Ad'Or -ul, unicul festival de creativitate publicitara din Romania "full service", a stat in ultimii ani sub semnul controverselor. Daca in urma cu doua editii isi anuntau neparticiparea agentii precum Headvertising, anul trecut lista s-a ingrosat vizibil. Astfel, agentii recunoscute pentru spiritul lor creativ (precum Next Cap, Gavrila&Asociatii si Cohn & Jansen) au decis sa nu mai onoreze evenimentul si chiar au stiut cum sa-si faca punctul de vedere extrem de bine cunoscut. Acestor agentii li s-au adaugat Tempo Advertising si Lowe & Partners care si-au motivat alegerea prin faptul ca nu aveau lucrari reprezentative.
Si totusi aceasta situatie era previzibila in multe dintre cazuri, insa anul acesta avem parte de un spectacol mult mai interesant. Nu mai avem de ce sa mai asteptam gala, pentru ca evenimentele imediat premergatoare au reusit sa ne surprinda. McCann Erickson, agentia ce lupta de ani de zile cot la cot cu Leo Burnett, este pe punctul de a spune "pas". Iar primele semne au aparut deja prin retragerea agentiei din Comitetul de organizare a festivalului de creativitate Ad'Or. "Motivul este neprofesionalismul organizarii festivalului. Cea mai recenta dovada in acest sens a fost ultima sedinta a Comitetului de organizare, in care s-au luat hotarari importante pentru festival, in lipsa McCann-Erickson", si-a explicat decizia Adrian Botan, Creative Director si Deputy Managing Director al agentiei. Mai mult, o alta problema invocata de catre agentie este lipsa unui regulament clar in acest moment si al anuntarii componentei juriului. De altfel, in acest moment, comunicatul RAAA care anunta inceperea festivalului Ad'Or, nu are acordul McCann Erickson. "Orice festival care se respecta trebuie anuntat cu mult timp inainte, iar termenul-limita de expunere, juriul si regulamentul nu trebuie sa devina o surpriza in fiecare an", a mai precizat Botan.
McCann a fost un sustinator traditional al Ad'Or, dar nu mai doreste sa gireze in continuare un festival pe care il considera a fi organizat neprofesionist, de catre comitet, nu de catre BMG. De altfel, Adrian Dura, presedintele RAAA si al comitetului de organizare, regreta decizia Deputy Managing Directorului McCann, recunoscand aportul important pe care agentia l-a adus de-a lungul anilor la organizarea si sustinerea evenimentului.
Potrivit lui Adrian Botan, exista inca de anul trecut anumite aspecte ce ar fi trebuit remediate si care au fost aduse la cunostinta organizatorilor, din pacate insa, fara nici un rezultat. Sugestia lui ar fi sa incepem sa invatam de la modalitatea in care sunt organizate alte festivale in strainatate, pentru ca din pacate Ad'Or-ul merge in fiecare an "din ce in ce mai prost".
De altfel, McCann-ul si-a propus sa ne tina putin in suspans in ceea ce priveste participarea agentiei cu lucrari in cadrul festivalului. Potrivit reprezentatilor agentiei, decizia va fi luata la sfarsitul acestei saptamani, desi, pentru moment, gurile rele vorbesc de o neparticipare sigura a McCann. Totusi, mai exista o sansa: "nu sunt convins ca este o decizie finala si sper sa nu fie o decizie luata in graba. McCann era o agentie care lupta mereu pentru titlu si mi-ar parea rau sa se retraga din concurs", a afirmat Adrian Dura.
In aceste conditii, nu putem sa nu ne intrebam cat de relevant mai este Ad'Or in acest moment pentru piata de publicitate din Romania, daca nici McCann nu participa. "Pentru jumatate de piata" ar spune Adrian Botan. "Acest festival are relevanta pe care o merita si pe care a avut-o si pana acum. Eu vreau sa ajut festivalul, nu sa il ingrop. Dar complacandu-ne in supa asta nu facem un festival mai bun", mai spune el. Care ar fi solutia de a iesi din impas? Un juriu la fel de bun precum cel de la Ad Print din acest an, care sa determine agentiile sa isi doreasca sa participe. Ceea ce insa, crede Botan, nu se va intampla.
Un lucru este cert: surprizele editiei din acest an abia au inceput, iar orgoliile si ambitiile publicitarilor, dar si "imprudentele" nu si-au spus ultimul cuvant.