Cum si unde se nasc ideile creativilor romani

Cum si unde se nasc ideile creativilor romani

Inspirati de cateva articole din New York Times despre ultimele tendinte in materie de brainstorming ce vorbesc despre izolarea care sporeste creativitatea si cum se salveaza cei care trebuie sa scrie zilnic de avalansa de informatie, i-am intrebat pe cei mai priceputi creativi in a invoca zeul ideilor stralucite despre cum decurge procesul de extragere a ideilor in agentiile lor. Dupa ce v-am prezentat cateva concluzii despre ce face un brainstorming productiv, astazi va povestim despre cum arata locurile in care acesta se intampla si cat de tehnologizate sunt ele.

Poate ca primavara de afara e de vina pentru multimea de raspunsuri ce sustin scoaterea brainstorming-ului dintre cei 4 pereti ai salii de conferinte din agentie. Sau poate ca e chiar mai productiv sa iesi din sala de sticla si sa privesti copacii, cerul si natura (oricat de ne-pitoreasca ar fi ea in oras).

Recunoastem ca cel mai mult ne-a facut sa fierbem de invidie raspunsul lui Marian Enache (Senior Copywriter, 23 Communication Ideas) care spune ca "din mai pana in septembrie se declara Happy Wednesday: adica miercurea nu se munceste la birou, ci in curtea unei locatii aflate in afara sau la marginea orasului, de regula cu piscina :) Ideile care vin intr-un asemenea context sunt atat de bune!"

Dar nici celelalte nu se departe de distractia unui brainstorming outdoors. Multi prefera sa iasa in curte sau pe terasa. La Saatchi & Saatchi "cele mai bune idei vin pe banca a treia din fata sediului. In special vara. Iarna trebuie sa gandesti repede, ca sa nu ingheti," zice echipa Irina Popp – Lucian Cernat. Iar Toni Bunaiasu spune ca uneori creativii de la Mercury 360 merg si la restaurantul de pe lac.

Un alt trend pare a fi amenajarea salii de conferinte in care se organizeaza de obicei brainstorming-urile ca un bar, asa cum se intampla la Draftfcb si la JANDL Bratislava. Eugen Suman ne-a spus: "Avem o sala la parter, care e facuta sa arate ca un barulet – masa de DJ, sistem de sunet, proiector profi, etc. Lumea mai sta pe-acolo. Cand e cald afara mai mergem si in parcul de langa agentie sau la o bere pe la terasele din Bratislava."

 
Barul creativ de la Draftfcb


Sunt si creativi care, desi si-au aratat preferinta pentru gradina sau terasa, au declarat ca spatiul nu conteaza atat de tare pe cat conteaza puterea ideilor si a starii generale aduse de oamenii care participa. Marc Bortun (Rusu+Bortun Brand Growers): "La noi, pe Corbeni nr. 3, sub blatul mesei din meeting se gaseste o masa de biliard, deci nu cred ca se simte nimeni prea scortos daca ne intalnim acolo. Exista o energie ludica care echilibreaza destinatia cu precadere formala a camerei."

Iar Cristi Scurtu de la Graffiti BBDO ne-a spus asta chiar in versuri:
"Acu' va zic despre locuri:
sali, terasa sau birou,
totu-ncepe cu misto-uri,
pan' ce ma gandesc 'Ce bou!' "

I-am mai intrebat pe creativi cat de conectati sunt atunci cand intra in brainstorming – daca au gadget-uri conectate la internet si sar din link in link in timp ce discuta sau daca asculta muzica si tasteaza in acelasi timp. Surprinzator, nu multi au fost cei care s-au declarat nedespartiti de click-ait si tehnologie, dar in acelasi timp au recunoscut ca se folosesc de puterea internetului pentru a verifica daca ideile au mai fost implementate undeva in lume pana acum.

Cristina Popescu (Copywriter, G2) zice ca "tehnologia te ajuta inainte de brainstorming. Trebuie sa fii cat mai bine informat in privinta subiectului de care urmeaza sa te ocupi ca sa lucrezi eficient. Si, foarte important, ca sa nu ai aceleasi idei pe care le-au avut altii inaintea ta."

Dar exista si agentii in care tehnologia din brainstorming naste dispute. "Lumea se uita chioras la mine ca mi-am format obiceiul sa caut imediat pe iPhone daca e ceva ce nu stiu. Care pentru asta l-am luat, s'tez nebuni? Dar in general avem acces la o sursa de net chiar daca o folosim doar ocazional", s-a confesat Vlad Tomei (Draftfcb).

In orice caz, asa cum sumarizeaza Andrei Ignat (Creative Director, Cohn&Jansen JWT), exista doua variante ale povestii tehnologice. "Am vazut destule cazuri in care regina balului reusea sa fie o fraza din familia lui 'hai, totusi, sa lasam astea si sa ne concentram!' [...] In acelasi timp, insa, parca uneori e bine sa ai macar ceva conectat la net, cu care sa cauti o poza, o piesa, un videoclip – ia mai putin timp decat povestitul, descrisul, datul din maini ca sa-i exemplifici exact colegului cum facea maimuta aia cand vroia s-alunge curcanu' (plecam de la premiza onesta ca e vorba de o referinta utila, nu de-un nou moment de derapaj in caterinci si haiosenii). Totul e sa nu te lasi furat de peisaj", spune Andrei.

Si la Cohn&Jansen JWT, e drept, peisajul din gradina poate fi foarte tentant.

 

Speram ca sfaturile creativilor va vor fi de ajutor si v-au inspirat sa va redecorati sau chiar schimbati locurile de brainstorming – de la decor si pana la numarul de memorie RAM pe care o luati cu voi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Mercury360

Cu o istorie de peste 25 de ani in Romania si, in continuare independenti, full-service, suntem una dintre putinele agentii care au capabilitatile necesare pentru a deveni partener pe intreaga durata a unei campanii,... vezi detalii »

Rusu+Bortun

Rusu+Bortun este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Conform Art Directors Club, Rusu+Bortun este printre cele mai creative agentii din Romania in 2022. Din 2008, Rusu+Bortun integreaza servicii... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related