Cum a venit primavara, cum ne-am luat camera si microfonul si am iesit in parc sa stam la taclale cu consumatorii de publicitate. Si cum noi cutreieram nu doar culmile, ci si tenebrele publicitatii romanesti si internationale, de data asta am adus in discutie doua povesti din istoria recenta a advertisingului autohton: comunicarea Catena si comunicarea Profi.
Fara prea multe detalii, stiam ca ne asteapta ceva maret. De multe ori realitatea profesionistilor si a celor care cunosc domeniul e foarte diferita de cea a omului care zapeaza, stapan pe canalele si timpului liber. Si chiar asa s-a intamplat. Ne asteptam ca majoritatea sa fie agasata sau socata de cele doua abordari. Dar dupa cateva discutii ne-am dat seama ca intrebarea care ar trebui pusa nu este "care dintre reclame vi se pare mai proasta?", ci "ce ati alege dintre cele doua?". Pentru ca multi intervievati erau de parere ca ambele sunt bune.
Ca sa ma credeti pe cuvant, va invit sa vizionati peripetiile noastre printre schemele logice si argumentele semiotice ale celor telespectatorilor.
Concluziile mini-research-ului nostru din parcurile bucurestene sunt:
Da, batranii merg la Catena – ceea ce inseamna ca publicitatea si-atins target-ul mizand pe oameni si valori in care pensionarii cred si a reusit sa creeze un punct de diferentiere. Pentru categoria de varsta obisnuita sa cumpere de unde e mai aproape si mai ieftin, faptul ca asociaza o farmacie cu "doamna Stela si domnu' Arsinel" – prietenii lor de-o viata – inseamna, trebuie sa recunoastem, o reusita.
Surprinzator, putini oameni s-au aratat lezati de referinta morbida din spoturile Profi, multi nereusind sa inteleaga mesajul si povestea care se deruleaza repede si fara indicatii de voice-over in fata lor.
Am avut surpriza sa fim luati drept reprezentati Catena, iar bunicii iesiti cu nepotii in parc ne-au promis ca vor merge si la farmacia noastra de-acum, asteptand probabil o sacosa de medicamente in schimb. Un comportament dezvoltat cel mai probabil in urma campaniilor electorale in care daca promiteai ca il votezi pe unul sau altul cat mai entuziast posibil te alegeai cu pixuri, sepci, carnetele, sau cu faina si ulei cat sa faci o runda de snitele.
De asemenea, multi oameni cauta medicamente care se gasesc greu. N-am stiut ce sa raspundem cand ne-au intrebat daca "la noi" se gasesc pastilele X.
Daca in fata unui reporter nebranduit, oamenii sunt atat de abili in a scoate un zambet din valiza pe care sa-l afiseze atata timp cat e vorba de brand-ul despre care sunt intrebati pe strada, intr-un loc public, imaginati-va ce spune asta despre comportamentele lor din focus-grupuri.
Nu in ultimul rand, creativitatea romanului si abilitatea lui de a concura la parerism de performanta sunt inca vii. Pe langa fotbal si politica, romanul se pricepe si la publicitate: gandeste in perspectiva ("oare ce se va intampla cand va muri Stela Popescu?") si are strafulgerari de copywriter (un Profi in cimitir cu sloganul "ne gasesti oriunde").
Cert e ca ne place si vom mai culege oameni de pe strada pentru a-i intreba ce cred ei despre publicitate, asa ca tineti aproape de browsere.