Cum atasarea unor imagini infioratoare despre efectele fumatului pe pachetele de tigari n-a fost implementata ca masura (potrivit AdWeek http://bit.ly/zX2IYz), CDC (Centers for Disease Control) a lansat "Tips From Former Smokers", o campanie foarte agresiva care va fi comunicata pe toate mediile in Statele Unite. Pe scurt, cele sapte spoturi care alcatuiesc comunicarea prezinta fiecare cate una dintre bolile teribile care se nasc ca urmare a fumatului. Si, tineti-va bine de scaune, urmeaza imagini socante.
Ad-urile includ marturiile unor oamenii care au suferit consecintele fumatului si care povestesc despre: traheostome (vocile robotice ale oamenilor din imagini sunt suficient sa dea fiori reci celui mai curajos public), amputari (nu va recomand un click pe play), atacuri de cord, imobilizari la pat. De departe cea mai groaznica marturie mi s-a parut cea a lui Terrie, care isi incepe ziua fixandu-si proteza dentara, peruca si dispozitivul wireless care-i permite sa-si rosteasca vorbele. Exceptie face un spot care, nu ma intelegeti gresit, are un mesaj infiorator de transmis, dar nu e la fel de explicit vizual ca restul.
Evident campania mizeaza pe soc, una dintre practicile preferate ale organizatiilor cu scopuri caritabile, educative, sociale. N-ar fi prima campanie la care suntem martori si care se lasa cu sange, cu victime, cu mesaje de o profunzime rascolitoare, deci inteleg nevoia de a reveni la un tipar care pare sa functioneze. In plus, campania asta mai mizeaza si pe autenticitate: faptul ca sunt persoane reale care isi impartasesc experientele transforma campania din "doar o reclama la TV" in "prea reala ca sa nu-mi pese". Dar daca "Tips From Former Smokers" va fi o campanie cu-adevarat de succes, atunci trebuie sa fie datorita componentei de media puternice.
Imaginile socante si mesajele dure ale campaniei nu fac decat sa indeparteze publicul si mai mult de cauza pentru care se lupta. E ca-n cazul pachetelor de tigari cu imagini socante: si-acum imi amintesc de colegul de coada dintr-un supermarket spunand: "Nu vreau un pachet de tigari de-asta cu poza. N-aveti vreun pachet cu text?". Da, adevarul e greu de indurat deci toata lumea fuge de el. Mai degraba decat a constientiza cauzele si efectele fumatului, publicul va dori sa traiasca in dulcea ignoranta, comoda si calduta, nu pentru ca nu pricepe, ci pentru ca nu vrea sa asimileze un mesaj dureros de adevarat.
Comentarii
Parerile sunt impartite in legatura cu efectul pe care il au imaginile socante asupra fumatorilor. Multe studii spun(de exemplu: http://www.cmaj.ca/content/162/11/1601.2.full) ca nu au efect asupra consumatorilor.
Parerea mea este ca doar imaginile socante nu vor ajuta la reducerea fumatului. Asa cum am spus si mai sus: consumatorii stiu deja ca nu e bine ce fac, dar aleg sa nu constientizeze efectele pentru sunt prea greu de acceptat. De asta oamenii din cozile de la supermarket vor pachete cu text si fara poze, pentru ca aleg sa nu se gandeasca la consecinte. Deci consumatorii nu renunta la fumat asa usor. Si daca ar fi sa mergem ma departe, unii consumatori sunt chiar revoltati de faptul ca sunt pusi fata in fata cu niste adevaruri pe care nu vor sa le auda. Deci, mai degraba decat un efect pozitiv, campania are toate sansele sa aiba un efect negativ.
Iti multumesc, totusi, pentru interventie.
Studiul de mai sus e un exemplu al faptului ca sunt o varietate de pareri pe tema asta. Inclusiv asta potrivit careia imaginile socante nu conduc la reducerea fumatului.
Analiza se incadreaza (vezi in coloana din dreapta)la categoria opinie. Titlul reflecta evident opinia mea, opinie pe care am argumentat-o suficient anterior.
Thanks,
Anca
Ca fumator care incearca sa se lase de fumat, aceste spook stories au avut o influenta foarte mare, deci eu le-as considera foarte eficiente. Dar asta sunt eu.
Mersi
Dan
Viata e mult mai usoara cand chiar avem acces la cifre pe care sa le comparam. Dar stii ce e cu adevarat usor? Sa lasi un comentariu referitor la articole subtiri din contul de utilizator in loc sa-ti asumi raspunderea pentru transformarea unei opinii personale in articol argumentativ.
Multumesc si eu,
Anca