" (campanie recunoscuta la Golden Drum, Portoroz si Ad'Or).
Stiti campaniile la care a lucrat, asa ca aflati la AdLife cum ajuta un background de matematica si o disciplina specifica artelor martiale in gandirea strategiei unor proiecte neconventionale, cum influenteaza acestea modul in care si-a construit imaginea si felul in care lucreaza agentia la care este partener, ce preferinte are in materie de campanii, carti, filme si surse de inspiratie.
Am copilarit pe strazile din Moinesti, judetul Bacau. Cand eram mic, voiam sa devin ofiter de armata si apoi cercetator in matematica.
Am chiulit destul de mult in liceu, dar mi se permitea intrucat eram olimpicul la matematica al orasului… mandria… In liceu eram tipul ala, baiatul destept, olimpic la mate, dar si baiatul care dadea chefuri la Electromontaj (intr-un apartament liber de la tata de la serviciu care trebuia renovat anual). Nu am facut lucruri nebunesti atunci… eram un tip cumintel care tinea mult la imaginea familiei lui…
Facultatea a fost perioada in care am cunoscut oameni foarte destepti si am inceput sa dezvolt "capitalistul" din mine.
Am decis ca vreau sa lucrez in publicitate cand am intrat intr-o faza de disperare ca nu reuseam sa ma angajez intr-o banca. Intrasem al patrulea la REI (ASE), terminasem in primii 10 si nu reuseam sa-mi gasesc un job ok (cred ca acesta este unul dintre motivele pentru care am inceput sa predau si sa sprijin studentii valorosi). Victor Dobre (boss-ul de la IAA care atunci era Managing Director la Scala Thompson) mi-a propus sa-mi folosesc backgroundul de mate in strategie de comunicare… si a mers.
Am castigat primul salariu de la Scala Thompson, unde am facut strategie. Cu banii am luat haine mai elegante asa, mai de job… eu am purtat mereu costum (chiar daca am fost luat peste picior de destule ori) si camasa si nu am inteles niciodata de ce trebuie sa te imbraci trashy daca lucrezi in comunicare.
Din perioada aceea imi amintesc cum eram un copil si a trebuit sa-mi las un "iz" de cioc ca sa par mai in varsta intrucat am tinut un training in Romania si Ungaria la Unilever pentru implementarea instrumentului lor strategic (brand key).
Printre primele proiecte de care am fost multumit imi aduc aminte ca a fost pozitionarea Nova Brazilia – dramatizata in sloganul "cafea tare care te tine in miscare" – singura cafea din Romania care a comunicat taria (ca doar de asta beau studentii si taximetristii, nu pentru "savoare" si "placerea gustului").
Proiectul care nu mi-a iesit (desi tare mi-as fi dorit) este un proiect pentru Delma (Unilever), dar inca nu am renuntat la idee.
Anul asta am implinit 14 primaveri creative. Relatia mea cu publicitatea e ca-n prima zi. In paralel, mai predau strategie la facultati.
Comunicarea nu este o munca pentru mine si nu a fost si nici nu este despre bani, asa ca eu cred ca voi munci mereu. Cand o sa am multi bani si nu o sa mai fiu nevoit sa muncesc doar imi voi alege provocari mai mari si mai bine platite… Imi doresc insa sa pot sa-mi iau mai multe zile libere si sa descopar noi si noi arte martiale :).
Nu am birou, lucrez in parc, cafenele, masina, oriunde.
Poate sunt nostalgic, dar eu inca revad cu placere spoturile Nike (Beautiful, Shadow Running, Tag, Before). De ce este o campanie tare? Pentru ca au comunicat cu integritate si carisma si inca o fac. Nu a fost doar un act punctual, ci un demers strategic inchegat. Cred ca daca atunci exista YouTube aceste spoturi dominau topurile.
Pentru mine o campanie tare este o campanie originala recunoscuta de un festival tare de afara. Deci cea mai tare campanie din Romania e… ROM.
Nu prea mai vad eforturi de a construi brand (nici la noi si nici afara). Si intrucat i-am laudat destul pe altii, pot spune ca imi place mult cum iese comunicarea pentru Grolsch :). Am pariat pe un alt model de comunicare si ne-a iesit.
Cele mai bune campanii au in comun faptul ca au curaj, sunt bine targetate, comunica lucruri interesante (interestigness) si relevante si o fac cu multa carisma si integritate.
Am multe premii in portofoliu, dar visez sa castig si cu agentia mea si a lui Emilian un Grand Effie, un APG si un Grand Prix la Cannes.
Avem exact clientii pe care ii vrem: oameni curajosi si corecti care sa aprecieze expertiza noastra. Vrem doar mai multi din aceeasi stofa.
As fi vrut sa mi se fi spus mai devreme ca ar fi trebuit sa plec pe cont propriu.
Ad-urile mele favorite sunt:
TV: Nike – "Beautiful"
Online: Honda – "Cog"
Print: Absolut Prints
Neconventional: The Times of India – "Lead India", HBO – "Voyeur", USA Halo- "Believe", NYC Department of Education – "Million".
Cartea de care spun ca e preferata mea este: Jon Steel – Truth, Lies and Advertising. Cartea care este de fapt preferata mea e George R.R. Martin - A Song of Ice and Fire.
Sursele mele de inspiratie sunt oamenii.
La mine in history-ul de la browser apar cel mai des YouTube, MMASHARE.com, sherdog.com.
Dau mai tare cand aud melodiile de la Vibe. Incerc sa nu ratez nici un episod din Game of Thrones si Spartacus.
Imi amintesc si acum ziua in care s-a nascut Smaranda si cand am luat locul 2 la olimpiada la mate si cand am luat primul KO :) (nu s-au intamplat toate in aceeasi zi sa stiti :) ).
Cand nu lucrez, imi place sa practic Tai Chi si Sanshou. Nu revad decat anumite coregrafii de arte martiale.
Poate dai peste mine la Parcul Tineretului, Cafepedia, Sala de box de la Iulia Manoliu.
Cheltuiesc prea mult pe restaurante. Nu colectionez.
Nu am facut poze iola. Urasc pozele… mai ales cu mine.
Poza de pe Facebook care a primit cele mai multe like-uri este o poza cu Samaranditza mea. Statusul de pe Facebook cu cele mai multe like-uri este vreo gluma proasta cred. Pierd prea mult timp cu facebook-ul.
O replica buna de agatat: nu mai sunt de multisor in piata…
Comentarii