Aseara la IQads Kadett l-am avut invitat pe Laurentiu Semeniuc (Senior Strategic Planner la 23 Communication Ideas) care ne-a povestit cateva insight-uri despre job-ul unui planner sub forma unor sfaturi din perspectiva personala, in incheierea track-ului nostru de strategie. Laurentiu e de 10 ani in publicitate si a inceput ca junior strategic planner la Leo Burnett. De 6 ani este la 23 Communication Ideas, unde se ocupa de strategie.
"Sfatul esential e sa fiti deschisi si sa aveti cat mai multe directii spre care sa va orientati"
Primul sfat a fost sa invatam materia. De la carti, prezentari, metodologii de cercetare, instrumente specifice planning-ului si categoriilor pe care vor lucra, viitorii planneri trebuie sa fie la curent cu tot ce apare nou.
Vezi dincolo de suprafata! Desi nu vom sti niciodata raspunsurile fara sa fi lucrat la acel proiect, exercitiul ne ajuta sa ne formam criteriile si sa ne exersam aptitudinile analitice. "Atunci cand vedem un ad trebuie sa incercam sa trecem dincolo de reactia 'imi place/nu-mi place' si sa incercam sa descompunem si sa ne gandim de ce reclama arata asa." E util sa ne intrebam care au fost obiectivele intiale ale clientului, daca serveste brandului, daca e diferentiatoare sau daca isi face treaba.
Ca aplicatie, am incercat sa analizam reclamele Profi (despre care am scris si noi aici si aici) pornind invers, de la executii la obiectivele ascunse de marketing si comunicare.
Fii conectat! "In ultima perioada am sesizat un trend in randul tinerilor de a refuza TV-ul. Va trebui sa va asumati faptul ca nu veti intelege mult din ceea ce se intampla in piata." Asa ca nu strica sa ne uitam uneori si la OTV, la o telenovela sau sa citim presa de cancan in conditiile in care asta este ceea ce consuma publicul nostru. Laurentiu a amintit de ce spunea Jon Steel (autorul cartii "Truth, Lies and Advertising"): "Ca sa inveti sa vanezi mistreti trebuie sa gandesti ca un mistret".
Fii cu mintea deschisa! De multe ori inspiratia se gaseste in alte surse decat cele de specialitate – in lucrurile pe care le citim, oamenii pe care ii cunoastem si experientele prin care trecem. Iar "partea misto a job-ului e ca n-ar trebui sa stai foarte mult la birou", spune Laurentiu.
Fii "in target" si nu uita ca vorbesti cu un om! Desi consumatorul e cel mai important public tinta, nu e singurul. Sfatul lui Laurentiu a fost sa nu uitam sa facem acest reality check si sa ne imaginam in rolul omului care vede reclama pe care o facem. Acelasi lucru este valabil si pentru clienti, respondentii din focus grupuri sau colegii de birou care pot da un feedback negativ si pentru ca au probleme sau o zi proasta. E uman.
Nici un planner nu e special, asa lasa orgoliul deoparte. Si asta pentru ca orice om bun de comunicare ar trebui sa fie un bun strateg. "Faptul ca scrie pe cartea ta de vizita 'Strategic Planner' nu te face neaparat mai special. Fa-te util oriunde poti in procesul creativ, nu numai pe feliuta ta", a mai spus Laurentiu, care ne-a povestit cum in 23 el lucreaza foarte mult cu creatia, de la brief-ul de creatie pe care il scriu impreuna pana la dezvoltarea de executii la care participa si el, astfel avand de castigat ambele parti si pana la urma, business-ul. Sfatul este sa te implici in toate etapele procesului, sa lucrezi cu clientul, cu client service si cu creatia pentru a intelege toate perspectivele. Iar in cazul in care ideea strategica vine de la alt departament, accept-o si incearca sa o dezvolti in continuare.
Stabileste ce fel de strateg esti. Exista mai multe tipologii de planneri: analitici sau creativi, curajosi sau sunt safe, extroverti sau introverti. Vezi care e genul tau si construieste-ti stilul in directia care ti se potriveste cel mai bine.
Atentie la research pentru ca de foarte multe ori research-ul e folosit in mod necorespunzator. "Informatia in sine nu are valoare daca nu e filtrata prin propria intuitie si bun simt, asa ca intrebati-va pe ce esantion a fost facut, in ce perioada si cu ce metodologie", ne-a recomandat Laurentiu.
Fura meserie/povesti, cunoaste oameni si alege-ti cu grija modelele. Stai cat mai mult pe langa oamenii care te inspira din diverse domenii, cu povesti de viata, cu experiente variate, mergi cu ei la bere si la prezentari.
Stai mai "low profile" si nu face din premii un scop in sine! Pentru ca in general oamenii de creatie au nevoie de aceasta recunoastere publica iar "sa faci publicitate pentru premii este o meserie separata".
Incepe o afacere – te va maturiza profesional si te va ajuta sa intelegi procesele prin care trece un client.
Stabileste criteriile de eficienta foarte clar si pune intrebarile potrivite. E foarte important sa agreezi de la inceput cu clientul ce asteapta de la proiectul pe care trebuie sa il livrezi si sa intrebi tot ce iti trece prin minte. Chiar si raspunsuri ca "nu stiu" sunt edificatoare.
Noteaza-ti ideile pentru ca, fiind o meserie creativa, nu le vei avea doar de la 9 la 5. Si nu uita sa le pastrezi, atunci cand e vorba de o idee buna, cu siguranta nu va muri. Poate ca nu e potrivita acum, pe brief-ul asta sau cu bugetul disponibil, dar va fi candva.
Fii jucator! Nu schimba agentiile bazandu-te doar pe motivatia salariala. Alege, ca si in fotbal, sa joci la echipa care‚ trage cel mai mult la poarta. "Important e sa joci; daca nu joci nu devii mai bun."
Fii pasionat pentru ca fara pasiune nu merge. Sunt situatii in care jobul asta aduce o gramada de sacrificii si frustrari. Daca nu-ti place si nu crezi in ceea ce faci, nu vei trece peste astfel de lucruri, iar rezultatul va fi unul mediocru.
Si nu in ultimul rand, have a lot of fun! E o meserie frumoasa si creativa in care nu ar trebui sa te plictisesti niciodata.
Am incheiat astfel in nota inspirationala si optimista track-ul dedicat planning-lui in publicitate la IQads Kadett. Despre celelate training-uri despre planning puteti citi aici: Diana Ceausu despre cum sa scoti un planner din agentie, Dana Pascu despre ce sunt si cum pot fi descoperite insight-urile si Mihaela Tantas despre cele 14 roluri ale Strategic Plannerului.
Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads cu sprijinul agentiei-partener Mercury360. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului - www.IQadsKadett.ro.
Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.