Daca te afli printre cei 99.99% din oameni care nu detin un master in finante, sunt sigura ca ti s-a intamplat cel putin o data sa te simti prins in hatisul financiar al bancilor, sa te copleseasca un contract scris cu marimea de font 6 sau sa vrei sa-l bati pe omul de la ghiseu care incearca sa-ti explice ceva in timp ce tu il vezi ca pe un robot venit de pe alta planeta, vorbitor al unui dialect pe care l-ai mai auzit, dar niciodata nu l-ai inteles.
Asa sunt majoritatea bancilor.
Tocmai de aceea, in ultimul timp, au inceput sa incerce din ce in ce mai mult sa isi promoveze fata umana, pe care noi, clientii, nu credeam ca o au. Pornind de la tot felul de insight-uri despre consumator, cum ar fi faptul ca oricati ani am avea, ne simtim mici si ametiti de fiecare data cand mergem la banca sau ca ii vedem pe oamenii de acolo ca pe niste hoti gata sa ne jefuiasca cu zambetul pe buze, bancile si-au schimbat discret, dar sigur, comunicarea.
Cel mai recent exemplu din aceasta categorie este cazul Fifth Third Bank, care a ales sa se pozitioneze ca cea mai curioasa banca, lucru putin disruptive pentru categoria de servicii din care face parte in care toata lumea vorbeste, ce-i drept, emotional, dar despre incredere, stabilitate si cum banca este aceasta institutie magica care iti ureaza "indeplinirea tuturor dorintelor" mai ceva ca rudele de gradul 3 de ziua ta.
Fifth Third Bank ne zice ca intelege cum facem noi la job-uri - fie ca suntem arhitecti, manageri, cercetatori, artisti sau pur si simplu oameni in al caror job-description este sa aiba idei – si ca asta fac si ei. Nu credeam ca voi ajunge sa empatizez cu o banca atunci cand vine vorba de creativitate, de sentimentul cursorului care clipeste intr-un document Word gol sau al unui pix care sta aproape de foaia goala.
Dintr-o perspectiva mai tinereasca, dar transmitand aceleasi mesaj de curiozitate, Fifth Third Bank vorbeste despre provocari din perspectiva generatiilor diferite si in cateva secunde ne convinge ca o provocare poate fi si sa faci finantistii sa gandeasca creativ. Cadrul cu oamenii la costum care zambesc fericiti si entuziasmati de ideea lor pare totusi putin fortat, dar pana la urma povestea e convingatoare, inspirationala si light – adica exact ceea ce ne trebuie atunci cand ne gandim la banci.