In cadrul trainingului IQads Kadett de aseara, participantii au fost calauziti pe drumurile marketingului experiential de catre Adrian Paculea (Division Director, Mercury360), care le-a spus cum ar trebui create povestile de brand pentru ca un public specific sa si le aminteasca si sa le povesteasca mai departe. Este prima prezentare din track-ul de comunicare BTL propus de IQads Kadett.
Marketingul experiential ofera consumatorilor informatie, divertisment si interactivitate, povestea Adrian Paculea. Consumatorii au optiunea de a participa sau nu la experienta de brand, mesajul este neinvaziv, publicul poate alege daca primeste sau nu infomatia. Aspectul asta este unul dintre avantajele experientei de brand, care ofera ocazia deschiderii unui dialog cu consumatorul. In acelasi timp, canalele traditionale de comunicare transmit un mesaj mai putin relevant sau specific, sub forma de monolog, mesaj care poate fi considerat invaziv de catre publicul tinta.
"Orice eveniment se customizeaza in functie de consumator si reactiile lui, experientele lui", a spus Adrian. Iar scopul fiecarui brand este acela de a spune o poveste care va fi transmisa mai departe. Povestea, odata spusa unui public restrans, intr-o maniera relevanta pentru el, poate fi depanata in continuare la un nivel care atinge un public prin spot TV, promotie in magazin etc.
Experienta inseamna "folosirea mai multor stimuli legati de cele cinci simturi pentru a cufunda consumatorii in reprezentarea fizica a mesajelor de brand", era specificat intr-unul dintre slide-urile prezentate de Adrian. "In experiential marketing e foarte important cum iti spui povestea. Ce transmiti, ce creezi, fiecare detaliu e foarte important. Pentru ca experienta este unica. Un cuvant spus gresit poate sa insemne un consumator pierdut. Orice amanunt poate fi o experienta neplacuta si faci ca un consumator sa te uite sau sa devii alegerea numarul doi, trei, patru", a completat Adrian.
De multe ori agentiilor li se cere sa dezvolte o poveste care se transmite pe TV cand, mai degraba, experientele ar trebui sa fie la baza comunicarii. Rolul marketingului experiential este sa creeze o poveste cu mesaj consistent, cu potentialul de a genera word of mouth. Povestea asta trebuie sustinuta de celelalte canale care pot atunci sa transmita un mesaj simplificat si care pot avea un rol important in amplificarea mesajului.
Experientele incep de la consumator si pot fi create prin roadshows, caravane, activari de consumator, placement-ul de produse (intr-o asociere destept aleasa). Experientele de genul asta creeaza word of mouth, cresc notorietatea, cresc loialitatea consumatorilor si, in subsidiar, pot conduce la cresterea vanzarilor.
Problema in ceea ce priveste marketingul experiential este ca e greu de cuantificat. Un mijloc bun de a evalua efectul pe care il are asupra consumatorului este masurarea intensitatii batailor inimii, masurarea nivelului de adrenalina, masuratori care pot fi realizate in medii controlate si care diminueaza experienta de brand. Networking-ul poate fi monitorizat, pot fi numarate contactele si coverage-ul in presa, redemption rate-ul poate fi calculat. "Dar nici unul nu evalueaza cu adevarat ce inseamna experienta consumatorului", a spus Adrian.
Pentru a ilustra modul in care sunt create experientele de brand, Adrian a vorbit despre prima petrecere la metrou, realizata cu ocazia lansarii pe piata romaneasca a berii Grolsch. Petrecerea din 2010 a fost subiect de discutie pentru o perioada indelungata in social media si a fost un succes, in ciuda dificultatii cu care au fost obtinute aprobarile si a implementarii activarilor de brand la locatie. Peroni a intrat si el pe piata romaneasca cu o experienta de brand. Hostess-ele Peroni au selectat oameni de pe plaja care faceau parte din publicul-tinta Peroni carora le ofereau experienta "Ambientalia": consumatorii au petrecut o zi pe yacht, au mers in cluburi exclusiviste si au fost inconjurati de branding Peroni amplasat discret. Pentru a crea o experienta de brand Timisoreana au fost organizate roadshow-uri (cu 650.000 de consumatori implicati) in cadrul carora fiecare terasa, masa, joc sau trupa care a cantat transmitea o valoare a brandului. Croitorul, brutarul si berarul erau personajele cheie a fiecareia dintre Serbarile Timisoreana, iar detaliile atent gandite au condus la ocuparea unui loc important in lista de alegeri ale consumatorului.
Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads cu sprijinul agentiei-partener Mercury360. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului - www.IQadsKadett.ro .
Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.