Cum arata un brainstorming productiv? Marc Bortun (Creative Director & Partner Rusu+Bortun Brand Growers) vorbeste despre cum arata un brainstorming la el in agentie, care au fost cele mai productive si neproductive sesiuni de brainstorming la care a participat, folosirea tehnologiei in timpul brainstormingului, surse de inspiratie si idei de imbunatatire a sesiunilor de brainstorming.
Programarea brainstormingului in agentie
Faptul ca Rusu+Bortun Brand Growers e o agentie care integreaza branding si advertising ne ajuta sa avem proiecte foarte diferite si brainstorminguri efervescente cu oameni ce au pregatiri si ambitii diferite. De cele mai multe ori brainstormam interdisciplinar, colegii de la R+B Cyber Growers ne imprietenesc zilnic cu tehnologia, iar cei din grup de la PR, CSR sau BTL ne sunt alaturi pe proiecte mari ce presupun integrare 360. Ne ajuta expertiza diversa si particulara a partenerilor din Millenium People. Suntem entitati complementare care se sprijina reciproc, aducand astfel valoare partilor, ori de cate ori e nevoie.
De regula participa 5-6 oameni si este prezent si accountul proiectului. Ideile se prezinta si sunt discutate cu directorii de creatie, daca nu au fost prezenti de la bun inceput.
Favoritele mele sunt cele la care participa si Andrei Bortun, fratele meu, care e creativ fara sa scrie asta pe cartea lui de vizita. Daca e si Bogdan Theodor Olteanu prin preajma, solutiile devin cu atat mai interesante. Ei au marea calitate de a pastra discutiile intr-o zona foarte riguroasa si corecta indiferent de tema. Dar au si idei foarte tari :). Catalin (Rusu) face echilibristica intre voluptatea ideii creative si pozitionarea strategica, ca solutie corecta de business pentru client.
Brainstorming-ul ca tool alternativ isi arata valoarea si in cazul proiectelor de social media, unde diferentele de generatie si de preocupari aduc idei foarte diverse. Mixul dintre ele duce la solutii interesante, mai postmoderne, din categoria celor mai putin evidente.
Exista la noi si o alta categorie de munca in echipa, cea specifica creatiei din zona de branding. In astfel de mini-brainstorminguri participa strategul de brand, cel care s-a ocupat activ de auditare si de pozitionarea brandului respectiv si echipa de creatie, designer si copywriter. Cateodata intra si accountul in hora. Aceste workshopuri sunt dedicate naming-ului si pot fi foarte fecunde. Ping-pongul alert cu variante si diferentele de abordare il fac unul din cele mai placute si interesante momente de lucru in echipa largita.
Acomodarea cu subiectul inainte de brainstorming
Am incercat ambele variante. E in functie de timp in principiu. De multe ori o intalnire de debriefing cu colegii de la client service se continua cu un brainstorming. Din considerente de eficientizare a timpului, un ingredient important in ecuatia unei prezentari reusite... dar nu e neaparat un compromis, poate fi mai interesant asa, mai organic. Riscul e ca paternitatea unei idei poate fi discutabila, e ca un gangbang pe intuneric cu doamna asta neserioasa, numita publicitate... toata lumea contribuie, unii mai mult altii mai putin, la final toata lumea e aparent multumita,dar poate fi dificil de spus al cui e copilul. De aceea, pentru cei mai orgoliosi, recomand intotdeauna procesul individual, macar intr-o prima faza, putin foreplay nu strica niciodata.
Lucrul de unul singur vs. lucrul in echipa
Depinde ce intelegem prin "cand vine vorba de un concept creativ". Daca ne referim la gasirea de insighturi relevante cu strategia si articularea conceptului, mie mi se par niste procese mai individuale, personale si subiective, deci prefer introspectia si verbalizarea pe persoana fizica... sau maxim, lucrul cu colegul de echipa. Cand colegul e Catalin sau Maria (Manolescu), placerea merge mana in mana cu eficienta :). Daca e vorba de dus mai departe un concept, de gasit feluri in care poate prinde viata in diverse executii, in diverse medii, atunci implicarea unei echipe largite imi pare mai naturala si poate, chiar mai eficienta.
Spatiile in care se desfasoara brainstormingul
Avem un meeting room, deci il folosim, sau canapeaua din biroul CD daca gasca e mai redusa. Am iesit si in parcuri, la terasa, la cafenea sau in curte cand am avut. La noi, pe Corbeni nr. 3, sub blatul mesei din meeting se gaseste o masa de biliard, deci nu cred ca se simte nimeni prea scortos daca ne intalnim acolo. Exista o energie ludica care echilibreaza destinatia cu precadere formala a camerei.
Cel mai eficient brainstorming la care am participat
O adunare destul de redusa ca numar, care s-a concretizat intr-un proiect mare si original, care la randul sau s-a concretizat cu o diploma de la Guiness Book of Records, pentru cea mai lunga stafeta alergata vreodata - Turul Phenomenal Gillette. Ingredientele de succes au fost atunci numarul mic de participanti, faptul ca erau toti oameni cu experienta, brief-ul care cerea o solutie spectaculoasa, competentele diferite armonizate intr-un gand simplu si puternic. Eu am centrat inspirat, Bogdan a preluat senzational, Andrei a impins-o in poarta. Ne-am bucurat impreuna cu prietenii de la P&G de reusita deplina a unui proiect ambitios si original.
Cel mai neproductiv brainstorming la care am participat
Nu-mi vine un exemplu anume in minte, banuiesc ca are legatura cu felul in care functioneaza creierul meu :). In tot cazul, esecul poate veni din motive foarte diferite. Poate fi prea multa lume, grade diferite de implicare in proiect, un mix neechilibrat de seniori si juniori, acestia din urma pot fi timorati si debusolati, un moderator neinspirat sau insuficient organizat etc. E bine sa fii lucid cand pregatesti o astfel de intalnire, nu functioneaza "cu cat mai multi cu atat mai bine". De intamplat, se poate intampla, secretul e sa stii sa pui punct unor astfel de intalniri, macar salvezi timp pretios :).
Relatia dintre brainstorming si tehnologie
Nu avem o reteta, preferam sa avem acces la internet pentru a verifica sau cauta lucruri, rasfoim carti de tot felul, mai deschidem TV-ul asa de control. Muzica nu prea e din acelasi film, nu ne strangem nici sa meditam, nici sa dansam.
Perioada zilei cand flow-ul creativ este mai bun
Cred ca e de la om la om, eu functionez in principiu foarte bine seara, asta nu inseamna ca dimineata nu pot sa gandesc, cred ca pur si simplu, prin rarefierea mailurilor si telefoanelor cu caracter urgent, stresul se diminueaza si el in a doua parte a zilei.
Sursele de inspiratie inainte de un brainstorming
Sursele de inspiratie sunt: brief-ul, o strategie corecta si interesanta, exemple relevante din categoria respectiva, memoria de advertising in general, tot felul de carti din sfera designului, realitatea imediata, brandul si istoria lui, tot ce am aflat vreodata si ma poate ajuta.
Idei de imbunatatire a sesiunilor de brainstorming
Brainstormingul devine mai productiv daca se intrunesc cat mai multe din ingredientele : focus, drive creativ, timp dedicat, un brief scurt si la obiect - fara neclaritati, fara contradictii flagrante. Trebuie sa existe si organizare, atat in timpul intalnirii cat si dupa. E esential ca dupa terminarea unui brainstorming sa ai o imagine corecta si exhaustiva a solutiilor generate. E bine ca informatia sa nu arate ca dupa furtuna.
Comentarii
In propozitia "Brainstorming-ul ca tool alternativ, isi arata valoarea si in cazul proiectelor de social media...", subiectul este "brainstormingul", predicatul este "arata", iar virgula din "alternativ, isi" nu este folosita corect.
Mai sint si alte exemple ale aceleiasi greseli in articol. Deranjeaza la citit.
Adevarul e ca nu sunt recunoscut pentru formidabila abilitate de a folosi semnele de punctuatie. Daca VIRGULA caligrafiam corect poate ca eram perfect:)
Am abuzat iar de smiley! Asta o fi semn de punctuatie? Il putem considera neologism? Dileme ale gramaticii moderne...