Am ajuns la Three intr-o dimineata ploioasa, dar cafeaua si planurile de cucerire a publicitatii pe care le-am dezbatut in jurul unei mese de la "Institute.The Cafe" m-au facut sa uit complet de vreme. Si, asa cum aveam sa aflu mai tarziu, asta a fost doar pasul I din strategia de "simte-te ca acasa" pe care echipa Three o aplica pentru toti nou venitii (chiar si pentru cei doar in vizita).
Am urcat la ultimul etaj, intr-un birou luminos care gazduia o agentie proaspat scoasa din cutie: de o luna mutata la etaj si de aproape un an pe piata publicitatii romanesti. Am profitat de ocazie si am plecat in explorarea sediului Three, in cautarea locurilor de brainstorming si a departamentelor agentiei. N-a trebuit sa merg prea departe.
"Cred foarte mult in intimitatea actului creativ. Ideea se intampla in creierul unui om, nu se intampla in mijlocul a doua creiere. Pe de alta parte, informatia e esentiala ca sa declanseze mugurii astia de idei, ganduri fabuloase, insight-uri s.a.m.d. Si chiar tehnologia ca, oricum, in momentul asta este important sa si stii ce se poate face. Si-atunci cred foarte mult in conceptul asta de ‘toata lumea in aceeasi oala’, sa stea toata lumea impreuna de la accounti, strategie pana la creatie. E important si pentru curatenia culturala a unei agentii, butic, indiferent cat de mare sau mica e. E foarte important sa-l auda creativul pe account vorbind la telefon cu un client, ca sa stie ca nu e atat de usor cateodata sa negocieze un deadline, de exemplu. Pe de alta parte si client service-ul sau strategia trebuie sa inteleaga ca e foarte greu ca un creativ sa umple o foaie alba cu ceva, care sa devina relevant pentru oameni, sa-i schimbe pe oameni, sa-i faca sa-si dea seama etc", a spus Andrei Tripsa (Creative Director) explicandu-mi de ce nu exista departamente separate.
Andrei Tripsa (Creative Director, Three)
Lucrul laolalta este doar unul dintre aspectele care caracterizeaza stilul agentiei. Despre Three, Andrei Tripsa spunea ca este un loc in care ideile chiar se intampla si ca a fost creata in urma unui proces care a fost influentat de lucrul in alte agentii. "E o diferenta foarte mare atunci cand ai tu pravalia ta si faci sa se intample. E atat de usor, acum ca am chestia asta, sa vreau sa fac ceva si chiar sa se intample. Pentru ca intamplator eu sunt seful agentiei, pentru ca intamplator oamenii astia sunt talentati. Daca discutam lucrurile sigur se intampla. (…) Apropo de procesul asta, din celelalte agentii, e foarte greu pentru ca acolo esti in sistem. Chiar daca esti foarte aproape de conducere, de ultima veriga, de varful piramidei. Esti acolo, poate o treapta mai jos. Dar, in esenta, conteaza foarte mult sa fii ultimul, sa fii chiar varful piramidei ca sa faci sa se intample mai multe lucruri", a spus Andrei Tripsa.
In stilul asta, Three a lucrat pana acum pentru Scoala Bonelor, Goblin, Mercedes Benz – Aliat, Pump (concept store de biciclete) ROD Carturesti, brandurile de retail Entrance si Pink & Blue, Vespa, Universal Music Romania, Raiffesen Bulgaria si clubul Goblin. Desi i-a fost greu sa aleaga, Andrei a spus ca printre proiectele preferate sunt Vespa, cu o nominalizare la Eurobest si una la BestAds, dar si ROD-ul pentru care s-au intalnit de mai multe ori pentru proverbiala descalcire a briefului. "ROD-ul mi-a placut foarte mult. Asta e, am zis si in interviul despre ROD, despre etichete, cosmarul creativului. Pe bune, cosmarul unui creativ din punctul meu de vedere e sa faci reclama pentru lucruri care sunt creative", a completat directorul de creatie Three.
Andrei a avut de impartasit cate ceva despre fiecare dintre proiectele agentiei. Spre exemplu, Three a creat Entrance University, un proiect in cadrul caruia studentii care se prezentau cu carnetul de note in magazin primeau un discount de cumparaturi semnificativ, in functie de stradania lor la cursuri. Iar pentru Pump, un brand care simbolizeaza libertatea, Three a propus ca proprietarul concept store-ului sa-i rascumpere contractul Stelei Popescu (cel incheiat cu Farmacia Inimii) si sa-i redea libertatea daca sunt suficienti cei care sustin cauza de pe Facebook – Free Stela.
In ceea ce priveste planurile de viitor ale agentiei, Andrei Tripsa a spus ca Three nu vizeaza extinderea sau cresterea cifrei de afaceri. Pentru moment, agentia are drept obiectiv cresterea relevantei pe piata si transformarea sa intr-un bun partener pentru clientii din portofoliu.
In timp ce Andrei supravegheaza creatia, Andreea Sandu (Managing Partner) administreaza partea de business, iar impreuna creeaza un sistem ‘de operare’ complet. Andreea s-a numit scurt "omul cu obiectivele", are grija ca propunerile creatiei sa raspunda cerintelor clientilor si se ingrijeste si de obiectivele de business ale agentiei. "Da, se poate spune ca eu ar trebui sa fiu pumnul de fier. Probabil ca in cele mai multe cazuri sunt, dar mai facem si schimb din cand in cand. E un parteneriat in care fiecare are voie sa acopere si zona cealalta din cand in cand", a completat Managing Partner-ul Three.
Andreea Sandu (Managing Partner, Three)
Intrebata despre clientul preferat, Andreea mi-a spus ca e vorba, mai degraba, despre o tipologie preferata pe care a sintetizat-o asa: "Clientul care iti ofera incredere si in care ai incredere". Andreea a continuat prin a povesti care e viziunea Three in ceea ce priveste gestionarea relatiei cu clientii si care sunt elementele determinante pentru crearea unei campanii de succes: "Cred ca in spatele fiecarei campanii care iese bine este, in primul rand, o relatie de incredere intre client si agentie. Nu este o chestiune de ‘noi am impus aceasta campanie si am luptat si clientul n-a vrut si uite ca pana la urma a iesit’. Niciodata nu e asa. Povestile din spatele unor campanii de succes pleaca intotdeauna de la o relatie de incredere. Si relatia de incredere pleaca de la niste valori comune si valorile comune pleaca, probabil, de la o educatie comuna si tot asa. E, de fapt, un lant cauzal".
Radu Sorescu (Account Executive) a lucrat pe majoritatea proiectelor Three (Scoala Bonelor, Goblin, Mercedes Benz - Aliat, Pump, ROD Carturesti, Vespa, Entrance, Universal Music Romania, Raiffeisen Bulgaria) si intelege cum sa gestioneze relatia dintre client si agentie: "Eu m-am imprietenit foarte repede cu cei de la creatie, astfel ca acum nu exista tensiuni ca intr-o agentie mare, intre creativi si accounti. Radem si ne injuram pe fata. Fie ca e vorba de un brief incomplet, fie ca nu e respectat un deadline, ne injuram si ramanem prieteni". Si pentru ca, pe langa rabdare, Radu contribuie si cu idei, cel mai productiv brainstorming pentru el a fost o incursiune in Cismigiu care a generat cateva concepte foarte bune.
Radu Sorescu (Account Executive, Three) intr-o discutie cu Nicu Duta (Art Director, Three)
Sabin Staicu (Copywriter) a facut echipa cu Radu in memorabilul brainstorming din Cismigiu si a lucrat pana acum pe conturile Vespa, Universal Music Romania, Scoala Bonelor, Mercedes Benz – Aliat. Sabin numara printre proiectele preferate lui Universal Music pentru libertatea care le-a fost oferita, dar si pentru rezultatele pe care le-au putut livra clientului: o crestere de 10 ori a numarului de fani de pe pagina de Facebook si mai multe CV-uri decat necesar in doua zile. Despre un alt proiect drag lui, ROD Carturesti, Sabin a povestit: "Trebuia sa legam cumva comunitatea de designeri de oameni, in general. Trebuia sa le aratam oamenilor ca designul e util. Si ne-am gandit ca daca tot e design romanesc trebuie sa rezolve probleme romanesti. Si-atunci: ce fac romanii? Se descurca, fac incropeli".
Sabin Staicu (Copywriter, Three)
Cristina Tatar joaca tot pentru echipa copywriterilor si in paralel jongleaza cu publicitatea, in facultate, in Cluj, dupa ce anterior a inscris briefuri pentru Scoala ADC*RO. E in agentie din iulie, a lucrat pana acum pentru Entrance si Pink & Blue si simte ca face parte din gasca. Despre relatia cu seful, Cristina a spus cu un accent ardelensc foarte simpatic: "Parca nu-l simtim asa ca sef, parca-i unul de-al nostru".
Cristina Tatar (Copywriter, Three)
Colega de "banca" a Cristinei in agentie este Ilona Iftode (Copywriter) care a lucrat, intr-un an de cand este in agentie, pe Mercedes Benz – Aliat, Scoala Bonelor, Raiffeisen Bulgaria, printre altele. Ilona a povestit ca lucrul in agentie e o experienta foarte buna: "Ma bucur ca lucrez intr-o agentie mai mica pentru ca Andrei are timp sa stea cu noi, sa ne explice, sa ne indrume. Intr-o agentie mare n-ai avea posibilitatea nici sa lucrezi pe niste conturi asa de mari, nici sa ai indrumare aproape non-stop. Mi se pare ca Andrei stie sa formeze oameni". Atmosfera prietenoasa si relaxata nu o impiedica totusi sa resimta deadline-urile cand, spunea ea, simte nevoia sa faca "mai mult, mai mult, mai mult".
Cristina Tatar (Copywriter, Three) si Ilona Iftode (Copywriter, Three)
Nicu Duta e pe baricada art directorilor si lucreaza la Three de un an. Si pentru el brainstormingul din Cismigiu a fost memorabil, dar si prima intalnire cu Andrei Tripsa. A contribuit la majoritatea proiectelor din agentie (Vespa, Scoala Bonelor, Universal Music Romania, ROD Carturesti, Mercedes Benz - Aliat, Entrance, Goblin, Pump), iar in paralel lucreaza la proiectul "Eldercut", in cadrul caruia sunt create jucarii urbane customizate din rasina.
Nicu Duta (Art Director, Three)
Cristi Cuzic (Art Director) s-a lasat si el prins in atmosfera prietenoasa de la Three in cele patru luni de cand lucreaza in agentie. "Ajungem sa facem brainstorming fara sa vrem", a povestit Cristi despre modul in care proiectele isi gasesc conceptele potrivite. Pana acum a lucrat pentru Entrance, Universal Music Romania si Pink & Blue, iar in paralel isi doreste sa-si lanseze un comic book pe un 28 februarie din viitor.
Cristi Cuzic (Art Director, Three)
L-am intrebat pe Adrian Moise (intern de putin timp) care sunt planurile lui in agentie. Mi-a povestit ca intentioneaza sa-si dezvolte orizontul creativ si viziunea in arta plastica, iar in timp ce-si descria ideile am observat ca fusese deja contagiat de atitudinea deschisa a celorlalti de la Three.
Adrian Moise (Intern, Three)
Am incheiat vizita la Three cu o sesiune foto cu toata gasca. Si-am adunat cateva poze de inclus intr-o felicitare care sa umple de bucurie consumatorul de publicitate, dar si cateva poze dintr-un loc de brainstorming mai neconventional al agentiei - acoperisul. Dar pozele din urma le pastram pentru coperta albumului, daca agentia ar hotari vreodata ca vrea sa lanseze o editie cu piese rock.