Cum se leaga Becali, manelele, bibelourile si basmele in lumea lui Cutarica

Cum se leaga Becali, manelele, bibelourile si basmele in lumea lui Cutarica

Il stiti sigur de pe Facebook. E baiatul care culege perlele lui Becali si le aseaza intr-un format suportabil astfel incat sa le contemplam ca la muzeu, nu sa schimbam canalul. Printre altele, tot el e cel care a transpus versuri de manele in typography si a transformat bibelourile vechi in accesorii urbane. Desi are doar 20 de ani, s-a indragostit si dezindragostit deja de publicitate. E ilustrator freelancer si nu e un oarecare. E Cutarica.

IQads: Cine esti si ce faci?
Cutarica
: Sunt Vlad Mihai zis Cutarica. Am 18 ani petrecuti la Buzau, si doi in Bucuresti (si cred ca, adunat, inca unul in personalul Bucuresti-Buzau). Fac cate putin din toate, dar ce stiu, stiu bine. Bag graphic design, ilustratie, logo design, pictez bibelouri, fac infuzie de folclor si pop-culture autohton.

IQads: Ce proiecte ai pana acum?
Cutarica
: S-au strans cateva, si se tot aduna. Mi-e frica ca o sa mor inainte de vreme si nu o sa am timp sa fac toate lucrurile pe care mi le-am propus. In proiectul "Viceroy" am luat bibelouri urate, crapate, nevrute de lume, carora le-am dat alta fata, mai placuta de tineret, ca sa zic asa, sa isi puna si ei ceva pe televizor sau pe noptiera. Cel putin pentru mine, bibelourile sunt un element puternic al copilariei, si acum le-am dat ocazia sa fie cool din nou.

"Rezumate Romanesti" a pornit mai mult ca un exercitiu, voiam intial sa fac cate un logo pentru personajele memorabile din literatura romaneasca. Apoi am dat-o in poster design, ca se poarta seriile de postere minimaliste pentru filme. M-am gandit ca multe opere din literatura noastra sunt peste unele filme, sunt mai bogate, mai "de aur", si merita - daca nu sa le facem cunoscute - macar sa ne aducem aminte de ele. Am facut aproape 30, o sa fac o expozitie curand, unde se vor gasi si de cumparat, plus inca 30 nepublicate. Mi-am dat seama ca mi-ar placea sa fac si design de coperta de carte.

 

"Manele served" e un proiect inspirat din momentele in care auzi un vers incredibil dintr-o manea (vezi "la sicriu fac buzunare", "merg pe drum si vine banii", "pumnii mei minte nu are"). Numele e o referinta la site-urile curate pe categorii de la Behance (ca Illustration served, Typography served), numai ca eu curez versuri incredibile de manele. Multa lume m-a intrebat unde se pot gasi de cumparat. Nu se gasesc nicaieri (pentru ca sunt versurile lor si nu ale mele) ca daca il apuca nebunia pa Salam, imi ciocane la usa cu sabia.

"Becali's Words of Wisdom" e un proiect despre George Becali. Eram acasa de Craciunul trecut si stateam la masa. Si la stiri, un reportaj despre Becali, care dadea bani la curtea plina de colindatori. "Domnule Becali, ce vreti sa va aduca Mos Craciun?", e intrebat de catre reporter. "Daca la sfarsitul anului iti permiti sa dai 800 de milioane la colindatori, ce poti sa-ti doresti mai mult?". M-am gandit ca nu pot sa privesc neputincios, asa ca m-am hotarat sa fac o culegere de citate memorabile ale lui. Nu am pretentia sa arate frumos ilustratiile, sa fie artistice, accentul cade doar pe a avut el de zis. Unele replici sunt chiar inspirationale, altele sunt doar demne de citit si reflectat.


  

Toate proiectele sunt neterminate, cu work in progress, zilnic mai fac cate ceva pe la fiecare. Majoritatea sunt puternic incadrate intr-un context, social sau cultural, pe care daca nu il stii, nu prea intelegi despre ce e vorba, de ce am facut ce am facut. De exemplu cum e posterul cu David Bisbal, spoof dupa OBEY. Bucurestiul era plin de postere cu el, asa ca am zis in gluma ca parca e cel mai recent experiment al lui Shepard Fairey. Sau cum sunt rezumatele romanesti, trebuie sa fi citit cartile.

IQads: Ce treaba ai cu publicitatea?
Cutarica
: Cu publicitatea sunt prieten de prin clasa a 10-a cand am citit Claude Hopkins - My life in advertising, si am vrut sa fiu copywriter. Toti mi-au zis ca desenez misto, asa ca m-am facut art director - mie imi placea doar sa caut conceptul, sa il scot si sa il prezint, nu-mi pasa daca trebuie sa scriu sau sa desenez ca forma de prezentare. Cu publicitatea m-am certat dupa ce am lucrat la agentie ceva timp, si am vazut ca nu pot sa fac lucrurile cum mi-ar fi placut mie, ci cum ii plac clientului si celorlalti din agentie. Nu sunt mare rebel, dar la un moment dat ti se ia de facut continuu lucruri care nu iti plac si de trezit dimineata ca sa mergi la biroul unde se fac lucruri care nu iti plac. Mie imi place sa fac ce imi place, daca nu se poate, nu merge, plec, fac altceva.

Pot sa zic ca situatia mea e aparte, pentru ca de obicei artistii se fac cunoscuti, incep sa faca comisioane pentru branduri, apoi se angajeaza la agentie. Eu mai intai am lucrat la agentie, unde am descoperit ce imi place, dupa care m-am lasat si prestez de unul singur.

Acum traiesc din freelancing; direct la client e mult mai bine. Nu trebuie sa imi aprobe 4-5 persoane ce fac, ca apoi sa refac si iar sa refac ca nu ii convine unui al saselea. Imi place ca e altfel cand iti organizezi tu programul si numarul de comenzi, e altfel cand vorbesti tu direct cu clientul si te reprezinti pe tine ca persoana, nu un nume pe o cladire sau pe un badge.

IQads: Care sunt sursele tale de inspiratie?
Cutarica
: As fi ipocrit sa zic ca nu ma inspir de pe net. Ma uit la altii ce fac si ei, artisti romani, din afara, ascult muzica, ma uit la filme. Imi place impletirea intre clasic si modern, imi plac proiectele care iau ceva vechi si il prezinta in alta lumina pentru a fi digerat de moderni. Cum e Subcarpati, sau Danaga - in muzica in cazul asta.

Ma uit in folclorul nostru, in autohton, in traditional. De la modele incondeiate pe oua, porturi traditionale, literatura romaneasca, legende si mitologie, pana la Becali si manele. Trebuie sa te uiti in curtea ta, sa vezi ce te inspira acolo, cu ce rezonezi, inainte sa pleci la Londra, Berlin, la NY sau la Paris. Am ceva de mers pana la metrou la Piata Sudului si de obicei pe drum imi pun gandurile in ordine si atunci imi vin idei. Si cand sunt in dus, serios. Si cand vine ideea misto (de obicei pe strada), ma inregistrez pe telefon si ma prefac ca vorbesc cu cineva, iar cand ajung acasa notez. Fac asta pentru ca de obicei nu car un pix si o agenda si mi-e mai usor sa povestesc ceva decat sa scriu.

IQads: Cum e sa fii artist freelancer la 20 de ani in Bucuresti?
Cutarica
: E misto, mie imi place. Vin proiecte, mai incet la inceput, dar incepe sa se miste treaba. E si putin greu ca nu te stie lumea, cum ii stie pe altii care fac asta de mult timp. Adica nu am in spate ani de experienta sau portofoliu gros. Dar majoritatea iti dau o sansa tocmai pentru ca esti ala tanar. Am fost cel mai 'tanar flacaiandru' pe la toate agentiile pe la care am lucrat si pe la toate concursurile pe la care am fost. Dar nu iau asta ca pe un dezavantaj, din contra, e un alt fel de a spune ca sunt 'the freshest'. Unii nu ma cred cand afla cati ani am.

IQads: Ce mai pui la cale in urmatoarele luni?
Cutarica
: Acum, la inceputul lui mai o sa fac ceva super frumos, gasiti un teasing aici. Pe termen scurt vreau sa fac expozitia cu Rezumate Romanesti si sa mai lucrez la celelalte proiecte cate un pic. Mai pun de o colaborare periculoasa cu Ioana de la Student din Provincie (n.r. citatele promovate pe Facebook ce descriu intamplari zilnice din viata studentilor din provincie) si mai am un proiect secret la care lucrez, tot pe influente de la sate, o sa fie super. Plus ce mai vine pe parcurs, mai un poster, mai un mural.

(Daca par arogant, sa stiti ca nu e asa, sunt doar bucuros si mandru de munca mea. Zic asta pentru ca multi - foarte multi! - dupa ce ma cunosc imi spun ca ei ma credeau arogant la inceput.)

IQads: E ceva ce iti doresti cu orice pret sa ilustrezi?
Cutarica
: O sa sune pompos sau prea abstract, insa mi-as dori sa pot ilustra cumva subiectivitatea, sa fac oamenii sa inteleaga ca fiecare vede lucrurile diferit in functie de unde, cand si cu cine a crescut, ce a vazut si a ascultat si a simtit de-a lungul vietii. Fiecare e diferit si simte lucrurile diferit in functie de experientele traite pana in acel moment.

IQads: Ai ajuns vedeta pe Facebook. Ai avut o strategie sau s-a intamplat pur si simplu?
Cutarica
: Nu dau mass-uri. Mi-am facut pagina, am pus ilustratiile si lumea a dat Like. Lucrarile se promoveaza singure, fan-base-ul creste organic, ca sa zic asa. Unele au fost preluate de feeder.ro, de zoso.ro. M-a vazut multe lume atunci; m-am bucurat, cum sa nu ma bucur? Am mai vorbit in interviuri, am fost speaker pe la unele evenimente. Inca nu am aparut in Click sau Cancan, dar ma bucur ca am cum sa arat lumii ce fac si uneori sunt si apreciat.

IQads: Ce spun oamenii cand iti vad operele? Ce propuneri ai primit dupa ce te-ai "viralizat"?
Cutarica
: Mama imi zice sa mai las calculatorul, sa las desenatul ca imi strica ochii, dar ii place ce fac. Si baietii de la bloc, de la Buzau mi-au zis ca "mai ai putin si ajungi domnitor sau ceva". La seria cu Becali unii nu se prind ca sunt ironice si se agita in comentarii "cum sa promovezi asa ceva?!". Proiectul cu Rezumate Romanesti cred ca a fost cel mai apreciat de pana acum, am primit numai feedback pozitiv ("In sfarsit ceva fresh si puternic, cu substrat autohton!", "Domnul Lovinescu ar fi aprobat"), in cel mai rau caz remarci de genul "eu as fi facut asa, nu asa, dar e misto oricum".

Am primit propuneri, mesaje pe Facebook cu sugestii de opere pentru care sa fac urmatorul poster, precum si sugestii de manele. Mi-a dat un tip mesaj, mi-a zis doar "esti boss".

IQads: Cum ti-ai construit identitatea? De ce Cutarica? De ce caractere de inspiratie chirilica?
Cutarica
: Am vrut sa fac lucrari anonime sub numele asta, ca na, Cutarica e ca un nimeni, un anonim, si imi placea ca aveam un secret. Dar mi-a placut mai mult ca era ceva general si romanesc, un fel de Ion Popescu, cum mi-a zis Vlad Ursulean "un artist al poporului".

Imi place tare fontul, cand l-am vazut prima oara l-am recunoscut ca fiind "scrisul ala de la numele sfintilor de pe pereti, la care ma uitam cand ma duceam cu mama la biserica". E ceva arhaic, religios, mitologic autohton, ceva romanesc, ceva incarcat de semnificatie pentru mine si ceva ancorat in experiente personale. Fontul e Zalmoxis II.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune


Comentarii

Viorel Matei
acum 12 ani
El e omul . Cand vine vorba de idei, inspiratie nu-l intrerupe si daca e vorba de vreo gluma el le stie pe toate .
Stefanita Pompiliu
acum 12 ani
,,Was also the youngest in the Romanian advertising industry to be made creative director.'' ați uitat a menționa.


Branded


Related